|
|
8 minut czytania

Trafność na Allegro – jak poprawić widoczność ofert?

Ustandaryzowane miniatury, widok produktowy i domyślne sortowanie po trafności sprawiają, że nie tak łatwo jest organicznie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak tworzyć oferty, żeby wpasować się w algorytm trafności na Allegro?

Sprawdź nasz moduł e-commerce
trafność na allegro

Większość osób, które kupują na Allegro, nie robi dokładnego researchu wszystkich ofert, zwłaszcza kiedy szukają konkretnego produktu. Zazwyczaj wybierają pierwszą ofertę, która spełnia wymagania cenowe i oczekiwania dotyczące dostawy. Co więc zrobić, żeby wyświetlać się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania? I jakie narzędzia warto wykorzystać, żeby dostosować się do algorytmu trafności w 2025 roku?

Co wpływa na trafność na Allegro?

Trafność na Allegro to domyślny sposób sortowania ofert, którego większośc kupujących nie zmienia. To algorytm, który decyduje o tym, jak wysoko twoja oferta wyświetla się na liście wyszukiwań, szacując jej dopasowanie do fraz wpisanych przez kupującego. A skoro to algorytm, to można złamać kod, którym się kieruje, i testować różne sposoby na optymalizację.

Oferty, które znajdują się najwyżej, są przez Allegro uznawane za takie, które mają największy potencjał sprzedażowy, czyli oferują klientom najlepsze warunki. Mają więc na to wpływ również inne kwestie niż optymalizacja, w tym:

  • cena (oczywiście pomaga też gwarancja najniższej ceny) – granie ceną to ryzykowna strategia, w której możesz zyskać nowe zamówienia, ale przez małą marżę nie zauważysz zysku;
  • ocena produktu i liczba opinii;
  • zainteresowanie produktem – dodanie do koszyka czy liczba kliknięć;
  • opcja “kup teraz”, która jest lepiej punktowana niż licytacje;
  • wysyłka smart oraz ogólna ocena obsługi klienta;
  • regulaminowa miniatura;
  • uzupełnione parametry produktu;
  • promowanie.

Promowane oferty wyświetlają się na samej górze i mają większe szanse stać się top ofertą. Tutaj jednak warto przyjrzeć się konkurencji. W popularnych kategoriach koszt za kliknięcie w Allegro Ads może być wysoki, a inwestycja w reklamę niekoniecznie zwróci się z dużym zyskiem. Każdą opcję promocji trzeba rozpatrywać indywidualnie. Czasem lepiej się sprawdzi wyróżnienie, czyli podświetlenie oferty na liście, a czasem oferowanie z monet Allegro, czyli bonusu dla klientów. Taką podstawową zasadą jest to, żeby promować oferty, które już dobrze sobie radzą, żeby zwiększać popularność.

Allegro działa w modelu produktowym. Oferty dotyczące tego samego produktu są grupowane w jeden katalog, który reprezentuje Top oferta. Dopiero z widoku produktowego klienci przechodzą do listy ofert. Korzyść możesz więc wyciągnąć nie tylko z wypromowania swojej oferty, ale też ze zwiększenia popularności samego produktu.

Integrator e-commerce

Gubisz sie w zarządzaniu sprzedażą online? Skaluj biznes bez wysiłku z IFIRMA! Kontroluj sprzedaż na wielku platformach wygodnie z jednego miejsca.

  • Automatyczna obsługa zamówień i fakturowania
  • Asystent zbierania i pakowania
  • Generowanie etykiet i zamawianie kurierów
  • Masowe wystawianie ofert
Do 100 zamówień w pakiecie Faktura+ bez dodatkowych opłat
Powyżej 100 zamówień miesięcznie
41,50 zł/mies.
Sprawdź szczegóły

Zasady optymalizacji oferty Allegro

Zasadniczo najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że oferta wyświetla się wyżej, jest sprzedaż. Bestsellery klikają się najlepiej i są najchętniej kupowane. Można jednak zrobić kilka rzeczy z ofertą, żeby w buyboxie przeskoczyć konkurentów.

  • Tytuł oferty. Najlepiej, jeśli znajdują się w nim te same frazy, które klient wpisuje w wyszukiwarkę, ale Allegro uwzględnia przy trafności również synonimy. Warto skupić się na konkretach, funkcjach i właściwościach. Fraz kluczowych można szukać ich w Allegro Analytics albo Planerze Kampanii.
  • Opis – powinien być prosty, podzielony na sekcje, podkreślający najważniejsze elementy, a jednocześnie napisany językiem korzyści. Warto go zacząć od powtórzenia tytułu z frazami kluczowymi jako H1. Dobrze działają pogrubienia i wypunktowania, które odrywają wzrok od ściany tekstu. Coraz popularniejszą praktyką staje się też dodawanie do opisu elementów multimedialnych, na przykład filmów, które pokazują produkt w użyciu. Ważnym elementem są też parametry, które koniecznie trzeba uzupełnić. Bez nich Allegro widzi ofertę jako niekompletną i nie bierze jej pod uwagę w filtrowaniu.
  • Miniatura – Allegro ma swoje wytyczne co do miniatur. Zdjęcie powinno być dobrej jakości i wyraźnie pokazywać produkt na białym tle. Wykluczone są dodatkowe ramki, napisy, ozdobniki. Przy miniaturze warto postawić na przejrzystość, a produkt w użyciu czy w atrakcyjniejszym kadrze można pokazać na dodatkowych zdjęciach lub w opisie.
  • Dodatkowe elementy – im więcej przy Twojej ofercie się dzieje, tym większa szansa, że przyciągnie wzrok klienta i da mu poczucie, że dostaje coś więcej niż u konkurencji. To mogą być monety Allegro, karta produktu albo informacja o godzinie granicznej, czyli maksymalnej godzinie zamówienia z gwarancją wysyłki tego samego dnia.
  • Korzystne warunki zamówienia – im więcej sposobów płatności i dostawy zaoferujesz, tym większa szansa, że dopasujesz się do preferencji kupujących. Osoby, które kupują przez aplikację, często mają ustawione domyślne opcje składania zamówień, dlatego jeśli nie będziesz oferował wybranej przez nich metody, zrobią zakupy u konkurencji. Pamiętaj też, że przewagę dają wszystkie udogodnienia typu smart, darmowa wysyłka czy dostawa następnego dnia, które kupujący zaznaczają przy filtrowaniu.
  • Wysoka jakość obsługi klienta – staraj się, żeby sprzedaż przebiegała bezproblemowo. Pilnuj terminowej wysyłki, odpowiadaj na wiadomości albo ustaw autoresponder, szybko rozpatruj reklamacje, pilnuj stanów magazynowych, żeby uniknąć anulowania zamówień. To wszystko wpływa na twoją pozycję.
  • Twoje wyniki zależą od oceny jakości sprzedaży. Allegro gromadzi dane na Twój temat i przelicza je na punkty. Jeśli uzbierasz ich dużo, możesz uzyskać status Super Sprzedawcy, który poprawia widoczność.

    Ocenie podlegają:

    • czas wysyłki,
    • oceny i opinie o produkcie – liczy się średnia ocena i liczba recenzji; warto po każdej udanej sprzedaży wysłać wiadomość z prośbą o opinię,
    • terminowa realizacja zamówień,
    • dyskusje z użytkownikami – tutaj pamiętaj, żeby szybko na nie reagować i zamykać spory, bo to może znacząco wpłynąć na ograniczenie widoczności ofert,
    • obsługa zwrotów,
    • i przestrzeganie regulaminu.

    Trafność na Allegro a płatna promocja

    Działania organiczne mogą poprawić widoczność, ale przy dużej konkurencji optymalizacja ofert może nie wystarczyć. Ostatecznie o trafności decyduje popularność i sprzedaż, więc czasem do powiększenia grona klientów warto podziałać w Allegro Ads.

    Reklamy Allegro działają w modelu CPC albo CPM, w zależności od tego, w którym miejscu na stronie się wyświetlają. W listingu musimy zapłacić za każde kliknięcie, a na stronie głównej za każde 1000 wyświetleń. Kupujący szuka produktu, a system sortuje wyniki według ich trafności i promowania. Oferty sponsorowane wyświetlają się w wyróżnionym miejscu na górze listingu, ale o kolejności decyduje ustalona przez Ciebie maksymalna stawka CPC i quality score, czyli wynik jakości reklamy.

    Reklamy w naturalny sposób poprawiają trafność, bo zwiększają zaangażowanie, liczbę klików i wyświetleń. Żeby algorytm zarejestrował to zaangażowanie, promowanie oferty powinno trwać od 2 do 4 tygodni. Taki mechanizm kuli śnieżnej warto zastosować dla nowych produktów i od początku dać im boost w postaci pierwszych sprzedaży i opinii.

    Przy Allegro Ads ważne jest dobre ustawienie reklam, żeby nie przepalały budżetu. Podstawą jest:

    • dobór słów kluczowych, na które będzie się wyświetlać reklama – im mniej ogólne, tym lepiej; popularność fraz możesz sprawdzić w Allegro Analytics lub Google Trends;
    • stawki CPC – trzeba eksperymentować, żeby znaleźć optymalną maksymalną stawkę; najważniejsza nie jest zainwestowana suma, ale zwrot z inwestycji;
    • targetowanie – kierowanie reklam do wąskich grup pozwoli oszczędzić budżet na przypadkowych klikach;
    • wyłapanie nierentownych ofert – oferty, które mimo promocji się nie sprzedają, zjadają budżet i nie przynoszą zysku, więc nie ma sensu w nie inwestować. Lepiej wykluczyć oferty ze słabym ROAS i spróbować je poprawić;
    • analiza wyników – jedyną metodą na to, żeby nie przepalać budżetu, jest sprawdzanie na bieżąco współczynnika konwersji. Docelowo chcesz, by każda złotówka wydana na Ads przyniosła wielokrotność w sprzedaży.

    Wśród ostatnich zmian Allegro zapowiedziało zniesienie podziału na oferty promowane i niepromowane. Wysoka konwersja może wynieść oferty bez promocji do grona promowanych i odwrotnie – oferta, która nie generuje konwersji, spadnie w listingu przy sortowaniu po trafności.

    Wykorzystaj narzędzia AI

    Chyba na tym etapie możemy się zgodzić, że optymalizacja ofert i nieustanna analiza wyników wymagają sporo pracy. Na ręczną edycję opisów po prostu szkoda czasu, zwłaszcza że mamy do dyspozycji narzędzia AI, które mogą nas w tym wyręczyć.

    • Po pierwsze, warto wykorzystać AI do generowania opisów i tytułów. Można do tego użyć chata GPT, ContentBot albo ProductDescriber. Są szczególnie pomocne przy podobnych produktach albo różnych wariantach tego samego produktu. Możesz napisać samodzielnie przykładowy opis i poprosić AI o przeredagowanie lub uzupełnienie o brakujące frazy kluczowe.
    • AI dobrze się też sprawdza do różnych automatyzacji, na przykład uzupełniania parametrów i kategorii. Braki w obowiązkowych parametrach obniżają widoczność, więc automatyzacja w tym zakresie pozwoli uniknąć błędów. Zewnętrzne integratory, takie jak IFIRMA, pozwalają również przyspieszyć wystawianie ofert i obsługę zamówień.
    • Kolejna rzecz, do której warto wykorzystać AI, to obróbka zdjęć, tak aby pasowały do wymagań Allegro.
    • Algorytmy mogą śledzić ceny konkurencji w czasie rzeczywistym i automatycznie dostosowywać Twoje ceny. Dzięki temu twoje oferty będą na bieżąco dostosowywane do ofert konkurentów i trendów w wynikach wyszukiwania. Odpowiednie integracje umożliwiają też automatyczne aktualizowanie stanów magazynowych.

    Czy urlop na Allegro wpływa na trafność?

    Brak regularnej sprzedaży w naturalny sposób obniża konwersję, a ta ma znaczący wpływ na miejsce w listingu. O taktykach, jak tego uniknąć, możesz przeczytać tutaj.

    Jak analiza konkurencji wpływa na trafność na Allegro?

    Na trafność wpływają też liczba wyświetleń, kliknięć, dodania do koszyka czy dodania do ulubionych, czyli mówiąc ogólnie – zaangażowanie kupujących. W panelu Allegro Analytics, w zakładce „Odwiedziny według ofert”, możesz podejrzeć te dane u konkurentów i zobaczyć, gdzie wśród nich się plasujesz. Jeśli klienci chętniej dodają do ulubionych produkt konkurencji, to może w twojej ofercie coś im nie pasuje.

    Zaglądaj do statystyk poszczególnych ofert i szukaj, gdzie jest “wąskie gardło” – czy to mało wyświetleń (czyli słaba trafność/pozycja), czy dużo wyświetleń, ale mało klików (problem z ofertą), czy może dużo wejść ale słaba sprzedaż (problem z ofertą/ceną).

    Allegro Analytics daje też możliwość porównywania swoich produktów z ofertami, które mają największe szanse na zostanie top ofertą. To pozwoli zmapować miejsca, które wymagają poprawy albo znaleźć nisze produktowe do wykorzystania. Obserwowanie konkurencji podpowie ci też, jakie formy promocji najbardziej się opłacają. Na przykład jeśli wszyscy korzystają z wyróżnienia, ty możesz wybrać pakiet promo i połączyć kilka różnych form promocji.

    Możemy też sprawdzić najlepiej sprzedające się produkty w danej kategorii oraz rozkład cen. Dzięki temu możemy dostosować swoją strategię cenową, by nie odbiegać od rynku, albo znaleźć nisze cenowe. Dodatkowo jeśli zauważysz,, że w Twojej kategorii pewien produkt generuje dużą sprzedaż, a Ty go nie masz – rozważ wprowadzenie go do oferty.

    Ostatnią ważną sprawą, jest rentowność sprzedaży, czyli stosunek kosztów do przychodów. W Allegro Analytics można również wyliczyć rentowność sprzedaży, czyli stosunek kosztów do przychodów. Analizuj rentowność na poziomie kategorii i ofert – może się okazać, że jedna kategoria ciągnie w dół cały biznes.

    Dbanie o trafność na Allegro to nieustająca analiza wyników i dostosowywanie się do zmian na platformie. To, co może trochę ułatwić cały proces, to dobre przygotowanie oferty na samym początku, dokładny research konkurencji i sprytne korzystanie z ułatwień, jakie dają narzędzia AI.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Góra

Absolwentka polonistyki i socjologii ekonomicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonatka komunikologii. Nieustannie poszukuje nowych metod nawiązywania relacji z klientem. Bacznie przypatruje się branży, szczególną uwagę zwracając na akcje real time marketingowe. W IFIRMA SA tworzy teksty w tematyce e-commerce, współtworzy content plany i zarządza mediami społecznościowymi.

Napisz do nas w sprawie integracji → ecom@ifirma.pl

Porozmawiajmy!

Chcesz poznać bliżej integrator e-commerce albo rozwijać go razem z nami? A może masz pomysł na kolejną integrację? Napisz do nas!

ecom@ifirma.pl
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003