Split payment, jak każde nowe rozwiązanie, z jednej strony jest chwalone, z drugiej – krytykowane. Poza zaletami tego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług, eksperci dostrzegają w nim także sporo wad. Jakie słabe strony ma split payment w VAT? Sprawdź wszystkie najważniejsze informacje w najnowszym artykule.
Split payment w polskim systemie prawnym – wady:
- Zmniejszenie płynności finansowej – przedsiębiorcy nie będą mogli swobodnie korzystać ze środków zgromadzonych na specjalnym rachunku bankowym do celów VAT. (będą mogli przeznaczyć je jedynie na zapłatę podatku do swoich kontrahentów lub też na uregulowanie zobowiązania podatkowego względem urzędu skarbowego).
- Trudny okres przejściowy – dla wielu firm podział otrzymywanych środków i „zamrożenie” części dotyczącej VAT oznacza spore trudności w planowaniu inwestycji. W początkowej fazie konieczne będzie bowiem dostosowanie budżetów do nowej formy rozliczeń.
- Długi okres oczekiwania na przeniesienie środków z rachunku do celów VAT na tradycyjny rachunek bankowy. (ostatecznie na przelew taki możemy czekać nawet 60 dni). Co więcej, będzie to możliwe wyłącznie po odpowiednim uargumentowaniu takiej prośby, więc szansa na odzyskanie zgromadzonych tam pieniędzy będzie zależała od decyzji naczelnika urzędu skarbowego.
- Brak kontroli błędów w przygotowywanych przelewach z wykorzystaniem procedury split payment – przedsiębiorca będzie sam dzielił przelew, wpisując osobno kwotę netto (która trafi na tradycyjny rachunek bankowy kontrahenta) oraz kwotę podatku (przeznaczoną do wpłaty na specjalny rachunek do VAT). W ten sposób może dojść do wielu pomyłek i otrzymania niewłaściwej kwoty za wystawioną fakturę.
- Konieczność płacenia osobnym przelewem za każdą fakturę od jednego kontrahenta. Przy procedurze split payment nie będzie możliwości sporządzania zbiorczych przelewów za kilka faktur.
- Decyzję o zastosowaniu procedury split payment podejmuje nabywca. W sytuacji, gdy będzie on opłacał w ten sposób tylko część faktur od danego sprzedawcy, może zostać posądzony o to, że wiedział, że opłaca dokument wystawiony dla ukrycia innej czynności.
Cześć pierwsza artykułu tutaj.
Sprawdź, czy split payment wymusi zakładanie kont przez przedsiębiorców!
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości)
użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon –
skontaktuj się z nami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podziel się z innymi: