Blog

Skuter na minuty – rozliczenie w VAT i PIT

Choć skuter w firmie nie należy do najpopularniejszych rozwiązań, w większych miastach może to być bardzo efektywna forma przemieszczania się. Szczególnie teraz, gdy pojawiła się możliwość wynajmu skutera na minuty. Jak rozliczyć taki wynajem w PIT i VAT?

Skuter w firmie jak samochód osobowy

Zasady rozliczania w firmie wynajmu skutera na minuty będą zależały od tego, czy pojazd będzie spełniał warunki uznania go za pojazd samochodowy. Podstawowym wyznacznikiem jest informacja, czy skuter ma możliwość rozwijania prędkości wyższej niż 25 km/h. Jeśli tak – i jeśli nie spełnia on warunków uznania go za motorower – generalnie traktujemy go jak pojazd samochodowy.

Skuter na minuty a ograniczenia VAT

Dla celów podatku od towarów i usług właściwie nie ma znaczenia, czy wykorzystywany w firmie skuter jest prywatną własnością, pochodzi z wynajmu długoterminowego czy właśnie wynajmu na minuty. Zgodnie z przepisami, wydatki ponoszone na skuter będący pojazdem samochodowym podlegają ograniczeniu w odliczaniu VAT – możliwe jest odliczenie 50% podatku.

Zatem pobierając fakturę za wynajem skutera na minuty przedsiębiorca powinien pamiętać, że przy księgowaniu odliczy jedynie połowę naliczonego podatku.

Wynajem skutera na minuty a koszty

Wynajem skutera na minuty w celach firmowych wiąże się z sytuacją, kiedy poruszamy się pojazdem niebędącym środkiem trwałym w firmie. Może zatem powstać pytanie, czy niezbędne będzie zaprowadzenie kilometrówki.

Jednakże w przypadku, kiedy korzystając ze skutera na minuty mamy do czynienia ze standardowym najmem – tj. opłatą naliczaną od minuty wykorzystywania pojazdu – co do zasady nie będzie potrzebna ewidencja przebiegu pojazdu. Czynsz za wynajem jest bowiem wydatkiem wyłączonym spod konieczności rozliczania w kilometrówce.

▲ wróć na początek

A może samochód na minuty? Zobacz, na jakich zasadach rozliczysz carsharing!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

50 minut temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

1 godzinę temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 godziny temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 godziny temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu