W zeznaniu podatkowym za 2019 podatnicy będą mogli skorzystać z nowego odliczenia od dochodu/przychodu – tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Co warto wiedzieć już teraz, by dobrze przygotować się do skorzystania z ulgi? Kliknij po pakiet praktycznych informacji!
W deklaracji podatkowej za 2019 rok dostępne będzie nowe odliczenie – tzw. ulga termomodernizacyjna, związana z wydatkami na ocieplenie domów jednorodzinnych oraz wymianą starych kotłów grzewczych. W ten sposób podatnicy będą mogli zyskać nawet 53 tys. zł przez okres 3 lat.
Ulga termomodernizacyjna 2019 – dla kogo?
Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli skorzystać podatnicy ustalający podstawę opodatkowania:
Ulga termomodernizacyjna obejmie odliczenie wydatków poniesionych w danym roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Dokładny wykaz materiałów i usług, które podlegają pod ulgę znajdziemy w Wykazie rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. (poz. 2489). Podstawą do odliczenia będą natomiast zgromadzone faktury wystawione przez czynnych podatników VAT, stanowiące dowód poniesienia takich wydatków.
Ważne!
Faktury wystawione przez podatników korzystających ze zwolnienia nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi.
Ulga termomodernizacyjna będzie polegała na odliczeniu poniesionych wydatków od dochodu (skala podatkowa/podatek liniowy) lub przychodu (ryczałt ewidencjonowany) w zeznaniu podatkowym za rok, w którym zostały one poniesione.
Ograniczenia w uldze termomodernizacyjnej
Podatnicy będą ograniczeni limitem czasowym na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Musi ono zostać zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co więcej, ograniczona będzie również kwota dopuszczalnego odliczenia, która wynosi maksymalnie 53 tys. zł (wraz z VAT, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o VAT) i dotyczy wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem.
W tym miejscu warto podkreślić także, że jeżeli kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, to będzie on mógł odliczać ją w kolejnych latach, jednak nie dłużej niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Ważne!
Poza zakresem ulgi pozostają wydatki w części, w jakiej zostały:
1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Ulga termomodernizacyjna – infografika
Obowiązkowa korekta odliczenia
Może zdarzyć się sytuacja, gdy podatnik będzie zobowiązany doliczyć do dochodu/przychodu kwoty uprzednio odliczone w związku z ulgą termomodernizacyjną. Stanie się tak, gdy podatnik
otrzyma zwrot wcześniej odliczonych wydatków,
nie zrealizuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniósł pierwszy wydatek.
W takim wypadku doliczenia należy dokonać odpowiednio w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym podatnik otrzyma zwrot odliczonych wydatków, albo w którym upłynie termin realizacji przedsięwzięcia.
Ulga termomodernizacyjna a wydatki poniesione przed 2019 rokiem
W ramach ulgi termomodernizacyjnej możliwe będzie odliczenie wydatków związanych z takim przedsięwzięciem, którego realizację rozpoczęto również przed 1 stycznia 2019 roku, a które zostało ukończone po 31 grudnia 2018 roku, jednak nie później niż do dnia, w którym upływa okres 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono taki wydatek. W takim przypadku odliczeniu będą podlegały wydatki poniesione na to przedsięwzięcie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia, w którym upłynie okres 3 lat, liczone we wskazany wcześniej sposób.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podatek od spadków i darowizn w 2025 roku budzi duże zainteresowanie zwłaszcza wśród osób planujących przekazanie majątku bliskim albo u tych, którzy sami otrzymali spadek czy darowiznę. Warto pamiętać, że od 1 lipca 2023 r. obowiązują nowe przepisy, które wprowadziły wyższe kwoty wolne od podatku oraz zmodyfikowane stawki.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej wiąże się z przestrzeganiem określonych zasad, przez co często generuje dużo wątpliwości. Wiele z nich dotyczy płatności, a w szczególności tego, czy można posiadać terminal płatniczy.
Wynajmując miejsce parkingowe, należy wiedzieć, że rozliczenia w PIT i VAT różnią się od siebie. To kluczowe, aby nie mylić tych dwóch podatków, ponieważ każdy z nich ma swoje specyfikacje i zasady. Poznaj je, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek ze strony urzędu skarbowego.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo