Najczęściej do środków trwałych w firmie wprowadzane są szeroko rozumiane pojazdy. Jeżeli samochód jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, to przedsiębiorca ma prawo do ujmowania różnego rodzaju wydatków w kosztach uzyskania przychodów. W dzisiejszej publikacji sprawdzimy, jak postąpić z rozliczeniem zapłaconych składek OC i AC w sytuacji wycofania samochodu z działalności do majątku prywatnego.
W jaki sposób rozlicza się składki na ubezpieczenie OC i AC w kosztach firmy?
Przedsiębiorca, który prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR) ma prawo do ujmowania w niej wszelkiego rodzaju kosztów związanych z prowadzeniem firmy. Do takich kosztów zaliczane są również zapłacone składki na ubezpieczenie OC i AC samochodu. Jeżeli została wybrana metoda kasowa (uproszczona) rozliczania kosztów, to w takim przypadku wydatki związane z polisą ubezpieczeniową samochodu ujmowane są w całości w dacie poniesienia kosztu, a jest to data wystawienia faktury lub innego dokumentu będącego podstawą do zaksięgowania kosztu. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy składki są opłacane jednorazowo, czy w ratach. W takiej sytuacji rodzi się pytanie, jak należy postąpić w momencie wycofania pojazdu do majątku prywatnego?
Wycofanie samochodu do majątku prywatnego a rozliczone koszty OC i AC
Dopóki samochód znajduje się w ewidencji środków trwałych w firmie, to nie ma żadnych przeciwskazań, żeby wszystkie koszty z nim związane były ujmowane w kol. 13 PKPiR. Jednak w momencie wycofania pojazdu do majątku prywatnego zmienia się charakter poniesionego kosztu, z kosztu firmowego staje się on kosztem prywatnym. Jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce powinno się ustalić, czy nie należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów. W jaki sposób wyglądała dotychczas taka korekta opiszemy poniżej.
Przykład
Pan Michał zakupił w 2020 roku w miesiącu lipcu ubezpieczenie OC i AC samochodu, który jest ujęty w ewidencji środków trwałych. Kwota ubezpieczenia OC wynosi 800 zł a AC 1.600 zł, łącznie 2.400 zł. Wartość samochodu na potrzeby zapłaty ubezpieczenia AC nie przekracza kwoty 150.000 zł, a więc cała kwota została zaksięgowana w PKPiR w kol. 13 w miesiącu lipcu 2020 roku. W 2021 roku pan Michał podjął decyzję, że od miesiąca lutego 2021 r. wycofuje samochód z firmy do majątku prywatnego. Zastanawia się jednak, w jaki sposób powinien potraktować opłacone w 2020 r. ubezpieczenie samochodu. Jak już wspomnieliśmy co do zasady składki powinny być skorygowane w sposób proporcjonalny. Ubezpieczenie obejmuje okres 12 miesięcy:
2.400:12 = 200 zł/miesięcznie
200 zł x 5 miesięcy (do końca okresu ubezpieczenia liczone od miesiąca lutego do końca czerwca) = 1.000 zł powinno się wyksięgować z kosztów uzyskania przychodów z PKPiR na czerwono lub ze znakiem minus w miesiącu lutym 2021 r., w którym samochód został wycofany z firmy. Jeżeli koszty w tym miesiącu byłyby niższe niż 1.000 zł, to różnicę należało wykazać w pozostałych przychodach do opodatkowania.
Taki sposób postępowania był również potwierdzany w wydawanych interpretacjach podatkowych, przykładowo nr 0115-KDIT3.4011.109.2018.1.WM z dnia 19.04.2018 r. Jednak dzwoniąc na infolinię podatkową uzyskano informację, że obecnie nie ma obowiązku korygowania kosztów ubezpieczenia OC i AC po wycofaniu samochodu do majątku prywatnego. Jedynym wyjątkiem mogłaby być sytuacja, w której towarzystwo ubezpieczeniowe z jakiś powodów zwróciłoby w części zapłacone składki, to wówczas należałoby je ująć po stronie przychodów. Nie jest to jednak informacja wiążąca i pewna, ponieważ na przestrzeni czasu zmieniało się stanowisko fiskusa w tej sprawie, chociaż nie było żadnej zmiany przepisów w tym zakresie. W jednej z wcześniejszych interpretacji z 21.12.2012 r, nr IBPBI/1/415-1581/12/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wówczas uznał, że wycofanie samochodu z majątku firmy nie rodzi obowiązku korygowania m.in. kosztów OC i AC. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia zawsze w takich sytuacjach należałoby ponownie zweryfikować aktualnie stanowisko organów podatkowych.
Podsumowanie
Przedsiębiorca w prowadzonej działalności gospodarczej powinien pamiętać, w jaki sposób prawidłowo definiować i rozliczać koszty uzyskania przychodów. Dopóki zakupiony środek trwały jest wykorzystywany w działalności gospodarczej można ujmować w kosztach wydatki związane z jego eksploatacją. Jednak w momencie zmiany przeznaczenia należy odpowiednio rozpoznać koszty, które dotyczą okresów dłuższych niż miesiąc a zostały jednorazowo zaksięgowane w PKPiR. Wówczas, tak jak to zostało opisane w artykule należy dokonać proporcjonalnej korekty kosztu lub zasięgnąć opinii u doradcy podatkowego czy w organach skarbowych czy taki sposób postępowania jest prawidłowy i aktualny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Niewątpliwie branża IT jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nic więc dziwnego, że aktualnie mamy tzw. rynek pracownika w tej branży, który przebierając w ofertach pracy dąży do podjęcia jak najbardziej satysfakcjonującego stosunku pracy.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość wiąże się z kilkoma obowiązkami po stronie sprzedawcy, tj. zwrotem zapłaconej ceny, przyjęciem towaru, potwierdzeniem rozwiązania umowy oraz udzieleniem informacji o sposobie i terminie zwrotu środków. Co ważniejsze, wraz z wejściem w życie KSeF obowiązki sprzedawcy się nie zmieniają – zmienia się jedynie forma dokumentacji.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo