Blog

Sprzedaż samochodu firmowego lub wycofanego – porównanie

Prowadząc jednoosobową działalność przedsiębiorca może samodzielnie decydować, który składnik majątku zostanie przekazany do firmy, a który pozostanie w majątku prywatnym. Jeśli w majątku firmowym znajdują się samochody, właściciel może dokonać ich sprzedaży bezpośrednio z działalności, lub wycofać pojazd do majątku prywatnego. Co jest bardziej korzystne podatkowo?

Sprzedaż samochodu firmowego a amortyzacja

W związku z faktem, że amortyzacja firmowego samochodu osobowego stanowi koszt uzyskania przychodu, sprzedaż takiego auta powinno się uznać za przychód firmy. Tak rzeczywiście jest – sprzedając samochód firmowy w ramach działalności gospodarczej, przedsiębiorca jest zobowiązany do wystawienia faktury i wykazania firmowego przychodu, podlegającego opodatkowaniu w ramach PIT. Z drugiej strony, jeśli samochód nie był jeszcze w pełni zamortyzowany, niezamortyzowana wartość będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu w momencie dokonania sprzedaży.

Przedsiębiorca może jednak wycofać samochód do majątku prywatnego zanim dokona jego sprzedaży. Wycofanie samochodu nie stanowi przychodu z działalności, jednocześnie jednak jeśli nie był on w pełni zamortyzowany, niezamortyzowana część nie będzie mogła zostać uznana w tym momencie za koszt uzyskania przychodu.

Dalsze postępowanie zależne jest od momentu sprzedaży pojazdu – jeśli nastąpi to przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu wycofania z majątku firmy, wpływ ze sprzedaży należy uznać za przychód z działalności gospodarczej. Wtedy też niezamortyzowana część – analogicznie jak przy sprzedaży bezpośrednio z firmy – stanie się kosztem uzyskania przychodu. Sprzedaż samochodu po upływie 6 lat nie wpłynie już na podatek w firmie.

Sprzedaż samochodu firmowego lub wycofanie – kiedy stosować VAT?

Czynni podatnicy VAT decydując się na zbycie samochodu firmowego powinni liczyć się z koniecznością opodatkowania takiej sprzedaży. Zasadniczo, jeśli przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu lub samochód był wykorzystywany do działalności opodatkowanej, sprzedaż z firmy będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Podatnicy, sprzedając z firmy używane samochody osobowe, zastanawiają się czasem nad procedurą VAT-marża dla towarów używanych, przy której nie nalicza się VAT. Warto jednak pamiętać, że taka możliwość występuje wyłącznie, jeśli spełnione są łącznie warunki:

  • Przy nabyciu samochodu nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT (np. zakup od osoby fizycznej, zakup na procedurę VAT-marża),
  • Samochód był nabyty z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Jeśli oba powyższe warunki zostały spełnione, generalnie możliwe byłoby sprzedanie pojazdu w ramach procedury VAT-marża.

Natomiast jak VAT odnosi się do sytuacji, kiedy przedsiębiorca najpierw wycofuje samochód do majątku prywatnego, a dopiero później zdecyduje się na jego sprzedaż? W takim przypadku sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, może mu jednak podlegać samo wycofanie. Będzie tak, jeśli podatnik przy nabyciu samochodu miał prawo do odliczenia naliczonego VAT. Gdyby zakup był dokonany bez VAT – np. od osoby fizycznej bądź na fakturę VAT-marża – wycofanie pojazdu do majątku prywatnego nie wymagałoby opodatkowania.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

21 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

24 godziny temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu