Czynny podatnik VAT musi znać dobrze przepisy podatkowe, aby w sposób prawidłowy i we właściwych okresach rozliczeniowych wykazywać przeprowadzane transakcje w ewidencjach i plikach JPK. Niekiedy bywa tak, że w różnych okresach rozliczeniowych będzie wykazywany przychód w podatku dochodowym i sprzedaż w podatku VAT. W dzisiejszej publikacji opiszemy ogólnie kiedy wykazywać sprzedaż przez Internet w podatku VAT.
Obowiązek podatkowy w VAT
O tym kiedy należy wykazać sprzedaż w ewidencjach VAT decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. Konstrukcja podatku VAT wprowadza wiele wyjątków od zasady ogólnej, która wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub usług. Dzisiaj zajmiemy się sprzedażą przez Internet, której będzie również dotyczyło kilka zasad szczególnych powstania obowiązku w VAT.
Przez internet może być dokonywana zarówno sprzedaż towarów, jak i usług. Dlatego należy określić moment powstania obowiązku podatkowego zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku.
Dostawa towarów przez internet – obowiązek podatkowy w VAT
Jeżeli chodzi o dostawę towarów, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy, a jeżeli otrzymano całość lub część zapłaty (zadatek, zaliczkę, przedpłatę, ratę) przed dokonaniem dostawy towarów – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Jan Kowalski dokonał dostawy towarów handlowych dnia 11.06.2023 r., wpłata za towar wpłynęła 14.06.2023 r. Obowiązek podatkowy powstał 11.06.2023 r.
Przykład 2
Dnia 15.06.2021 r. pani Ania otrzymała przedpłatę na dostawę artykułów biurowych. Dostawa została zrealizowana 18.06.2023 r., a faktura wystawiona 21.06.2023 r. Sprzedaż w ewidencji VAT powinna być zaksięgowana dnia 15.06.2023 r.
Świadczenie usług przez internet – obowiązek podatkowy w VAT
Jeżeli chodzi o świadczenie usług przez Internet to obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych powstaje z chwilą wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, dla której to części określono zapłatę. Również w tym przypadku istnieją pewne wyjątki.
Klient dokonał zakupu programu informatycznego. Warunkiem dostępu do aplikacji jest zapłata, dopiero z chwilą jej otrzymania nabywca otrzymuje pliki do pobrania. Płatność za program wpłynęła 14.06.2023 r., pliki zostały pobrane przez klienta 16.06.2023 r. Obowiązek podatkowy w VAT powstał w tym przypadku 14.06.2023 r.
Przy sprzedaży dokonywanej przez Internet istnieje sporo wyjątków od generalnej zasady powstania obowiązku podatkowego w VAT. W przypadku dostawy towarów, z wyjątkiem książek drukowanych, gazet, czasopism i magazynów, będzie to dzień dokonania dostawy lub otrzymania zapłaty, w zależności co będzie jako pierwsze. W przypadku świadczenia usług będzie to moment wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, jeżeli dla tej części określono zapłatę, ale nie należy zapominać o wyjątkach.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Marzysz o biznesowej przestrzeni, która pozwoli Ci rozwijać przedsiębiorcze wizje, zapewniając dostęp do cennych inspiracji, wiedzy prawdziwych ekspertów i wsparcia osób z podobnymi doświadczeniami?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo