Powrót

Umorzenie zaległości podatkowej

umorzenie zaległości podatkowej

Umorzenie zaległości podatkowej to dość rzadki przypadek, jednak jest to możliwe. W celu uzyskania takiej pomocy podatnik składa wniosek do urzędu skarbowego. Mogą się zdarzyć także sytuacje, kiedy urząd umorzy zaległość we własnym zakresie, szczególnie wtedy, gdy uzasadnione jest że będzie ona nieściągalna.

Zapisz się do naszego newslettera i raz w tygodniu otrzymuj nową wiedzę z zakresu księgowości, biznesu i technologii. Tylko wartościowe informacje.

Generalnie podatnik, u którego powstała zaległość podatkowa, jest zobowiązany do jej uregulowania w jak najszybszym możliwym terminie. Jeśli jednak sytuacja jest wyjątkowo ciężka, urząd skarbowy może zdecydować o umorzeniu zaległości podatkowej.

Umorzenie zaległości podatkowej jako pomoc publiczna

Umorzenie zaległości podatkowej nie należy do standardowej procedury – przyznanie takiej ulgi zależy wyłącznie od decyzji urzędu skarbowego i nie może być wykorzystywane bez powodu. Aby organ skarbowy zgodził się na tego typu pomoc dla podatnika, musi być ona poparta ważnym interesem podatnika oraz interesem społecznym.

Ustawy podatkowe nie regulują znaczenia tych pojęć. Z praktyki wynika jednak, że przez ważny interes podatnika rozumiemy np. istotną przyczynę powstania zaległości, jak klęska żywiołowa, poważna choroba, załamanie rynku. Interesem społecznym będzie natomiast np. utrzymanie stanowisk pracy lub utrzymanie rodziny.

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej

Jeśli podatnik chciałby skorzystać z umorzenia zaległości podatkowej, powinien skierować wniosek do urzędu skarbowego, uwzględniając w nim wspomniane wcześniej argumenty w postaci interesu podatnika oraz interesu społecznego. Wniosek składamy papierowo lub elektronicznie, wykorzystując ePUAP.

Na podstawie przedstawionego wniosku organ skarbowy podejmuje decyzję o umorzeniu zaległości podatkowej. Jeśli jest ona pozytywna – przedsiębiorca otrzymuje pomoc publiczną i nie musi regulować zobowiązania. W przeciwnym razie zaległość powinna zostać opłacona, co ważne – wraz z odsetkami za zwłokę.

Umorzenie zaległości podatkowej z urzędu

Ciekawą kwestią w przypadku umorzenia zaległości podatkowej jest fakt, że organ skarbowy może dokonać takiego umorzenia z urzędu – tj. bez wniosku podatnika. Zgodnie z przepisami, takie zdarzenie może mieć miejsce, jeśli:

  • Zakłada się, że ewentualne postępowanie egzekucyjne nie przyniesie korzyści wyższych niż wydatki poniesione na egzekucję,
  • Zaległość podatkowa jest niższa niż pięciokrotna wartość kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
  • Przeprowadzono i zakończono postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe, mimo to zaległość nie została zaspokojona,
  • Sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości,
  • Podatnik zmarł, i nie pozostawił majątku, bądź też majątek nie podlega egzekucji (na podstawie odrębnych przepisów), bądź pozostawił przedmioty codziennego użytku o łącznej wartości nieprzekraczającej 5000 zł; oraz brak jest spadkobierców, zatem nie ma możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osobę trzecią.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸 Czy umorzenie zaległości podatkowej jest standardową procedurą?

    Nie. To czy zaległość podatkowa ulegnie umorzeniu, zależne jest wyłącznie od decyzji US.

  2. 🔸Jak należy złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej?

    Wniosek do Urzędu Skarbowego, można założyć papierowo lub elektronicznie. Powinny być w nim zawarte argumenty odnoszące się do interesu podatnika lub też interesu społecznego – z powodu, których doszło do powstania zaległości podatkowej.

  3. 🔸W jakim przypadku trzeba będzie zapłacić odsetki od zaległości podatkowych?

    Jeśli decyzja w sprawie umorzenia zaległości podatkowej będzie negatywna. Oprócz zaległości zapłacić trzeba również odsetki za zwłokę.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Twój znajomy zakłada firmę Blog banner
Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Ikona - wygodnie

Nowoczesna

Ikona - rzetelnie

Rzetelna

Ikona - księgowość

Księgowość