Blog

Zarabianie w mediach społecznościowych a przychody z działalności wykonywanej osobiście

Media społecznościowe wpisały się w naszą rzeczywistość i niewiele osób wyobraża sobie funkcjonowanie bez nich. Nawet przeciwnicy tej formy aktywności korzystają z YouTube’a, aby np. zobaczyć jak naprawić czy uruchomić jakieś urządzenie. Dla wielu surfowanie po Internecie jest jedynie zabawą, ale dla innych to wymarzona praca i źródło dochodów. Sprawdźmy, jak zarabianie w mediach społecznościowych wygląda od strony podatkowej.

Jak może wyglądać zarabianie w mediach społecznościowych?

Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na to pytanie w sposób pełny i kompletny. Uogólniając, w social media można zarabiać niemal na wszystkim, ale my spojrzymy na tę tematykę z punktu widzenia działań marketingowych. Można więc zarabiać na szeroko rozumianej reklamie, publikowanej na profilach społecznościowych. Czasami ma ona postać wpisów na temat konkretnych towarów lub usług, kiedy indziej zdjęć, prezentujących zastosowanie tych przedmiotów w praktyce, albo po prostu banerów, przekierowujących np. do sklepu internetowego. Formą reklamy są też konkursy, w których można wygrać artykuły od sponsora. To tylko kilka z dostępnych możliwości i form współpracy, jakie nawiązują influencerzy z firmami zainteresowanymi promocją.

Czy przychody z takiej działalności należy opodatkować?

Odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście tak. I to bez względu na to, czy takie czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też poza nią. W zależności od formy aktywności w różny sposób będą opodatkowane uzyskane przychody.

Co to są przychody z działalności wykonywanej osobiście?

Co należy rozumieć przez przychody z działalności wykonywanej osobiście dowiemy się z art. 13 ustawy o podatku dochodowym, są to m.in.:

  • “przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
    c) przedsiębiorstwa w spadku,
  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.”

Jak opodatkować przychody z działalności wykonywanej osobiście?

W tym przypadku dochodzi do podpisania umowy pomiędzy stronami, w której między innymi znajdzie się informacja o sposobie wynagradzania świadczącego usługę. Najczęściej jest to umowa zlecenie lub umowa o dzieło.

Reklamodawca wchodzi w rolę płatnika, który ma za zadanie naliczenie, pobranie i odprowadzenie należnych składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego płatnik sporządza PIT-11 dla świadczącego usługę, który z kolei ma obowiązek wykazać przychody w składanym zeznaniu rocznym. Rodzaj składanego zeznania zależy od tego czy osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą będzie to:

Dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej będzie to PIT-37, w którym wykażą przychody, koszty i dochód z działalności wykonywanej osobiście. &nbsp:

Przykład 1

Pan Krzysztof prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych i jest opodatkowany na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%. Podpisał umowę zlecenie na reklamowanie towarów pewnej firmy w mediach społecznościowych. Umowa nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a więc pan Krzysztof po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-36L z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenia na podstawie PIT-11 od zleceniodawcy.

Przykład 2

Pani Ania prowadzi firmę, z której przychody rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Pani Ania podpisała umowę zlecenie na reklamowanie usług innej firmy. W składanym zeznaniu rocznym PIT-36 Pani Ania wykaże zarówno przychody z działalności gospodarczej jak również z umowy zlecenia, jedynie kwoty przychodów i kosztów znajdą się w różnych wierszach zeznania, umowa zlecenie w wierszu: “Działalność wykonywana osobiście”.

Przykład 3

Pan Jan wykonuje usługi ślusarskie, które opodatkował zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Firma produkująca szlifierki podpisała z Panem Janem umowę zlecenie na reklamowanie jej urządzeń w mediach społecznościowych. W takiej sytuacji Pan Jan po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-28 z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenie, w którym wykaże przychody na podstawie PIT-11 otrzymanego od zleceniodawcy.

Przeczytaj również: Zarabianie w mediach społecznościowych a przychody
Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

2 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu