Dofinansowanie w ramach tarczy finansowej ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest skierowane do firm i pracowników. Wsparciem objęte są wszystkie firmy: mikro, małe, średnie a ostatnio mogą również z niego skorzystać firmy o statusie dużych. Środki z subwencji finansowej z PFR uzyskuje się za pośrednictwem banków. Dzięki subwencji firmy mogą poprawić swoją płynność finansową, zrekompensować straty poniesione w związku z pandemią, ochronić miejsca pracy.
Na co można przeznaczyć wsparcie z PFR?
W ramach subwencji z PFR można pokryć bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, do których można zaliczyć m.in:
wynagrodzenia pracowników,
zakup towarów handlowych i materiałów,
zakup środków trwałych, urządzeń wykorzystywanych w prowadzonej działalności,
usługi obce,
należności publicznoprawne.
Wsparcie otrzymane z PFR stanowi pomoc publiczną. Otrzymanie subwencji z PFR nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości skorzystania z innych rozwiązań pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej. Warunkiem jest, aby:
dofinansowania nie były przeznaczane na te same wydatki, żeby się nie dublowały,
suma otrzymanych dofinansowań nie może przekroczyć limitów pomocy publicznej. Z zasadami kumulacji pomocy publicznej związanej z COVID-19 można zapoznać się na stronie UOKIK.
Jak zaewidencjonować subwencje z PFR w PKPiR?
Co do zasady wsparcie przyznane w ramach PFR jest pożyczką. Nie ma więc podstaw, aby je ujmować po stronie przychodów w PKPiR.
Tym samym nie ma przeciwwskazań, aby wszystkie wydatki, które zostaną sfinansowane w ramach pożyczki z PFR ująć po stronie kosztów uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
Koszty muszą spełniać pewne ustawowe uwarunkowania, a mianowicie:
muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów,
nie mogą to być koszty, które znajdują się w art. 23 ustawy o PIT,
muszą być w sposób właściwy udokumentowane,
musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podsumowując subwencji z PFR nie ewidencjonuje się po stronie przychodów a koszty rozlicza się na zasadach ogólnych.
Jak zaksięgować umorzenie subwencji z PFR?
Subwencja, która w istocie jest pożyczką, docelowo po spełnieniu określonych warunków po upływie 12 miesięcy może zostać umorzona maksymalnie do wysokości 75% uzyskanych środków finansowych. Z przepisów, które obowiązują na dzień dzisiejszy umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania w PIT. Możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.
Umorzona część subwencji w PFR jeżeli nie będzie zwolniona z podatku musi zostać zaksięgowana w kol. 8 “Pozostałe przychody” w PKPiR.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o. pełni istotną rolę w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, bowiem to na spotkaniach wspólników podejmowane są uchwały, które kształtują dalszy rozwój spółki. Należy jednak pamiętać, że cały ten proces musi być przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
Najem prywatny i najem w działalności gospodarczej to dwa różne podejścia do wynajmowania nieruchomości, które wiążą się z odmiennymi obowiązkami podatkowymi, zakresem odpowiedzialności, formalnościami oraz ryzykiem. Wybór odpowiedniej formy zależy od sytuacji wynajmującego oraz celów związanych z wynajmem.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo