W jaki sposób można załatwiać sprawy urzędowe?
Już od dłuższego czasu istnieje możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych online. Z uwagi na przeszłe nawyki i przyzwyczajenie dużo osób jest sceptycznych do tej formy komunikacji. Obecna sytuacja w sposób naturalny zaczęła wymuszać zmianę przekonań.
Brak dostępu do urzędów na początku pandemii, a w obecnej chwili ograniczenie w kontaktach z różnymi urzędami skłania wielu do skorzystania z komunikacji na odległość.
Wiele spraw urzędowych można załatwić przez:
- Platformę ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
- Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS.
- Można złożyć pismo listownie.
- Można również takie pismo złożyć do specjalnie przygotowanych skrzynek na dokumenty.
- Można skorzystać z kontaktu telefonicznego.
Na swoich stronach internetowych urzędy zachęcają do wymienionych form komunikacji mając na uwadze bezpieczeństwo nas wszystkich.
W jaki sposób funkcjonują urzędy skarbowe?
Wizyta w urzędzie skarbowym możliwa jest jedynie przez 3 dni w tygodniu:
- w poniedziałki w godzinach 12-18,
- w środy 9-15,
- w piątki 9-13.
Godziny otwarcia niektórych urzędów skarbowych ze względu na szczególne zagrożenie epidemiologiczne w danym województwie mogą być zmienione dlatego warto to sprawdzić przed wizytą w urzędzie.
Wiele zagadnień podatkowych można skonsultować na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej pod numerami telefonów w godzinach od 8-18:
- 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych),
- 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych),
- +48 22 330 03 30 (z zagranicy).
Oczywiście wiele spraw można załatwić przez ePUAP.
Ponadto istnieje również możliwość złożenia zapytania przez e-mail co jest bardzo wygodną formą komunikacji. Istnieje możliwość wymiany informacji za pośrednictwem czatu z konsultantem. Baza teleadresowa wszystkich jednostek KAS znajduje się tutaj.
W jaki sposób funkcjonuje ZUS?
Od 4 maja 2020 r. została przywrócona standardowa obsługa klientów w ZUS z zachowaniem środków ostrożności. Podobnie jak w przypadku urzędów skarbowych niektóre placówki z uwagi na sytuację epidemiczną są zamknięte albo pracują w innych godzinach. Tak jest np. w Oddziale ZUS w Chorzowie. Dlatego przed wizytą w ZUS najlepiej sprawdzić na stronie internetowej godziny pracy swojego oddziału. Można to zrobić przez bardzo pomocną wyszukiwarkę oddziałów ZUS, do której dostęp znajduje się tutaj.
Jak można przeczytać na stronie internetowej ZUS wszystkie osoby odwiedzające jednostki ZUS powinny posiadać środki ochrony osłaniające usta i nos do czasu obowiązywania takich wymagań.
Jednostki ZUS pracują w następujących godzinach:
- poniedziałki 8-18,
- pozostałe dni robocze 8-15.
ZUS również zachęca do kontaktów na odległość. Uruchomiono skrzynki oznaczone tematycznie, do których można wrzucać pisma, wnioski, dokumenty.
Infolinia ZUS numery telefonów:
- ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze w godzinach 7–18,
- specjalne numery telefonów:
- obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,
- obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,
- obsługa w sprawie wsparcia z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej,
- informacja na temat wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej.
a) nr telefonu 22 290 87 01 dostępny w dni robocze w godzinach 7–15:
b) nr telefonu 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03 dostępne w dni robocze w godzinach 7–15:
c) nr telefonu 22 484 84 84 oraz 732 122 500 (rządowa ogólnopolska infolinia) dostępne w dni robocze 8-16:
Załatwianie spraw przez PUE-ZUS jest bardzo wygodne bez wychodzenia z domu za pomocą Profilu Zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej.
Świadczenie postojowe – odpowiedzi na pytania Rzecznika MŚP – przeczytaj.