Ustalanie aktualnego salda zaległości czy nadpłat w organach podatkowych czy ZUS stanowi ważną informację dla przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy nie zawsze regulują swoje zobowiązania terminowo czy w pełnej wysokości. Zaświadczenia o niezaleganiu są często wymagane przy udzielaniu kredytów, rat czy do przetargów, dlatego warto wiedzieć jak się o nie ubiegać. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem składania wniosku RWN, wyjaśnimy do czego służy i jak go złożyć.
Wniosek RWN – do czego służy?
Wniosek RWN płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS składają przedsiębiorcy, którzy chcą uzyskać informacje na temat aktualnego stanu swojego konta w ZUS. Takie zaświadczenie pozwoli uzyskać informację czy przedsiębiorca posiada zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP oraz FEP czy też nie.
Zaświadczenie jest wydawane na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek można złożyć na kilka sposobów, o czym piszemy poniżej.
Jak złożyć wniosek RWN?
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS można złożyć przez:
Internet – platforma eZUS.
Internet – platforma ePUAP.
Placówkę ZUS – osobiście.
Pocztę Polską – wysyłając wniosek.
Jeśli chodzi o platformę eZUS, to począwszy od 2023 roku przedsiębiorcy mają ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Jeśli płatnik sam nie utworzył konta, to profil został założony przez ZUS, ale wymaga aktywacji. Jeśli ZUS jest w posiadaniu numeru telefonu lub adresu email po założeniu profilu technicznego płatnik otrzyma powiadomienie e-mail lub SMS.
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw bez wychodzenia z domu, w dowolnym czasie. Przedsiębiorcy mogą elektronicznie:
przekazywać wnioski do ZUS,
kontrolować stan swoich rozliczeń,
mieć dostęp do zwolnień lekarskich pracowników,
samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji.
Składanie wniosku RWN przez eZUS
Po zalogowaniu na platformę eZUS wchodzimy w zakładkę “Płatnik” w prawym górnym rogu. Z menu po lewej stronie wybieramy zakładkę “Usługi”. W “Katalogu usług” można wyfiltrować wniosek RWN i przejść do usługi:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Następnie klikamy “Przejdź do usługi”:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Dane na wniosku zostaną uzupełnione z automatu przez system a rola przedsiębiorca sprowadza się do uzupełnienia pola, w którym podaje w jakiej ilości egzemplarzy chce otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Jeśli na wniosku znajdują się jakieś błędy, to system nie pozwoli go wysłać, przedsiębiorca otrzyma komunikat:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Prawidłowo wypełniony wniosek pozostaje już tylko podpisać i wysłać, w tym celu należy kliknąć w kafelek “Wyślij”:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Na tym etapie pojawia się komunikat “Wyboru sposobu przesłania odpowiedzi z ZUS. Przedsiębiorca wybiera sposób spośród dostępnych, który jest dla niego najbardziej przyjazny:
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Wniosek można autoryzować z wykorzystaniem:
profilu zaufanego ePUAP,
profilu PUE ZUS,
podpisu kwalifikowanego,
podpisu osobistego – e-dowód.
Można również pozostawić wypełniony wniosek, jako zlecenie na koncie Płatnika.
Platforma eZUS/PUE ZUS – RWN
Zaświadczenie powinno być wydane nie później niż w terminie 7 dni
Wydanie zaświadczenia jest bezpłatne
Jeśli przedsiębiorca zaznaczy dyspozycję odbioru zaświadczenia elektronicznie, to zostanie powiadomiony SMS-em lub e-mailem o przekazaniu zaświadczenia na PUE ZUS
Zaświadczenie może być również wysłane na wskazany adres do spraw doręczeń
Przedsiębiorca może wydać dyspozycję, że chce odebrać zaświadczenie osobiście w ZUS
Uwaga! ZUS może wydać odmowę wydania zaświadczenia o niezaleganiu w formie decyzji, od której przedsiębiorcy przysługuje skarga do sądu w terminie 30 dni od otrzymania decyzji. Z odmową mamy do czynienia wówczas, gdy przedsiębiorca posiada zaległości w opłacaniu składek ZUS
Składanie wniosku RWN przez ePUAP
Jeśli przedsiębiorca potrzebuje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS RWN, to może taki wniosek złożyć również przez ePUAP, tylko w tym przypadku w katalogu formularzy nie znajdziemy RWN. Dlatego można to zrobić wysyłając pismo ogólne a wniosek RWN wypełnić i dołączyć w formie załącznika. Po zalogowaniu na ePUAP można skorzystać z wyszukiwarki:
Platforma ePUAP – wniosek RWN
Po wybraniu pisma ogólne należy wybrać oddział ZUS, do którego jest kierowane, wybrać rodzaj pisma, tytuł i treść, dodać wypełniony załącznik RWN i wysłać:
Platforma ePUAP – wniosek RWN
Informacje na temat rejestracji i logowania do ePUAP znajdują się w podlinkowanej publikacji.
Składanie wniosku RWN w sposób tradycyjny
Jeśli jednak z jakiegoś powodu przedsiębiorca nie będzie chciał skorzystać z opcji złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia w formule elektronicznej, to może to zrobić w sposób tradycyjny osobiście w jednostce ZUS lub wysłać wniosek pocztą.
Na stronie ZUS znajduje się informacja, że aby wypełnić i wydrukować formularz RWN na komputerze, powinno się skorzystać z pliku „Wypełnij i wydrukuj”:
Formularz RWN
W tym celu wniosek najpierw powinien zostać zapisany na komputerze, a potem wypełniony w programie Adobe Reader lub Adobe Acrobat. Przeglądarki internetowe (np. Chrome, Edge, Safari, Internet Explorer) nie zapewniają odpowiedniej walidacji i dostępności formularzy. Wniosek należy wypełnić drukowanymi literami kolorem czarnym lub niebieskim.
W części dotyczącej danych wnioskodawcy należy podać:
NIP, PESEL i REGON,
imię i nazwisko przedsiębiorcy,
adres do korespondencji.
Formularz RWN
Na wniosku warto również podać numer telefonu co ułatwi kontakt z ZUS, co niekiedy może przyspieszyć wydanie zaświadczenia. Pamiętajmy o podaniu ilości egzemplarzy zaświadczenia, brak informacji czyni wniosek niekompletnym. W części dotyczącej odbioru odpowiedzi zaznaczamy sposób dla nas odpowiedni. Warto przypomnieć, że zaświadczenie najszybciej znajdzie się na koncie PUE ZUS. Przy wysyłce pocztą na adres do korespondencji może to trwać najdłużej. Nie można zapomnieć o wpisaniu daty i podpisie, brak podpisu wydłuży czas wydania zaświadczenia, ponieważ ZUS będzie się kontaktował w tej sprawie, to potwierdza, że warto podać numer telefonu.
Formularz RWN
Tak przygotowany wniosek jest gotowy do złożenia w ZUS lub do wysłania pocztą listem poleconym. Jeśli wniosek składamy osobiście w ZUS warto to zrobić w dwóch egzemplarzach, żeby na jednym mieć potwierdzenie złożenia.
Podsumowanie
W dzisiejszej publikacji omówiony został temat składania wniosku RWN o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS.
O wydanie zaświadczenia można ubiegać się na kilka sposobów, najbardziej przyjazne w mojej ocenie jest złożenie wniosku przez platformę eZUS. W tym przypadku system sam zaciąga niezbędne dane, wniosek jest wystawiony z automatu, pozostaje jedynie podpis i wysyłka. W pozostałych przypadkach wniosek należy uzupełnić osobiście.
Wniosek można podpisać na kilka sposobów:
profilem zaufanym ePUAP,
podpisem kwalifikowanym,
podpisem osobistym – e-dowód.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS wyśle w sposób wskazany we wniosku. Można je odebrać na platformie eZUS, ePUAP, osobiście w ZUS lub zostanie przesłany na podany adres.
Złożenie wniosku nie podlega opłacie skarbowej.
ZUS udostępnił usługę poświadczenia wydanych zaświadczeń o niezaleganiu co może być przydatne, jeśli kontrahent będzie chciał sprawdzić jego autentyczność.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Od 1 lutego 2026 KSeF, czyli Krajowy System Elektroniczny Faktur) będzie już obowiązkowy (z wyjątkami dla mniejszych podatników). Oznacza, to, że od tego roku, większość faktur będzie musiała być wystawiana w KSeF A co zrobić w przypadku awarii systemu lub braku internetu?
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo