Dynamiczny rozwój firmy najczęściej wiąże się z koniecznością zaangażowania do pomocy osób trzecich. Pracowników można szukać w różnych miejscach – przez portale internetowe, wśród znajomych, w urzędzie pracy lub też – w domu. Przedsiębiorca może bowiem zatrudniać w swojej firmie członków rodziny. Czy takie postępowanie rodzi jakieś szczególne konsekwencje? Jakie są zasady zatrudnienia małżonka lub innego członka rodziny?
Zatrudnienie małżonka – na jakiej podstawie?
Zasady zatrudniania członków rodziny nie różnią się mocno od obowiązujących w przypadku innych pracowników (mimo to nie jest to bardzo korzystne rozwiązanie, dlatego przedsiębiorcy raczej rzadko się na nie decydują). Podstawą takiego zatrudnienia może być zarówno stosunek pracy (na podstawie umowy o pracę – co ważne, w takim wypadku ani wynagrodzenie ani składki płacone za takiego pracownika nie stanowią kosztu uzyskania przychodu), jak i każdy inny stosunek, na podstawie którego może być świadczona praca – np. umowa o dzieło, czy umowa zlecenia (ale zawierana sporadycznie, na krótkie okresy).
Więcej na temat konsekwencji zatrudnienia małżonka jako osoby współpracującej na podstawie różnych umów przeczytasz tutaj.
WAŻNE!
Rodzina przedsiębiorcy może pomagać mu w prowadzeniu działalności także doraźnie, bez formalnego zatrudnienia, czyli spisania umowy (nie powstają wówczas żadne obowiązki w zakresie rozliczeń z ZUS czy US). Co ważne, współpraca taka powinna być nieodpłatna.
Zatrudniamy współmałżonka – kim jest osoba współpracująca?
Członek rodziny, który rozpoczyna pracę w firmie przedsiębiorcy, automatycznie staje się dla niego osobą współpracującą. Co ważne, zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, przez osobę współpracującą należy rozumieć:
- małżonka,
- dzieci własne,
- dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
- rodziców,
- macochę i ojczyma,
- osoby przysposabiające.
Jest jeszcze jeden warunek – muszą one pozostawać z przedsiębiorcom w jednym gospodarstwie domowym.
Zatrudniamy żonę/męża – zgłoszenie do ZUS i US
Fakt zawarcia umowy (niezależnie jakiego rodzaju) z osobą współpracującą należy zgłosić do ZUS. Na dopełnienie tego obowiązku przedsiębiorca ma 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczenia, czyli od dnia rozpoczęcia współpracy. O zawarciu umowy z członkiem rodziny nie trzeba natomiast w żaden sposób informować urzędu skarbowego – wystarczy wyliczyć i wpłacić pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy.
Więcej na temat obowiązków pracodawcy przeczytasz w artykule: Zatrudnianie pracownika krok po kroku – obowiązki pracodawcy.
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości)
użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon –
skontaktuj się z nami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podziel się z innymi: