|
|
12 minut czytania

Sprzedaż w Google Play – jak rozliczyć sprzedaż aplikacji mobilnych?

Zastanawiasz się jak rozliczać sprzedaż aplikacji mobilnych w Google Play? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka ważnych informacji na ten temat.

ifirma.pl - księgowość

Spis treści:

Pokaż więcej ↓

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, jak dużą popularnością cieszą się aplikacje mobilne, słyszymy o nich na każdym miejscu. Aplikacje mobilne spełnią różne role i często są bardzo pomocne w codziennym funkcjonowaniu. Przykłady wykorzystania aplikacji mobilnych można by było mnożyć, jednak nas będzie interesowało rozliczanie sprzedaży aplikacji mobilnych w Google Play.

Sprzedaż aplikacji mobilnych

Stworzenie aplikacji mobilnej stanowi połowę sukcesu, pozostaje jeszcze jej sprzedaż. Twórcy takich aplikacji chcą dotrzeć ze swoimi produktami, do jak najszerszego grona odbiorców a jak wiadomo, konkurencja jest duża. W takich przypadkach należałoby rozważyć, czy takie operacje przeprowadzać we własnym zakresie, czy może skorzystać z usług różnego rodzaju platform marketplace? Dotarcie do szerokiego grona odbiorców na własną rękę nie rokuje zbyt dobrze, przebicie w gąszczu konkurencji graniczy z cudem. Dlatego w takich przypadkach twórcy aplikacji decydują się na nawiązanie współpracy między innymi z Google Play.

Informacje na temat jak sprzedawać aplikacje mobilne dostępne są w podlinkowanej publikacji.

Sprzedaż aplikacji mobilnych przez Google Play

Google Play jest to sklep internetowy, w którym oferowana jest do sprzedaży niezliczona ilość aplikacji, gier, książek, filmów, czy programów telewizyjnych. Głównym zadaniem platformy Google Play jest stworzeniem miejsca, w którym spotyka się twórca aplikacji i jej użytkownik. Platforma internetowa jest pośrednikiem pomiędzy stronami transakcji. Przedsiębiorca, który chce nawiązać współpracę, musi zawrzeć umowę dystrybucyjną dla deweloperów w Google Play. Warunki takiej umowy zostały opisane na oficjalnej stronie Google Play. Z treści umowy wynika, że w przypadku nawiązania współpracy firma Google wchodzi w rolę agenta lub dostawcy usług rynkowych. Produkty mogą być sprzedawane lub oferowane nieodpłatnie w wielu krajach wymienionych na stronie Google. Zgodnie z zapisami umowy firma Google wraz z przedsiębiorcą działa w roli zleceniodawcy. W wyniku przeprowadzania takich transakcji generowane są przychody i do wyjaśnienia pozostaje kwestia rozliczania podatku VAT.

Sprzedaż aplikacji mobilnych a VAT

W warunkach umowy dystrybucyjnej pojawia się również zapis, że Google ustali, kto jest odpowiedzialny za pobieranie i rozliczanie podatków. Czy będzie to firma Google jako podmiot przetwarzający płatności, czy autoryzowany dostawca (podmiot zewnętrzny upoważniony przez Google do świadczenia usług, które umożliwiają programistom otrzymywanie płatności za produkty sprzedawane za pośrednictwem Google Play). Takie podatki od transakcji mogą zostać odzyskane od dewelopera, potrącane z płatności jemu należnej lub odzyskane od użytkownika aplikacji.

Wątpliwości przedsiębiorców na etapie rozpoczynania współpracy budzi sposób podatkowego rozliczania sprzedaży aplikacji mobilnych przez Google Play. Jednak jak wynika z warunków umowy, o czym napisaliśmy wcześniej, to firma Google lub upoważniony przez nią autoryzowany dostawca będą odpowiedzialne za rozliczenia podatkowe. Mowa jest oczywiście o podatku VAT.

Kiedy mamy do czynienia z usługą elektroniczną?

Sprzedaż usług transgranicznych zawsze przysparzało i przysparza problemów, szczególnie na gruncie rozliczeń w podatku VAT. Przyjęło się powszechnie, że świadczenie usług elektronicznych na rzecz konsumentów na terenie Unii Europejskiej będzie opodatkowane w kraju konsumenta, poza ustawowymi wyjątkami, ale czy zawsze mamy do czynienia z usługami elektronicznymi?

Otóż ustawa o podatku VAT odsyła nas do przepisów unijnych a konkretnie do Rozporządzenia 282/11, w którym pojawia się przepis opisujący usługi elektroniczne. W art. 7 Rozporządzenia czytamy, że do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi:

  • świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • których świadczenie jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka,
  • których wykonywanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Takimi usługami są w szczególności:

  • dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami,
  • tworzenie i hosting witryn internetowych,
  • zdalne zarządzanie systemami,
  • dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie,
  • zautomatyzowane nauczanie na odległość,
  • pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe,
  • uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe,
  • książki w formie cyfrowej.

Uwaga!
Jeśli usługa jest świadczona za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej nie w każdym przypadku oznacza, że jest to usługa elektroniczna, co zostanie wyjaśnione w dalszej części publikacji.

Przykładowo w interpretacji nr 0113-KDIPT1-2.4012.172.2021.2.KW z dnia 15 czerwca 2021 r. została opisana sytuacja, w której przedsiębiorca prowadzi sprzedaż kursów on-line za pośrednictwem sklepu internetowego. Kurs on-line to produkt w formie cyfrowej, zapewniający dostęp do internetowej platformy edukacyjnej zawierającej materiały szkoleniowe. Przedsiębiorca zapytał, czy sprzedaż kursów na zasadach opisanych we wniosku kwalifikuje się jako świadczenie usług elektronicznych. Sam stoi na stanowisku, że nie są to tego typu usługi. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) zgodził się z przedsiębiorcą, a w uzasadnieniu napisał między innymi, że usług świadczonych przez przedsiębiorcę, polegających na sprzedaży kursów on-line, gdzie każdy uczestnik otrzymuje w ramach uiszczonej ceny dodatkowe wsparcie, nie można uznać za usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku VAT. Wymienione świadczenia oferowane w ramach sprzedaży kursów on-line nie mogą zostać uznane jako wymagające minimalnego udziału człowieka. W związku z powyższym stwierdzić należy, że warunek dotyczący uznania, iż świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, nie jest w przedmiotowej sprawie spełniony.

Ważne!
W przypadku sprzedaży aplikacji mobilnych mamy do czynienia ze świadczeniem usługi elektronicznej to oznacza, że taka usługa będzie rozliczana w podatku VAT w kraju konsumenta.

Świadczenie usług elektronicznych a podatek VAT

Zgodnie z ustawą o podatku VAT (art. 28k ust. 1 ustawy VAT) miejscem świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Ustawa pozwala na opodatkowanie takich usług w Polsce jeśli zostaną spełnione następujące warunki:

  1. Usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego.
  2. Usługi są świadczone na rzecz niepodatników (np. konsumenta), posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego usługodawcy,
  3. Suma całkowitej wartości usług elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów z innych niż Polska krajów UE, pomniejszona o kwotę podatku VAT, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w złotych w wysokości 42.000 zł.

Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.

Sprzedaż aplikacji mobilnych kwalifikuje się jako świadczenie usług elektronicznych.
Usługi elektroniczne świadczone na rzecz konsumentów, których miejsce zamieszkania jest poza Polską, opodatkowane są w kraju konsumenta.
Wyjątkiem jest opodatkowanie usług sprzedawanych na niewielką skalę do kwoty 42.000 zł, gdzie mogą być opodatkowane w VAT w Polsce
Po przekroczeniu limitu 10.000 euro (42.000 zł) przedsiębiorca ma dwa wyjścia:
  1. Rejestracja do podatku VAT w kraju konsumenta i rozliczanie tych usług w poszczególnych krajach UE.
  2. Rejestracja do uproszczonej procedury OSS i rozliczanie wszystkich usług w tej procedurze.

Czym jest VAT OSS i jak rozliczać transakcje w tej procedurze zostało wyjaśnione w podlinkowanej publikacji.

Sprzedaż w Google Play a podatek VAT

W przypadku sprzedaży aplikacji mobilnych w Google Play zasada działania będzie wyglądała następująco:

  1. Użytkownik kupuje płatne produkty cyfrowe w aplikacji za pośrednictwem platformy Google Play.
  2. Dokonuje rejestracji, akceptując regulamin ustalony przez platformę, następnie instaluje aplikację na urządzeniu.
  3. Przedsiębiorca raz w miesiącu otrzymuje przelew od firmy Google za wszystkie sprzedane w danym miesiącu płatne produkty cyfrowe, który jest pomniejszony o:
    • podatek VAT, który platforma odprowadza z tytułu sprzedaży w poszczególnych państwach,
    • prowizję dla platformy sprzedażowej.

W jednej z interpretacji podatkowych nr 0112-KDIL1-3.4012.167.2023.2.MR z 14 czerwca 2023 r. zostało wyjaśnione, w jaki sposób należy rozumieć miejsce opodatkowania w VAT usług na rzecz platform sprzedażowych. Z opisu wniosku wynika, że przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług programistycznych jako czynny podatnik podatku VAT, zarejestrowany również do transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach działalności stworzył aplikację mobilną działającą na telefonach i tabletach. O cenie sprzedawanych płatnych produktów cyfrowych tylko pośrednio decyduje przedsiębiorca, natomiast o formie i terminie realizacji decydują wyłącznie platformy sprzedażowe. Po zakupie aplikacja mobilna jest instalowana na urządzenie użytkownika. Platformy odpowiadają w całości za przetwarzanie płatności od użytkowników od dokonanego zakupu, są odpowiedzialne za płatność pomiędzy użytkownikiem a przedsiębiorcą jako właścicielem treści aplikacji. Przedsiębiorca nie ma żadnego wpływu na proces płatności. Otrzymuje jeden zbiorczy przelew od platformy za sprzedane w danym miesiącu płatne produkty cyfrowe, nie otrzymując przy tym szczegółowych danych klienta. Dyrektor KIS w podsumowaniu swojego uzasadnienia napisał, że biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że w analizowanej sprawie polski przedsiębiorca nie jest podatnikiem świadczącym usługi elektroniczne na rzecz klientów docelowych, którzy kupują aplikacje. W opisanym stanie faktycznym świadczy on usługę elektroniczną na rzecz platform sprzedażowych. Usługi świadczone przez przedsiębiorcę na rzecz platform sprzedażowych jako podatników, stanowią usługi niepodlegające opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania świadczonych usług jest – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy VAT – miejsce, w którym platformy te posiadają siedzibę swojej działalności gospodarczej.

W przypadku sprzedaży aplikacji mobilnych w Google Play na gruncie ustawy o podatku VAT dochodzi do rozliczenia dwóch transakcji pomiędzy:
  1. Google Play a polskim przedsiębiorcą.
  2. Google Play a konsumentem nabywającym odpłatnie aplikację.
Organy podatkowe stoją na stanowisku, że transakcja pomiędzy Google Play a polskim przedsiębiorcą jest opodatkowaniu w kraju siedziby platformy.
Za rozliczenie w podatku VAT sprzedaży na rzecz konsumentów w innych krajach UE odpowiada firma Google.

Faktura Google Play

Sprzedaż aplikacji mobilnych w Google Play generuje przychody po stronie polskiego przedsiębiorcy z tego tytułu. Informacja na temat wielkości sprzedaży jest przekazywana w postaci zestawień przekazywanych przez firmę Google. Na tej podstawie polski przedsiębiorca powinien wystawić fakturę na rzecz firmy Google z adnotacją “odwrotne obciążenie”. Taka faktura nie będzie zawierała ani stawki, ani kwoty podatku VAT. Sprzedaż będzie odnotowana zarówno w JPK_V7, jak i w informacji podsumowującej. Faktura wystawiona na rzecz firmy Google zostanie zaksięgowana w JPK_V7 w pozycjach:

  • K_11 i K_12 – część ewidencyjna JPK_V7,
  • P_11 i P_12 – część deklaracyjna JPK_V7:

W informacji podsumowującej przeprowadzona transakcja pojawi się w części E “Informacja o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług”:

Faktura z Google Play

W przypadku nawiązania współpracy z firmą Google przedsiębiorca powinien liczyć się z tym, że platforma naliczy ze swojej strony odpowiednią prowizję za przeprowadzane transakcje. W interpretacjach podatkowych można przeczytać, że takie prowizje sięgają 30%. W takim przypadku to firma Google powinna wystawić fakturę na kwotę potrąconej prowizji, która stanowi dla polskiego przedsiębiorcy import usług.

W przypadku importu usług, to polski przedsiębiorca ma obowiązek rozliczenia podatku VAT.
Dla czynnego podatnika VAT import usług ma charakter neutralny, ponieważ podatek VAT należny stanowi podatek VAT naliczony, jeżeli zakup ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Podatnik VAT zwolniony również ma obowiązek rozliczenia importu usług w deklaracji VAT-8 lub VAT-9M. W tym przypadku podatek VAT należny podlega wpłacie do urzędu skarbowego, ale nie stanowi podatku naliczonego. Przedsiębiorca na PKPiR może zapłacony podatek rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów.

W jaki sposób przedsiębiorca powinien rozliczyć import usług, zostało wyjaśnione w podlinkowanej publikacji.

Sprzedaż aplikacji – własna działalność gospodarcza

Sprzedaż aplikacji mobilnych w Google Play generuje również przychody w prowadzonej działalności gospodarczej, które będą opodatkowane na takich samych zasadach jak pozostała sprzedaż. Przedsiębiorcy mają do wyboru trzy formy opodatkowania:

  • Skala podatkowa.
  • Podatek liniowy.
  • Zryczałtowany podatek dochodowy.

Skala podatkowa
Dochód z tytułu sprzedaży aplikacji mobilnych będzie opodatkowany stawką 12% lub 32% po przekroczeniu kwoty 120.000 zł w podstawie do opodatkowania.
Podatek liniowy
Dochód ze sprzedaży będzie opodatkowany stawką 19%.
Zryczałtowany podatek dochodowy
Przychód ze sprzedaży będzie opodatkowany stawką: 12% lub 8,5%.

W przypadku ryczałtu decydujące znaczenie będzie miał kod PKWIU, pod którym sklasyfikowana jest usługa. Mowa jest o tym m.in. w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2023 r. 0113-KDIPT2-1.4011.119.2023.2.MAP. W uzasadnieniu czytamy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam przedsiębiorca.

Sprzedaż aplikacji mobilnych w Google Play – poza działalnością gospodarczą

Może się tak zdarzyć, że twórca aplikacji mobilnych nie prowadzi działalności gospodarczej. W pierwszej kolejności warto przypomnieć, że pod pojęciem działalności nierejestrowanej kryje się drobna działalność, z tytułu której osiągane przychody nie mogą przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia w skali miesiąca, w 2025 roku jest to kwota 3.499,50 zł.

Uwaga!
Działalność nierejestrowana nie powinna nosić znamion działalności gospodarczej, która:

  • jest zorganizowana i prowadzona w sposób ciągły,
  • ma charakter zarobkowy,
  • jest prowadzona we własnym imieniu.

Jeśli już zostanie rozstrzygnięte, że nie mamy do czynienia z działalnością gospodarczą, to pozostaje do ustalenia, czy w takim przypadku taka sprzedaż będzie opodatkowana jako działalność nierejestrowana, czy może jako przychody z praw majątkowych?

Jak się okazuje w przypadku sprzedaży aplikacji mobilnych, przychód powinien być kwalifikowany, jako przychód z odpłatnego zbycia praw majątkowych.

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Uwaga!
Licencje na udostępnianie aplikacji mobilnych będą kwalifikowane do przychodów z odpłatnego zbycia praw majątkowych, jeśli ma to miejsce poza działalnością gospodarczą.
Na takim stanowisku stoją organy podatkowe.

Organy podatkowe potwierdzają, że przychód ze sprzedaży aplikacji mobilnych powinno się zaliczać do źródła z odpłatnego zbycia praw majątkowych. W interpretacji z dnia 11 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB-2-2.4511.6.2017.2.IN opisany został przypadek, gdzie wnioskodawca zajmuje się w czasie wolnym tworzeniem aplikacji mobilnych, tworzy programy komputerowe działające na urządzeniach mobilnych. Programy komputerowe są według polskiego prawa samodzielnym przedmiotem chronionym przez prawa autorskie. Zatem w ocenie Dyrektora KIS przychód związany z udzielaniem licencji będzie stanowił przychód z praw majątkowych.

Przychód z praw majątkowych rozlicza się w zeznaniu rocznym PIT-37:

Jednak przepisy nie zabraniają, żeby sprzedaż aplikacji mobilnych wykazać również, jako przychód z tytułu działalności nierejestrowanej. W tym przypadku przychody i koszty wykazywane są w zeznaniu rocznym PIT-36:

Podsumowanie

W dzisiejszej publikacji omówiony został temat sprzedaży aplikacji mobilnych w Google Play.

Rozliczanie transakcji sprzedaży przez platformę Google na gruncie podatku VAT sprowadza się po stronie polskiego przedsiębiorcy do wykazania eksportu usług na rzecz Google. W takim przypadku przedsiębiorca wystawia fakturę z informacją, że jest to odwrotne obciążenie i rozliczenie podatku VAT, spoczywa na firmie Google. Sprzedaż znajdzie się w JPK_V7 i informacji podsumowującej VAT-UE.

Natomiast firma Google będzie odpowiedzialna za naliczenie i odprowadzenie podatku VAT od sprzedaży konsumpcyjnej. Taka zasada rozliczania powinna wynikać z zapisów umowy zawieranej pomiędzy polskim przedsiębiorcą a Google. Takie podejście akceptują organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych.

Sprzedaż aplikacji mobilnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest opodatkowana według wybranej formy opodatkowania. Jeśli będzie to ryczałt, to znajdzie zastosowanie stawka 12% lub 8,5%, w zależności od kodu PKWiU przypisanego do usługi.

Sprzedaż aplikacji mobilnych poza działalnością gospodarczą może być rozliczona jako przychód z praw majątkowych i jest wykazywana w zeznaniu rocznym PIT-37 po zakończeniu roku podatkowego. Jeśli jednak twórca aplikacji mobilnej wykaże przychód z tytułu działalności nierejestrowanej, to rozliczenie będzie widoczne w zeznaniu PIT-36. W obydwu przypadkach stosuje się stawkę 12% i 32% przy dochodzie ponad 120.000 zł.

Stan prawny na dzień: 18.07.2025 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003