Ustandaryzowane miniatury, widok produktowy i domyślne sortowanie po trafności sprawiają, że nie tak łatwo jest organicznie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak tworzyć oferty, żeby wpasować się w algorytm trafności na Allegro?
Sprawdź nasz moduł e-commerceWiększość osób, które kupują na Allegro, nie robi dokładnego researchu wszystkich ofert, zwłaszcza kiedy szukają konkretnego produktu. Zazwyczaj wybierają pierwszą ofertę, która spełnia wymagania cenowe i oczekiwania dotyczące dostawy. Co więc zrobić, żeby wyświetlać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania? I jakie narzędzia warto wykorzystać, żeby dostosować się do algorytmu trafności w 2025 roku?
Trafność na Allegro to domyślny sposób sortowania ofert, którego większośc kupujących nie zmienia. To algorytm, który decyduje o tym, jak wysoko twoja oferta wyświetla się na liście wyszukiwań, szacując jej dopasowanie do fraz wpisanych przez kupującego. A skoro to algorytm, to można złamać kod, którym się kieruje, i testować różne sposoby na optymalizację.
Oferty, które znajdują się najwyżej, są przez Allegro uznawane za takie, które mają największy potencjał sprzedażowy, czyli oferują klientom najlepsze warunki. Mają więc na to wpływ również inne kwestie niż optymalizacja, w tym:
Promowane oferty wyświetlają się na samej górze i mają większe szanse stać się top ofertą. Tutaj jednak warto przyjrzeć się konkurencji. W popularnych kategoriach koszt za kliknięcie w Allegro Ads może być wysoki, a inwestycja w reklamę niekoniecznie zwróci się z dużym zyskiem. Każdą opcję promocji trzeba rozpatrywać indywidualnie. Czasem lepiej się sprawdzi wyróżnienie, czyli podświetlenie oferty na liście, a czasem oferowanie z monet Allegro, czyli bonusu dla klientów. Taką podstawową zasadą jest to, żeby promować oferty, które już dobrze sobie radzą, żeby zwiększać popularność.
Allegro działa w modelu produktowym. Oferty dotyczące tego samego produktu są grupowane w jeden katalog, który reprezentuje Top oferta. Dopiero z widoku produktowego klienci przechodzą do listy ofert. Korzyść możesz więc wyciągnąć nie tylko z wypromowania swojej oferty, ale też ze zwiększenia popularności samego produktu.
Gubisz sie w zarządzaniu sprzedażą online? Skaluj biznes bez wysiłku z IFIRMA! Kontroluj sprzedaż na wielku platformach wygodnie z jednego miejsca.
Zasadniczo najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że oferta wyświetla się wyżej, jest sprzedaż. Bestsellery klikają się najlepiej i są najchętniej kupowane. Można jednak zrobić kilka rzeczy z ofertą, żeby w buyboxie przeskoczyć konkurentów.
Ocenie podlegają:
Działania organiczne mogą poprawić widoczność, ale przy dużej konkurencji optymalizacja ofert może nie wystarczyć. Ostatecznie o trafności decyduje popularność i sprzedaż, więc czasem do powiększenia grona klientów warto podziałać w Allegro Ads.
Reklamy Allegro działają w modelu CPC albo CPM, w zależności od tego, w którym miejscu na stronie się wyświetlają. W listingu musimy zapłacić za każde kliknięcie, a na stronie głównej za każde 1000 wyświetleń. Kupujący szuka produktu, a system sortuje wyniki według ich trafności i promowania. Oferty sponsorowane wyświetlają się w wyróżnionym miejscu na górze listingu, ale o kolejności decyduje ustalona przez Ciebie maksymalna stawka CPC i quality score, czyli wynik jakości reklamy.
Reklamy w naturalny sposób poprawiają trafność, bo zwiększają zaangażowanie, liczbę klików i wyświetleń. Żeby algorytm zarejestrował to zaangażowanie, promowanie oferty powinno trwać od 2 do 4 tygodni. Taki mechanizm kuli śnieżnej warto zastosować dla nowych produktów i od początku dać im boost w postaci pierwszych sprzedaży i opinii.
Przy Allegro Ads ważne jest dobre ustawienie reklam, żeby nie przepalały budżetu. Podstawą jest:
Chyba na tym etapie możemy się zgodzić, że optymalizacja ofert i nieustanna analiza wyników wymagają sporo pracy. Na ręczną edycję opisów po prostu szkoda czasu, zwłaszcza że mamy do dyspozycji narzędzia AI, które mogą nas w tym wyręczyć.
Brak regularnej sprzedaży w naturalny sposób obniża konwersję, a ta ma znaczący wpływ na miejsce w listingu. O taktykach, jak tego uniknąć, możesz przeczytać tutaj.
Na trafność wpływają też liczba wyświetleń, kliknięć, dodania do koszyka czy dodania do ulubionych, czyli mówiąc ogólnie – zaangażowanie kupujących. W panelu Allegro Analytics, w zakładce „Odwiedziny według ofert”, możesz podejrzeć te dane u konkurentów i zobaczyć, gdzie wśród nich się plasujesz. Jeśli klienci chętniej dodają do ulubionych produkt konkurencji, to może w twojej ofercie coś im nie pasuje.
Zaglądaj do statystyk poszczególnych ofert i szukaj, gdzie jest “wąskie gardło” – czy to mało wyświetleń (czyli słaba trafność/pozycja), czy dużo wyświetleń, ale mało klików (problem z ofertą), czy może dużo wejść ale słaba sprzedaż (problem z ofertą/ceną).
Allegro Analytics daje też możliwość porównywania swoich produktów z ofertami, które mają największe szanse na zostanie top ofertą. To pozwoli zmapować miejsca, które wymagają poprawy albo znaleźć nisze produktowe do wykorzystania. Obserwowanie konkurencji podpowie ci też, jakie formy promocji najbardziej się opłacają. Na przykład jeśli wszyscy korzystają z wyróżnienia, ty możesz wybrać pakiet promo i połączyć kilka różnych form promocji.
Możemy też sprawdzić najlepiej sprzedające się produkty w danej kategorii oraz rozkład cen. Dzięki temu możemy dostosować swoją strategię cenową, by nie odbiegać od rynku, albo znaleźć nisze cenowe. Dodatkowo jeśli zauważysz,, że w Twojej kategorii pewien produkt generuje dużą sprzedaż, a Ty go nie masz – rozważ wprowadzenie go do oferty.
Ostatnią ważną sprawą, jest rentowność sprzedaży, czyli stosunek kosztów do przychodów. W Allegro Analytics można również wyliczyć rentowność sprzedaży, czyli stosunek kosztów do przychodów. Analizuj rentowność na poziomie kategorii i ofert – może się okazać, że jedna kategoria ciągnie w dół cały biznes.
Dbanie o trafność na Allegro to nieustająca analiza wyników i dostosowywanie się do zmian na platformie. To, co może trochę ułatwić cały proces, to dobre przygotowanie oferty na samym początku, dokładny research konkurencji i sprytne korzystanie z ułatwień, jakie dają narzędzia AI.
Chcesz poznać bliżej integrator e-commerce albo rozwijać go razem z nami? A może masz pomysł na kolejną integrację? Napisz do nas!
ecom@ifirma.pl