Jak eksportować towary za granicę? Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji, przeczytaj nasz artykuł.
Rozwój handlu transgranicznego
Dynamiczny rozwój e-sprzedaży sprawił, że wyznacznikiem sukcesu stało się wejście na międzynarodowy rynek. Raport Gemiusa „E-commerce w Polsce w 2021” podaje, że 75% klientów kupuje w polskich sklepach internetowych, natomiast 32% wybiera zagraniczne serwisy.
Co ciekawe, najczęściej przez internet kupują przedstawiciele Generacji X, czyli osoby urodzone między 1966, a 1981 rokiem. Millenialsi, czyli urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku, dokonali 20% mniej transakcji.
Coraz więcej biznesów decyduje się na wejście na zagraniczne rynki. Chcą w ten sposób zarobić i wyprzedzić konkurencję. Jaki kierunek ekspansji najczęściej wybierają polskie sklepy internetowe? To Europa Zachodnia i Środkowa, rzadko Azja, Stany Zjednoczone lub Bliski Wschód. Te dotychczas mało poznane tereny kuszą możliwościami, jednak próba wejścia na tamtejsze rynki również wiąże się z pewnym ryzykiem. Zanim podejmiesz decyzję o rozszerzeniu swojej działalności, najpierw musisz się do tego odpowiednio przygotować.
Podążanie za obowiązującymi trendami
Zaawansowany handel transgraniczny prowadzą przedsiębiorstwa, które już dłużej działają na lokalnych rynkach. Na tyle rozwinęły one swoje sklepy internetowe, że mogą one skupić się nie tyle na podstawowej działalności, co na obowiązujących obecnie trendach.
Podczas oferowania swoich towarów zagranicznym klientom, warto zwrócić uwagę na dodatkowe czynniki, które zachęcają ich do zakupów. Aktualnie jednym z ważniejszych jest zrównoważony rozwój – kupujący preferują produkty ekologiczne, nietestowane na zwierzętach i odpowiadające zasadzie zero waste.
Ich opakowania powinny pochodzić z recyklingu lub nadawać się do późniejszego przetworzenia, natomiast przesyłka powinna odbyć się drogą pozwalającą na ograniczenie emisji dwutlenku węgla, np. samochodem elektrycznym. W badaniu przeprowadzonym przez International Post Corporation aż 22% respondentów stwierdziło, że nawet są w stanie dopłacić za zrównoważona przesyłkę.
Jak eksportować towary za granicę?
Definicja eksportu towarów oznacza nie tylko samo przewiezienie rzeczy z jednego państwa do drugiego, ale również wcześniejszą sprzedaż przedmiotu wysyłki. Wywiezienie produktów poza granice Unii Europejskiej wymaga złożenia ich do odprawy celnej. Cła płacić nie trzeba – opłatę uiszcza importer, a stawka VAT wynosi 0%.
Mimo tego osoba wysyłająca towary musi dochować wielu procedur i formalności. Mniej skomplikowanie wygląda sprzedaż do krajów należących do Unii Europejskiej – jest ona nazywana sprzedażą wewnątrzwspólnotową i rządzi się mniej restrykcyjnymi prawami.
Eksport towarów do krajów nienależących do Unii Europejskiej wymaga zarejestrowania się w systemie usług celnych PUESC – na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Każdy przedsiębiorca otrzyma wtedy też numer EORI. Umożliwia on identyfikację osób w kontaktach z organami celnymi na terytorium całej Unii Europejskiej.
Procedura celna przebiega następująco:
- zgłoszenie produktów do odprawy przez eksportera,
- urząd celno-skarbowy przyjmuje zgłoszenie i odsyła numer ewidencyjny operacji,
- kontrola i późniejsze dopuszczenie do wywozu, a także nadanie EAD – Wywozowego Dokumentu Towarzyszącego,
- urząd celno-skarbowy wydaje zgodę na opuszczenie przez towar unijnego obszaru celnego i zwolnienie danego artykułu w systemie.
Podziel się z innymi: