Brexit stał się faktem. Rok 2020 był okresem przejściowym po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Od początku 2021 roku zaczęły obowiązywać nowe zasady jeżeli chodzi o wymianę handlową pomiędzy UE a GB. Początki są trudne i wielu przedsiębiorców zastanawia się jak prawidłowo dokonywać wysyłki towarów do Wielkiej Brytanii. Dzisiaj odpowiemy na pytanie w jaki sposób dokonywać wysyłki przy korzystaniu z usług Poczty Polskiej.
Wysyłka towarów z deklaracją celną
Wysyłka towarów do kraju spoza UE jest objęta zgłoszeniem celnym, również wówczas, gdy towar dostarcza Poczta Polska. Obowiązują określone druki, które należy wypełnić i dołączyć do paczki z wysyłanym towarem. Jeżeli chodzi o wysyłkę towarów, to będzie to deklaracja celna CN 23. Taka procedura obejmuje również obsługę przesyłek wysyłanych do Wielkiej Brytanii od 1 stycznia 2021 roku.
Jakie dane znajdą się na deklaracji CN 23?
Deklaracja CN 23 zawiera pouczenie, w którym zapisano zakres podawanych informacji. Poza danymi identyfikacyjnymi nadawcy i odbiorcy, które zamieszczone zostały w pierwszej części, należy podać również:
ilość każdego towaru i zastosowaną jednostkę miary,
masę netto każdego przedmiotu, ogólna masę przesyłki,
wartość każdego przedmiotu i ogólna wartość przesyłki wyrażoną w walucie kraju, do którego adresowana jest dostawa towarów, w przypadku GB w funtach,
kraj pochodzenia towarów, kraj wyprodukowania, wytworzenia lub zmontowania,
numer taryfowy według Zharmonizowanego Systemu oznaczania i kodowania towarów opracowanego przez Światową Organizację Celną,
w zależności od rodzaju przesyłki załącza się fakturę, świadectwo pochodzenia towaru zaznaczając odpowiednie pola w deklaracji,
należy zaznaczyć, jaki jest to rodzaj przesyłki: np. podarunek, próbka towaru, sprzedaż towarów, zwrot towarów.
Złożenie podpisu i wpisanie daty potwierdza odpowiedzialność nadawcy za przesyłkę.
Poczta Polska przyjmuje przesyłki do Wielkiej Brytanii z kompletem przygotowanych dokumentów, czyli przedsiębiorca musi mieć również wypełnioną deklarację CN 23 i załączyć ją do wysyłanego towaru. W przypadku paczek nadawanych z wykorzystaniem samokopiującego formularza CP 72, deklaracja celna CN 23 stanowi jedną z kartek tego formularza. Jak można przeczytać na stronie Poczty Polskiej wystarczy wypełnienie tego formularza oraz dołączenie dodatkowego egzemplarza deklaracji celnej CN 23 wymaganego przez Pocztę Wielkiej Brytanii.
Od 1 stycznia 2021 r. Zjednoczone Królestwo zniosło zwolnienie z podatku VAT dla przesyłek o niskiej wartości. Jeżeli wartość towaru będzie się mieściła w przedziale 0-135 funtów polski przedsiębiorca musi naliczyć podatek VAT według stawki obowiązującej w GB i ten podatek zapłacić do fiskusa w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorca przeprowadzający takie transakcje musi posiadać również numer EORI nadany przez organ celny.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program „Cyfrowa Europa” to program, którego celem jest przyspieszenie ożywienia gospodarczego i napędzanie cyfrowej transformacji Europy. Aby zbliżyć Europę do tego celu, także przedsiębiorcy mogą skorzystać z dofinansowania na obszary związane z cyfryzacją.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo