Czy wiesz, że pismo od urzędu skarbowego lub ZUS wcale nie musi trafić do rąk własnych? Procedura doręczenia pism nie jest skomplikowana, ale warto ją znać – pismo może odebrać ktoś lub inny lub może nie zostać odebrane, a i tak zostanie uznane za doręczone!
Korespondencja pomiędzy przedsiębiorcą a organami skarbowymi i ZUS jest obwarowana pewnymi warunkami. Warto znać zasady, regulujące skuteczność doręczenia formalnych pism.
Skuteczne doręczenie pisma – jak i gdzie?
Generalnie zasady skutecznego doręczania pism formalnych reguluje Kodeks postępowania administracyjnego, a w zakresie postępowania podatkowego dodatkowo Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z zapisami tych ustaw, pismo formalne może zostać skutecznie dostarczone:
Za pokwitowaniem – przez operatora pocztowego, pracownika urzędu w którym toczy się sprawa, lub innego upoważnionego pracownika albo funkcjonariusza,
Elektronicznie, za urzędowym poświadczeniem odbioru – jeśli strona:
Złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu (w przypadku postępowania podatkowego – także przez portal podatkowy),
Wniesie o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej bądź wyrazi na to zgodę i wskaże adres elektroniczny.
W sytuacji, gdy doręczanie odbywa się za pokwitowaniem, pismo dostarcza się przedsiębiorcy w miejscu jego zamieszkania albo pracy (w tym pod adresem działalności gospodarczej), czasem – jeśli szczegółowe przepisy tego nie wzbraniają – także w danym urzędzie. Dopiero gdyby takie dostarczenie okazało się niemożliwe, doręczenie pisma może odbyć się w każdym możliwym miejscu.
Doręczenie pisma do rąk własnych?
Chociaż mogłoby się wydawać, że skutecznie doręczone jest wyłącznie pismo do rąk własnych adresata, w praktyce wygląda to nieco inaczej. Przede wszystkim organ, dostarczając przesyłkę za pokwitowaniem, może ją zostawić innemu dorosłemu domownikowi, sąsiadowi albo dozorcy domu, jeśli taka osoba podjęła się przekazania pisma adresatowi. W takim przypadku dostarczający powinien umieścić zawiadomienie w tej kwestii w wyraźnym miejscu (w skrzynce, w drzwiach mieszkania lub bramie posesji).
Kolejną możliwością jest przekazanie przesyłki do placówki pocztowej albo właściwego urzędu, gdzie będzie ona oczekiwała na adresata przez 7 dni. Informację o takiej przesyłce również umieszcza się w widocznym miejscu lub w skrzynce pocztowej. Jeśli we wskazanym terminie przesyłka nie zostanie odebrana, wystosowane zostanie ponowne zawiadomienie, tym razem z 14-dniowym terminem odbioru.
Przedsiębiorca jako strona sprawy może mieć również swojego pełnomocnika (lub kilku pełnomocników). Jeśli jest to pełnomocnik właściwy do doręczeń, pismo powinno być kierowane do niego – przekazanie pisma do przedsiębiorcy z pominięciem pełnomocnika jest uznawane za błąd i tym samym uznawane za niedostarczone.
Uwaga!
Jeśli organ skarbowy podjął prawidłowe kroki w celu dostarczenia przesyłki do adresata, a mimo to nie udało się jej doręczyć, pismo i tak będzie traktowane jako dostarczone.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
W jakiej formie może odbyć się doręczenie pisma urzędowego?
Formalnie skutecznie doręczone pismo może być doręczone za pokwitowaniem jak i elektronicznie – za urzędowym poświadczeniem odbioru.
Gdzie odbywać się może doręczanie pism za pokwitowaniem?
-w miejscu zamieszkania
- w miejscu pracy (w tym pod adresem działalności gospodarczej)
-danym urzędzie (jeśli nie zabraniają tego szczegółowe przepisy)
-w każdym dowolnym miejscu – jeśli w powyższych miejscach okazałoby się to niemożliwe
Czy skutecznie doręczone oznacza dosłownie do rąk własnych?
Nie.
-Organ, dostarczając przesyłkę za pokwitowaniem, może ją zostawić innemu dorosłemu domownikowi, sąsiadowi albo dozorcy domu.
-Organ może przekazać przesyłkę do placówki pocztowej albo właściwego urzędu, gdzie będzie ona oczekiwała na adresata przez 7 dni.
-Możliwe jest doręczenie pisma pełnomocnikowi – jeśli przedsiębiorca posiada pełnomocnika właściwego do doręczeń.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedaż produktu, który nie jest zgodny z umową albo nie posiada właściwości przypisanych danemu produktowi bądź który posiada wady fizyczne, niesie za sobą odpowiedzialność. Konsument, który nabył wadliwy produkt, może zwrócić się z odpowiednim roszczeniem do sprzedawcy. Czy takie same zasady obowiązują w przypadku nabycia produktu niebezpiecznego? Kto ponosi odpowiedzialność za produkt niebezpieczny?
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Według danych z 2025 roku TikTok ma już ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie i stale rośnie. To nie tylko aplikacja do rozrywki, ale potężne narzędzie reklamowe, które dzięki rozwiniętym formatom reklam i integracji z e-commerce staje się obowiązkowym kanałem dla firm. Sprawdzimy, jak w 2025 roku prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku i jakie możliwości daje przedsiębiorcom ta platforma.
Objaśnienia podatkowe to wyjaśnienie przepisów naprowadzające, jak można zachować się w określonej sytuacji podatkowej. Czym dokładnie są objaśnienia podatkowe, kto je wydaje oraz czy są wiążące?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo