Spalony magazyn – strata a koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą pilnie strzegą swojego majątku. Jednak nawet najlepsze zabezpieczenia nie są czasem w stanie uchronić nas przed zdarzeniami losowymi, jak spalony magazyn, powódź lub kradzież. Czy wartość utraconego towaru może stanowić koszt, mimo iż nie wygenerował on przychodu?

Spalony magazyn – rodzaj straty

Generalnie w działalności gospodarczej mogą wydarzyć się dwa rodzaje szkód – zawinione i niezawinione.

Szkody zawinione powstają z powodu niedopatrzenia, zaniedbania, braku odpowiedniego zabezpieczenia albo nieracjonalnego działania. Co ważne, taka strata może powstać zarówno z winy samego przedsiębiorcy, jak i osób postronnych – np. pracownika. Tego typu szkoda nie może stanowić kosztów uzyskania przychodu.

Natomiast szkody niezawinione powstają niezależnie od działań przedsiębiorcy, ale z powodu:

  • Zdarzeń nadzwyczajnych – np. powodzi, kradzieży, pożaru
  • Zdarzeń typowych dla danego towaru – np. utrata ważności do spożycia, zepsucie

Zatem aby strata mogła zostać uznana za niezawinioną, przedsiębiorca powinien dołożyć wszelkich starań, aby towary były odpowiednio zabezpieczone (np. właściwe przechowywanie, ochrona obiektu, alarmy przeciwpożarowe).

Strata a koszt

Zgodnie z powyższym, stratę niezawinioną możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Aby takie księgowanie nie wzbudziło wątpliwości organów skarbowych, należy posiadać dokumentację zdarzenia, czyli np. protokół straconych towarów, protokół policyjny lub innych służb, zgłoszenie na policję.

Towar handlowy w księdze przychodów i rozchodów ujmujemy w kolumnie 10. Gdy z uwagi na powstałą szkodę traci on charakter towaru przeznaczonego na odsprzedaży, dokonujemy przeksięgowania wartości – z kolumny 10 do kolumny 13 KPiR, przeznaczonej na pozostałe wydatki.

Natomiast w przypadku straty zawinionej, która nie może stanowić kosztu, należałoby dokonać wyłącznie jej wyksięgowania z kolumny 10 KPiR.

Strata a VAT

Czynni podatnicy VAT, którzy odliczyli podatek od zakupu towarów, które zostały utracone, powinni rozpatrzeć również rozliczenie VAT.

W tym przypadku obowiązuje zasada analogiczna do możliwości zaliczenia w koszty – jeśli mamy do czynienia ze stratą niezawinioną, nadal mamy prawo do odliczenia VAT. Tym samym korekta nie będzie potrzebna. Jeśli jednak szkoda została zawiniona, konieczne będzie skorygowanie odliczonego podatku VAT, ponieważ utraciliśmy do niego prawo. Korekty należy dokonać w deklaracji za okres, w którym poniesiono stratę, poprzez ujęcie wartości VAT:

  • z minusem w pozycji 48 deklaracji „Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć”:
  • lub z minusem bezpośrednio w rejestrze zakupu VAT.

Przepisy nie uściślają, w jaki sposób należy skorygować VAT przy zawinionej stracie, w związku z czym przed dokonaniem korekty warto skonsultować się z właściwym dla siebie urzędem skarbowym.

Strata w firmie? Pamiętaj o ubezpieczeniu – sprawdź, jak zabezpieczyć firmowy majątek!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

3 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

3 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

3 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

4 dni temu