Dział HR ma mocno rozbudowany zakres obowiązków, zajmuje się głównie rekrutacją nowych pracowników, ale też przeprowadzaniem onboardingu i szkoleń czy formalnościami związanymi z wynagrodzeniami i ubezpieczeniami pracowników.
Najprościej rozpocząć ścieżkę zawodową jako asystent lub młodszy specjalista ds. rekrutacji. Osoba na tym stanowisku zajmuje się zamieszczaniem ogłoszeń, pomaga w selekcji kandydatów, przeprowadza rozmowy rekrutacyjne i tworzy bazy danych. Praca w HR daje jednak wiele możliwości rozwoju. W zależności od indywidualnych aspiracji, posiadanych umiejętności i doświadczenia można rozwijać się w wybranym obszarze.
HR Business Partner
Jednym ze stanowisk, cieszących się coraz większą popularnością jest HR Business Partner. Jest to osoba wspierająca managerów wszystkich działów w kwestiach związanych z HR. Współpracuje z kadrą menadżerską przy budowaniu zespołów, analizuje trendy i potrzeby kadrowe i szkoleniowe w organizacji oraz wdraża procesy i rozwiązania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, HR Business Partner wspiera biznes w realizacji celów organizacji.
HR Manager
Istnieje również możliwość rozwoju jako HR Manager, który odpowiada za tworzenie i wdrażanie strategii HR, zarządzanie rekrutacją i planami zatrudnienia, planowanie oferty szkoleniowej w organizacji. HR Manager ściśle współpracuje z innymi managerami i raportuje swoją pracę. Zajmuje się także planowaniem i nadzorowaniem budżetu.
Specjalista ds. kadr i płac
Specjalista ds. kadr i płac musi posiadać wiedzę z zakresu prawa pracy i prawa podatkowego. Osoba ta jest odpowiedzialna za wypłacanie wynagrodzeń i wszelkie formalności związane z zatrudnieniem takie jak ustalanie formy zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń na konkretnych stanowiskach w organizacji.
Specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika
Kolejnym ciekawym obszarem HR jest rozwój talentów poprzez szkolenia i rozwój. Nazwa odpowiedzialnego za to stanowiska różni się w zależności od organizacji – może to być specjalista ds. szkoleń i rozwoju pracownika, specjalista ds. rozwoju talentów czy specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika. Niezależnie od nazwy stanowiska, osoba ta jest odpowiedzialna za diagnozowanie potrzeb rozwojowych, tworzenie polityki szkoleniowej, budowanie ścieżek rozwojowych i wspieranie celów zawodowych pracowników. Analizuje też wskaźniki związane z oceną i rozwojem. Specjalista ds. oceny i rozwoju pracownika powinien być zorientowany w trendach dotyczących stylów zarządzania i współpracy oraz znać narzędzia służące do oceny oraz metod szkoleniowych.
Specjalista ds. employer brandingu i komunikacji
Specjalista ds. employer brandingu i komunikacji odpowiada za kreowanie i realizację strategii employer brandingowej oraz tworzenie i realizację strategii komunikacji wewnątrz firmy. Jest osobą kreatywną, poszukuje niestandardowych rozwiązań, śledzi trendy i dobre praktyki w obszarze employer brandingu oraz wdraża i rozwija narzędzia w tym obszarze. Specjalista ds. employer brandingu buduje pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy.
Specjalista ds. BHP
Kolejne HRowe stanowisko to specjalista ds. BHP. Przeprowadza on szkolenia pracowników w zakresie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w organizacji i tworzy instrukcje postępowania w razie wystąpienia zagrożenia.
Trener / Coach
Osoba, która dba o utrzymanie motywacji pracowników na wysokim poziomie to Trener (nazywany też Coachem). Dba on o rozwój osobisty zatrudnionych, pomaga im doskonalić swoje kompetencje, pośredniczy w rozwiązywaniu konfliktów, doradza pracownikom. Opracowuje także nowe metody szkoleniowe i nieustannie ocenia postępy pracowników.
Pojawiają się też coraz to węższe specjalizacje jak np. stanowisko HR Onboarding Specialist – jest to osoba odpowiedzialna za onboarding, jego planowanie, przeprowadzenie i ciągłe usprawnianie tego procesu. Omówione stanowiska pokrywają się między sobą zakresem niektórych obowiązków, często jedno stanowisko jest rozbijane na 2-3 z węższym zakresem obowiązków lub obowiązki kilku stanowisk pełni jedna osoba – tutaj wszystko zależne jest od wielkości firmy, jej budżetu oraz indywidualnego podziału funkcji w dziale HR.
Tak wiele specjalizacji związanych z HR daje spore możliwości rozwoju i realizowania się w najbardziej odpowiadającym naszym kompetencjom i zainteresowaniom obszarze. Wybierając specjalizację dla siebie, warto zastanowić się nad swoim umiejętnościami i wcześniejszym doświadczeniem zawodowym. Przykładowo osoba z doświadczeniem w agencji marketingowej może odnaleźć się w roli specjalisty ds. employer brandingu, osoba z wysoko rozwiniętymi zdolnościami analitycznymi prawdopodobnie sprawdzi się jako specjalista ds. rozwoju pracownika. Wykształcenie w dziedzinie księgowości może z kolei przydać się w pracy specjalisty ds. kadr i płac. Dobrze też uczęszczać na branżowe eventy, być na bieżąco z nowymi trendami i metodami, a przede wszystkim utrzymywać kontakty z ludźmi z branży. Im większą wiedzę mamy na temat danego obszaru HR, tym łatwiej będzie wybrać ścieżkę rozwoju odpowiadającą własnym umiejętnościom i preferencjom.
Na początku ścieżki zawodowej najłatwiej zacząć jako Asystent ds. rekrutacji lub Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji.
Jakie są możliwe stanowiska w dziale HR?
W HR można pracować jako Rekruter, jako HR Business Partner, HR manager, Specjalista ds. kadr i płac, Specjalista ds. brandingu i komunikacji czy Trener. Jednak obowiązki na wymienionych stanowiskach często się pokrywają i to od organizacji zależy w jaki sposób funkcje te są rozdzielane.
Jakie wykształcenie powinien mieć HRowiec?
Nie ma jednego kierunku studiów wymaganego w pracy w HR. Przydatne może okazać się jednak wykształcenie i wiedza w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania, administracji, psychologii czy socjologii.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
Sprzedaż na platformach internetowych, takich jak Allegro, staje się coraz popularniejszą formą prowadzenia działalności lub dorabiania w wolnym czasie.
Każdy startup, aby odnieść sukces, musi oprzeć swoją działalność na dobrze dobranym modelu biznesowym – strategii, która określa sposób tworzenia wartości, docierania do klientów i generowania przychodów. Wybór odpowiedniego modelu wpływa na skalowalność, rentowność i tempo wzrostu firmy.
Sposób, w jaki liderzy zarządzają swoimi zespołami, ma ogromny wpływ na motywację, retencję i wyniki biznesowe. Badania Gallupa (2023) pokazują, że aż 70% różnic w zaangażowaniu pracowników zależy od menedżera. Dlatego znajomość stylów zarządzania – zarówno klasycznych, jak i nowoczesnych – jest kluczowa dla każdego lidera w 2025 roku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo