Torebki foliowe są przekazywane klientowi, ale w praktyce nie są głównym przedmiotem sprzedaży. Jak wygląda księgowanie ich w KPiR? W firmie handlowej lub produkcyjnej trudno obejść się bez jednorazowych torebek do pakowania, które sprzedawca oferuje swoim klientom. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące jednorazowych opakowań na produkty w kontekście księgowania ich w książce rozchodów i przychodów.

Torebki foliowe – towar czy pozostały wydatek?

Rozpatrując kwestię zaksięgowania w KPiR zakupu torebek jednorazowych dla klientów, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę ich przeznaczenie. Najprościej sytuacja wygląda w przypadku torebek wykorzystywanych jako opakowania towaru lub produktu – np. przy zakupie krojonego chleba, wędliny na wagę etc. Nie ma tu wątpliwości, że torebka jest ściśle związanym z towarem materiałem podstawowym, bez którego sprzedaż nie byłaby możliwa.  Zakup tego typu opakowań ujmiemy jako materiał podstawowy w kolumnie 10 KPiR. W przypadku torebek niezwiązanych z towarem – np. oferowanych przy kasach do zapakowania zakupów – do końca 2017 r. istotna była odpłatność.

Zasadą było, że torebki foliowe proponowane odpłatnie traktowano jako towar handlowy ujmowany w kolumnie 10 KPiR. Z kolei torebki nieodpłatne to pozostały wydatek, dla którego właściwą będzie księgowanie w kolumnie 13 KPiR.

Opłata recyklingowa a odpłatność

Od początku 2018 r. kwestia odpłatności torebek jednorazowych nie jest już wyborem sprzedawcy – jego obowiązkiem jest bowiem doliczenie opłaty recyklingowej do każdej torebki. Opcją pozostała natomiast możliwość doliczenia własnej marży do jednorazowego opakowania.

▲ wróć na początek

Tym samym co do zasady wszystkie torebki, objęte przepisami Ustawy z dnia 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z późniejszymi zmianami, są odpłatnym towarem handlowym. Co za tym idzie – nabycie ich przez przedsiębiorcę powinno być ujmowane w kolumnie 10 KPiR.

Opłata recyklingowa w KPiR?

Warto pamiętać również o specyficznej sytuacji, kiedy przedsiębiorca dokonuje nabycia do firmy, a do wartości takiego zakupu doliczana jest wartość jednorazowej torebki (obecnie – wraz z opłatą recyklingową).

W tym wypadku konieczne będzie rozpatrzenie, jakiego rodzaju zakupu dokonaliśmy. Jeśli do firmy zostały nabyte towary handlowe lub materiały podstawowe, to wartość jednorazowej torebki powinna stanowić koszty uboczne zakupu, księgowane w kolumnie 11 KPiR. Gdyby natomiast zakup stanowił koszt firmy – np. zakup artykułów biurowych, narzędzi czy części do komputera firmowego – wtedy wartość opakowania wraz z wartością właściwego zakupu ujmuje się w jednej kwocie w kolumnie 13 książki rozchodów i przychodów.

Księguj tylko wydatki będące kosztami uzyskania przychodu – sprawdź, jak je rozróżnić!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

11 godzin temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

12 godzin temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

1 dzień temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 dni temu