Zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS – jak wystąpić o zaświadczenie w sposób elektroniczny
Ubiegasz się o kredyt w banku, starasz się o leasing samochodowy, a może bierzesz udział w przetargu? Dowiedz się jak zdobyć zaświadczenia o niezaleganiu w urzędzie skarbowym i ZUS
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub w opłacaniu składek ZUS można załatwić osobiście udając się do danej instytucji lub skorzystać z platformy usług elektronicznych. Aby złożyć wniosek elektronicznie podatnik musi posiadać Profil Zaufany bądź podpis elektroniczny.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w zakładce usługi online – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – złóż online – zostajemy przekierowani na stronę logowania:
Zaświadczenie o niezaleganiu w US
Po zalogowaniu się jedną z powyższych metod wypełniamy wniosek uzupełniając dane w kreatorze na kolejnych ekranach:
Nazwa – imię i nazwisko; NIP; dane kontaktowe: telefon, adres e-mail – opcjonalnie; adres siedziby, adres korespondencyjny,
W kolejnym kroku należy określić cel zaświadczenia: np. wniosek kredytowy, udział w przetargu,
Gdzie będzie złożone zaświadczenie: np. w banku, u notariusza,
Ilość egzemplarzy zaświadczenia – opłata 21 zł za każdy egzemplarz,
Kolejny krok to określenie dodatkowych informacji, jakie mają znaleźć się na zaświadczeniu,
Należy wybrać urząd skarbowy, do którego kierujemy zaświadczenie,
Wybieramy sposób udzielenia odpowiedzi: elektronicznie w Biznes.gov.pl lub tradycyjnie,
Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, można to zrobić w postaci załącznika lub można zadeklarować dosłanie opłaty po złożeniu wniosku (maksymalnie 3 dni),
Określamy sposób odbioru zaświadczania: elektronicznie, listem poleconym, osobiście w urzędzie, przez pełnomocnika w urzędzie.
Tak przygotowany dokument jest gotowy do podpisu. Do wyboru są trzy formy autoryzacji:
Profilem Zaufanym,
Logując się do bankowości elektronicznej i podpisując Profilem Zaufanym,
Podpisem kwalifikowanym.
Podpisany wniosek wysyłamy do urzędu i pobieramy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, od tego momentu biegnie czas na załatwienie sprawy.
Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu.
Urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia wskazując przyczynę odmowy, na postanowienie przysługuje środek odwoławczy w postaci zażalenia.
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS
Na stronie internetowej www.zus.pl wita nas plansza logowania:
Po dopełnieniu formalności związanych z zalogowaniem możemy przystąpić do przygotowania i wysłania wniosku RWN, który od 7 marca 2019 roku zastąpił formularz ZUS-EWN. Na stronie internetowej ZUS można już pobrać nowy druk RWN natomiast na platformie PUE na razie jest ZUS-EWN.
Przechodzimy na zakładkę Płatnik,
Z katalogu usług elektronicznych wybieramy usługę: „Złożenie dokumentu ZUS-EWN” – zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek,
Uzupełniamy dane we wniosku i składamy dyspozycję odbioru zaświadczenia: elektronicznie, pocztą lub osobiście,
Podpisujemy wniosek Profilem Zaufanym bądź podpisem kwalifikowany,
Wysyłamy do ZUS, pobieramy poświadczenie doręczenia,
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Choć termin rozliczenia daniny solidarnościowej za 2024 rok upłynął 30 kwietnia 2025 r., wielu podatników mogło go przeoczyć – zwłaszcza jeśli nie byli świadomi, że ich dochód przekroczył próg 1 mln zł. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy możliwe jest jeszcze złożenie deklaracji DSF-1? Jakie konsekwencje grożą za spóźnienie i czy można je złagodzić?
Od 17 kwietnia 2025 roku w Polsce zaczęły obowiązywać przepisy zakazujące fotografowania, filmowania oraz wszelkiego innego utrwalania wizerunku obiektów uznanych za kluczowe dla bezpieczeństwa narodowego i obronności państwa. Zakaz obejmuje m.in. jednostki wojskowe oraz infrastrukturę krytyczną, jednak nie ma on charakteru bezwzględnego – w uzasadnionych przypadkach możliwe jest uzyskanie specjalnego zezwolenia, które umożliwia wykonanie zdjęcia lub nagrania takich obiektów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo