Umorzenie zaległości podatkowej to dość rzadki przypadek, jednak jest to możliwe. W celu uzyskania takiej pomocy podatnik składa wniosek do urzędu skarbowego. Mogą się zdarzyć także sytuacje, kiedy urząd umorzy zaległość we własnym zakresie, szczególnie wtedy, gdy uzasadnione jest że będzie ona nieściągalna.
Generalnie podatnik, u którego powstała zaległość podatkowa, jest zobowiązany do jej uregulowania w jak najszybszym możliwym terminie. Jeśli jednak sytuacja jest wyjątkowo ciężka, urząd skarbowy może zdecydować o umorzeniu zaległości podatkowej.
Umorzenie zaległości podatkowej jako pomoc publiczna
Umorzenie zaległości podatkowej nie należy do standardowej procedury – przyznanie takiej ulgi zależy wyłącznie od decyzji urzędu skarbowego i nie może być wykorzystywane bez powodu. Aby organ skarbowy zgodził się na tego typu pomoc dla podatnika, musi być ona poparta ważnym interesem podatnika oraz interesem społecznym.
Ustawy podatkowe nie regulują znaczenia tych pojęć. Z praktyki wynika jednak, że przez ważny interes podatnika rozumiemy np. istotną przyczynę powstania zaległości, jak klęska żywiołowa, poważna choroba, załamanie rynku. Interesem społecznym będzie natomiast np. utrzymanie stanowisk pracy lub utrzymanie rodziny.
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej
Jeśli podatnik chciałby skorzystać z umorzenia zaległości podatkowej, powinien skierować wniosek do urzędu skarbowego, uwzględniając w nim wspomniane wcześniej argumenty w postaci interesu podatnika oraz interesu społecznego. Wniosek składamy papierowo lub elektronicznie, wykorzystując ePUAP.
Na podstawie przedstawionego wniosku organ skarbowy podejmuje decyzję o umorzeniu zaległości podatkowej. Jeśli jest ona pozytywna – przedsiębiorca otrzymuje pomoc publiczną i nie musi regulować zobowiązania. W przeciwnym razie zaległość powinna zostać opłacona, co ważne – wraz z odsetkami za zwłokę.
Umorzenie zaległości podatkowej z urzędu
Ciekawą kwestią w przypadku umorzenia zaległości podatkowej jest fakt, że organ skarbowy może dokonać takiego umorzenia z urzędu – tj. bez wniosku podatnika. Zgodnie z przepisami, takie zdarzenie może mieć miejsce, jeśli:
Zakłada się, że ewentualne postępowanie egzekucyjne nie przyniesie korzyści wyższych niż wydatki poniesione na egzekucję,
Zaległość podatkowa jest niższa niż pięciokrotna wartość kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
Przeprowadzono i zakończono postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe, mimo to zaległość nie została zaspokojona,
Sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości,
Podatnik zmarł, i nie pozostawił majątku, bądź też majątek nie podlega egzekucji (na podstawie odrębnych przepisów), bądź pozostawił przedmioty codziennego użytku o łącznej wartości nieprzekraczającej 5000 zł; oraz brak jest spadkobierców, zatem nie ma możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osobę trzecią.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy umorzenie zaległości podatkowej jest standardową procedurą?
Nie. To czy zaległość podatkowa ulegnie umorzeniu, zależne jest wyłącznie od decyzji US.
Jak należy złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej?
Wniosek do Urzędu Skarbowego, można założyć papierowo lub elektronicznie. Powinny być w nim zawarte argumenty odnoszące się do interesu podatnika lub też interesu społecznego – z powodu, których doszło do powstania zaległości podatkowej.
W jakim przypadku trzeba będzie zapłacić odsetki od zaległości podatkowych?
Jeśli decyzja w sprawie umorzenia zaległości podatkowej będzie negatywna. Oprócz zaległości zapłacić trzeba również odsetki za zwłokę.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W dobie rosnącego zapotrzebowania na szybki dostęp do Internetu, kluczowe staje się przyspieszenie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN). Dzięki rozporządzeniu GIA, czyli nowemu rozporządzeniu o infrastrukturze gigabitowej, proces ten zostanie przyspieszony poprzez promowanie wspólnego korzystania z istniejącej infrastruktury technicznej oraz umożliwienie bardziej efektywnego wdrażania nowej.
Akt w sprawie infrastruktury gigabitowej wszedł w życie 11 maja 2024 r., a stosowany będzie dopiero od listopada 2025 roku.
Reklama dźwignią handlu – niewątpliwie reklama jest narzędziem umożliwiającym podmiotom gospodarczym dotarcie do szerokiego grona adresatów, którzy po zapoznaniu się z przekazem handlowym są w stanie na tyle zainteresować się danym produktem, że ostatecznie dokonują jego zakupu. Jak zatem powinno się reklamować produkty, aby odbywało się to zgodnie z prawem?
Osoby będące na samozatrudnieniu (B2B) są przedsiębiorcami, którzy według kodeksu cywilnego działają pod firmą (z określoną nazwą). Czy wiesz, jakswoją jednoosobową firmę, aby wybrana nazwa była zgodna z przepisami?
Skuteczny marketing w internecie dla małych firm to sposób na zwiększenie rozpoznawalności i dotarcie do nowych klientów. Dzięki odpowiednim narzędziom promocja małej firmy w internecie może być prosta i dostosowana do budżetu. Sprawdź, jak budować markę i przyciągać klientów bez dużych nakładów finansowych.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo