Wniosek RD-3 – informacja o stanie konta płatnika składek w ZUS
Prowadzisz firmę i opłacasz składki ZUS zdarza się, że po terminie. Nie wiesz jak wygląda rozliczenie twojego konta? Sprawdź w jaki sposób uzyskasz taką informację.
Wpłata składek ZUS na indywidualny numer rachunku składkowego jest to zmiana jaką ZUS wprowadził z początkiem 2018 roku. Na pewno takie rozwiązanie należy postrzegać jako udogodnienie. Jednakże przy dokonywaniu wpłat nieregularnie bądź w niepełnej wysokości może powstać pewnego rodzaju dezinformacja co do stanu konta płatnika składek. A mianowicie przedsiębiorca w pewnym momencie może się “pogubić” czy uregulował już wszystkie swoje należności w stosunku do ZUS. Co można zrobić w takiej sytuacji?
Wniosek RD-3 – informacja o stanie konta płatnika składek
Wniosek RD-3 można złożyć na różne sposoby: przez PUE ZUS, pocztą, osobiście lub przez pełnomocnika.
Wniosek składany jest w dowolnym czasie, bez podawania przyczyny jego złożenia.
ZUS w odpowiedzi, niezależnie od formy w jakiej zostanie złożony wniosek, dokona sprawdzenia konta rozliczeniowego płatnika składek. W udzielonej odpowiedzi znajdzie się informacja, czy saldo jest zerowe, czy figuruje na nim nadpłata, czy też zaległość.
W jakiej formie można złożyć wniosek RD-3?
W zależności od tego w jakiej formie przedsiębiorca zdecyduje się na przekazanie wniosku do ZUS nieco odmiennie będzie przebiegała formuła wypełnienia wniosku.
Jeżeli wniosek będzie składany przez PUE ZUS wówczas po zalogowaniu w zakładce płatnika należy wybrać w widoku panel – “Usługi – Katalog usług elektronicznych”, rozwinąć listę usług i wybrać wniosek RD-3.
Tak wykonana operacja wymaga autoryzacji profilem zaufanym ePuap lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Następnie należy uzupełnić brakujące informacje i wysłać autoryzując wspomnianymi metodami. Więcej szczegółów tutaj.
Jeżeli wniosek będzie składany osobiście lub pocztą należy go pobrać ze strony ZUS, wydrukować, wypełnić, podpisać i wysłać.
Jakie dane należy podać we wniosku RD-3?
Wypełnienie wniosku nie jest szczególnie kłopotliwe. Płatnik podaje dane swojej firmy, a mianowicie:
imię i nazwisko, nazwa,
NIP, REGON fakultatywnie PESEL,
adres płatnika.
Składając wniosek przez PUE ZUS dane firmy pobierane są automatycznie.
W dalszej części wniosku należy zaznaczyć sposób odbioru odpowiedzi: w placówce ZUS, pocztą, na koncie na Platformie Usług Elektronicznych – PUE ZUS. Istotne jest złożenie czytelnego podpisu z datą.
Po jakim czasie ZUS udziela odpowiedzi?
Jak można przeczytać na stronie ZUS odpowiedź jest udzielana w miarę możliwości jak najszybciej. Jeżeli wymaga postępowania wyjaśniającego w terminie miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu wniosku. Od odpowiedzi nie można złożyć odwołania, ma ona charakter bardziej informacyjny.
Jakie korzyści dla płatnika ma złożenie wniosku RD-3?
Złożenie wniosku RD-3 nie stanowi żadnej wiążącej informacji ze strony ZUS. Jest to jedynie informacja, o aktualnym stanie konta płatnika składek: czy posiada nadpłatę, zaległości czy też saldo wynosi zero. Udzielona odpowiedź w żaden sposób nie chroni płatnika składek ZUS. Nie zawiera również szerszej informacji o stanie konta płatnika.
W przypadku zadłużenia takie same kwoty jak na PUE ZUS będą widoczne w informacji otrzymanej z ZUS na podstawie złożonego RD-3.
Z takiej formy mogą skorzystać przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy nie posiadają założonego konta na PUE ZUS. Z wnioskiem mogą również wystąpić płatnicy, którzy chcą się upewnić czy właściwie interpretują saldo składek jakie widzą na swoim koncie na PUE ZUS.
Jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać szczegółowe informacje na temat rozliczenia wpłat musi skierować do ZUS pismo, w którym dokładnie powinien określić o jakie informacje prosi.
Zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS jak wystąpić o zaświadczenie w sposób elektroniczny sprawdź.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy strony umowy mogą napotkać trudności związane z egzekwowaniem swoich praw. W polskim systemie prawnym istnieją dwa istotne instrumenty, które umożliwiają zabezpieczenie interesów stron w takich sytuacjach, tj. kara umowna i odstąpienie od umowy. Aby móc skutecznie dochodzić swoich roszczeń i odpowiedniego zabezpieczyć swoje interesy w ramach zawartych umów, istotne jest zrozumienie ich funkcji oraz różnic.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
LinkedIn to dziś nie tylko platforma do poszukiwania pracy czy rekrutacji, ale przede wszystkim najsilniejsze medium B2B na świecie. W 2025 roku serwis przekroczył miliard użytkowników, a jego znaczenie dla biznesu, sprzedaży i employer brandingu rośnie z roku na rok. Tym samym LinkedIn stał się miejscem, gdzie buduje się ekspercki wizerunek, zdobywa klientów i nawiązuje strategiczne relacje.
Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT w krajach UE, jeśli spełnią odpowiednie warunki. Sprawdź, co to jest procedura SME i kto może z niej skorzystać.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo