Sprzedaż samochodu firmowego lub wycofanego – porównanie

Przedsiębiorca, chcąc pozbyć się samochodu z firmy, może dokonać jego sprzedaży lub wycofania. Warto wiedzieć, którą sytuację wybrać – w zależności od sytuacji, opodatkowanie VAT i PIT może się bowiem znacząco różnić.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Prowadząc jednoosobową działalność przedsiębiorca może samodzielnie decydować, który składnik majątku zostanie przekazany do firmy, a który pozostanie w majątku prywatnym. Jeśli w majątku firmowym znajdują się samochody, właściciel może dokonać ich sprzedaży bezpośrednio z działalności, lub wycofać pojazd do majątku prywatnego. Co jest bardziej korzystne podatkowo?

Sprzedaż samochodu firmowego a amortyzacja

W związku z faktem, że amortyzacja firmowego samochodu osobowego stanowi koszt uzyskania przychodu, sprzedaż takiego auta powinno się uznać za przychód firmy. Tak rzeczywiście jest – sprzedając samochód firmowy w ramach działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany do wystawienia faktury i wykazania firmowego przychodu, podlegającego opodatkowaniu w ramach PIT. Z drugiej strony, jeśli samochód nie był jeszcze w pełni zamortyzowany, niezamortyzowana wartość będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu w momencie dokonania sprzedaży.

Przedsiębiorca może jednak wycofać samochód do majątku prywatnego zanim dokona jego sprzedaży. Wycofanie samochodu nie stanowi przychodu z działalności, jednocześnie jednak jeśli nie był on w pełni zamortyzowany, niezamortyzowana część nie będzie mogła zostać uznana w tym momencie za koszt uzyskania przychodu.

Dalsze postępowanie zależne jest od momentu sprzedaży pojazdu – jeśli nastąpi to przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu wycofania z majątku firmy, wpływ ze sprzedaży należy uznać za przychód z działalności gospodarczej. Wtedy też niezamortyzowana część – analogicznie jak przy sprzedaży bezpośrednio z firmy – stanie się kosztem uzyskania przychodu. Sprzedaż samochodu po upływie 6 lat nie wpłynie już na podatek w firmie.

Sprzedaż samochodu firmowego lub wycofanie – kiedy stosować VAT?

Czynni podatnicy VAT decydując się na zbycie samochodu firmowego powinni liczyć się z koniecznością opodatkowania takiej sprzedaży. Zasadniczo, jeśli przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu lub samochód był wykorzystywany do działalności opodatkowanej, sprzedaż z firmy będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Podatnicy, sprzedając z firmy używane samochody osobowe, zastanawiają się czasem nad procedurą VAT-marża dla towarów używanych, przy której nie nalicza się VAT. Warto jednak pamiętać, że taka możliwość występuje wyłącznie, jeśli spełnione są łącznie warunki:

  • Przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT (np. zakup od osoby fizycznej, zakup na procedurę VAT-marża),
  • Samochód był nabyty z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Jeśli oba powyższe warunki zostały spełnione, generalnie możliwe byłoby sprzedanie pojazdu w ramach procedury VAT-marża.

Natomiast jak VAT odnosi się do sytuacji, kiedy przedsiębiorca najpierw wycofuje samochód do majątku prywatnego, a dopiero później zdecyduje się na jego sprzedaż? W takim przypadku sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, może mu jednak podlegać samo wycofanie. Będzie tak, jeśli podatnik przy nabyciu samochodu miał prawo do odliczenia naliczonego VAT. Gdyby zakup był dokonany bez VAT – np. od osoby fizycznej bądź na fakturę VAT-marża – wycofanie pojazdu do majątku prywatnego nie wymagałoby opodatkowania.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce