Blog ifirma.pl

Split payment – zalety i wady – cz. 2

|
Split payment, jak każde nowe rozwiązanie, z jednej strony jest chwalony, z drugiej – krytykowany. Poza zaletami tego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług, opisanymi w poprzedniej części, eksperci dostrzegają w nim także sporo wad. Jakie słabe strony ma split payment w VAT?
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Split payment, jak każde nowe rozwiązanie, z jednej strony jest chwalone, z drugiej – krytykowane. Poza zaletami tego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług, eksperci dostrzegają w nim także sporo wad. Jakie słabe strony ma split payment w VAT? Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje w najnowszym artykule.

Split payment w polskim systemie prawnym – wady:

  • Zmniejszenie płynności finansowej – przedsiębiorcy nie będą mogli swobodnie korzystać ze środków zgromadzonych na specjalnym rachunku bankowym do celów VAT. (będą mogli przeznaczyć je jedynie na zapłatę podatku do swoich kontrahentów lub też na uregulowanie zobowiązania podatkowego względem urzędu skarbowego).
  • Trudny okres przejściowy – dla wielu firm podział otrzymywanych środków i „zamrożenie” części dotyczącej VAT oznacza spore trudności w planowaniu inwestycji. W początkowej fazie konieczne będzie bowiem dostosowanie budżetów do nowej formy rozliczeń.
  • Długi okres oczekiwania na przeniesienie środków z rachunku do celów VAT na tradycyjny rachunek bankowy. (ostatecznie na przelew taki możemy czekać nawet 60 dni). Co więcej, będzie to możliwe wyłącznie po odpowiednim uargumentowaniu takiej prośby, więc szansa na odzyskanie zgromadzonych tam pieniędzy będzie zależała od decyzji naczelnika urzędu skarbowego.
  • Brak kontroli błędów w przygotowywanych przelewach z wykorzystaniem procedury split payment – przedsiębiorca będzie sam dzielił przelew, wpisując osobno kwotę netto (która trafi na tradycyjny rachunek bankowy kontrahenta) oraz kwotę podatku (przeznaczoną do wpłaty na specjalny rachunek do VAT). W ten sposób może dojść do wielu pomyłek i otrzymania niewłaściwej kwoty za wystawioną fakturę.
  • Konieczność płacenia osobnym przelewem za każdą fakturę od jednego kontrahenta. Przy procedurze split payment nie będzie możliwości sporządzania zbiorczych przelewów za kilka faktur.
  • Decyzję o zastosowaniu procedury split payment podejmuje nabywca. W sytuacji, gdy będzie on opłacał w ten sposób tylko część faktur od danego sprzedawcy, może zostać posądzony o to, że wiedział, że opłaca dokument wystawiony dla ukrycia innej czynności.
  Cześć pierwsza artykułu tutaj.  
Sprawdź, czy split payment wymusi zakładanie kont przez przedsiębiorców!
  Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
 
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie