Dofinansowanie w ramach tarczy finansowej ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest skierowane do firm i pracowników. Wsparciem objęte są wszystkie firmy: mikro, małe, średnie a ostatnio mogą również z niego skorzystać firmy o statusie dużych. Środki z subwencji finansowej z PFR uzyskuje się za pośrednictwem banków. Dzięki subwencji firmy mogą poprawić swoją płynność finansową, zrekompensować straty poniesione w związku z pandemią, ochronić miejsca pracy.
Na co można przeznaczyć wsparcie z PFR?
W ramach subwencji z PFR można pokryć bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, do których można zaliczyć m.in:
- wynagrodzenia pracowników,
- zakup towarów handlowych i materiałów,
- zakup środków trwałych, urządzeń wykorzystywanych w prowadzonej działalności,
- usługi obce,
- należności publicznoprawne.
Wsparcie otrzymane z PFR stanowi pomoc publiczną. Otrzymanie subwencji z PFR nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości skorzystania z innych rozwiązań pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej. Warunkiem jest, aby:
- dofinansowania nie były przeznaczane na te same wydatki, żeby się nie dublowały,
- suma otrzymanych dofinansowań nie może przekroczyć limitów pomocy publicznej. Z zasadami kumulacji pomocy publicznej związanej z COVID-19 można zapoznać się na stronie UOKIK.
Jak zaewidencjonować subwencje z PFR w PKPiR?
Co do zasady wsparcie przyznane w ramach PFR jest pożyczką. Nie ma więc podstaw, aby je ujmować po stronie przychodów w PKPiR.
Tym samym nie ma przeciwwskazań, aby wszystkie wydatki, które zostaną sfinansowane w ramach pożyczki z PFR ująć po stronie kosztów uzyskania przychodów w PKPiR na zasadach ogólnych.
Koszty muszą spełniać pewne ustawowe uwarunkowania, a mianowicie:
- muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów,
- nie mogą to być koszty, które znajdują się w art. 23 ustawy o PIT,
- muszą być w sposób właściwy udokumentowane,
- musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podsumowując subwencji z PFR nie ewidencjonuje się po stronie przychodów a koszty rozlicza się na zasadach ogólnych.
Jak zaksięgować umorzenie subwencji z PFR?
Subwencja, która w istocie jest pożyczką, docelowo po spełnieniu określonych warunków po upływie 12 miesięcy może zostać umorzona maksymalnie do wysokości 75% uzyskanych środków finansowych. Z przepisów, które obowiązują na dzień dzisiejszy umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania w PIT. Możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.
Umorzona część subwencji w PFR jeżeli nie będzie zwolniona z podatku musi zostać zaksięgowana w kol. 8 “Pozostałe przychody” w PKPiR.