Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub w opłacaniu składek ZUS można załatwić osobiście udając się do danej instytucji lub skorzystać z platformy usług elektronicznych. Aby złożyć wniosek elektronicznie podatnik musi posiadać Profil Zaufany bądź podpis elektroniczny.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii w zakładce usługi online – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości – złóż online – zostajemy przekierowani na stronę logowania:
Po zalogowaniu się jedną z powyższych metod wypełniamy wniosek uzupełniając dane w kreatorze na kolejnych ekranach:
- Nazwa – imię i nazwisko; NIP; dane kontaktowe: telefon, adres e-mail – opcjonalnie; adres siedziby, adres korespondencyjny,
- W kolejnym kroku należy określić cel zaświadczenia: np. wniosek kredytowy, udział w przetargu,
- Gdzie będzie złożone zaświadczenie: np. w banku, u notariusza,
- Ilość egzemplarzy zaświadczenia – opłata 21 zł za każdy egzemplarz,
- Kolejny krok to określenie dodatkowych informacji, jakie mają znaleźć się na zaświadczeniu,
- Należy wybrać urząd skarbowy, do którego kierujemy zaświadczenie,
- Wybieramy sposób udzielenia odpowiedzi: elektronicznie w Biznes.gov.pl lub tradycyjnie,
- Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, można to zrobić w postaci załącznika lub można zadeklarować dosłanie opłaty po złożeniu wniosku (maksymalnie 3 dni),
- Określamy sposób odbioru zaświadczania: elektronicznie, listem poleconym, osobiście w urzędzie, przez pełnomocnika w urzędzie.
Tak przygotowany dokument jest gotowy do podpisu. Do wyboru są trzy formy autoryzacji:
- Profilem Zaufanym,
- Logując się do bankowości elektronicznej i podpisując Profilem Zaufanym,
- Podpisem kwalifikowanym.
Podpisany wniosek wysyłamy do urzędu i pobieramy Urzędowe Poświadczenie Odbioru, od tego momentu biegnie czas na załatwienie sprawy.
Urząd skarbowy ma 7 dni na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu.
Urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia wskazując przyczynę odmowy, na postanowienie przysługuje środek odwoławczy w postaci zażalenia.
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS
Na stronie internetowej www.zus.pl wita nas plansza logowania:
Po dopełnieniu formalności związanych z zalogowaniem możemy przystąpić do przygotowania i wysłania wniosku RWN, który od 7 marca 2019 roku zastąpił formularz ZUS-EWN. Na stronie internetowej ZUS można już pobrać nowy druk RWN natomiast na platformie PUE na razie jest ZUS-EWN.
- Przechodzimy na zakładkę Płatnik,
- Z katalogu usług elektronicznych wybieramy usługę: „Złożenie dokumentu ZUS-EWN” – zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek,
- Uzupełniamy dane we wniosku i składamy dyspozycję odbioru zaświadczenia: elektronicznie, pocztą lub osobiście,
- Podpisujemy wniosek Profilem Zaufanym bądź podpisem kwalifikowany,
- Wysyłamy do ZUS, pobieramy poświadczenie doręczenia,
- W przypadku odmowy wydania zaświadczenia ma ona formę decyzji, na którą przysługuje odwołanie do sądu.
Ważne!
Skomplikowane? Nadal nie wszystko jest jasne? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.