Zawieszenie działalności a koszty uzyskania przychodów

Prowadzenie działalności gospodarczej nie musi trwać nieprzerwanie. Jeśli specyfiką firmy jest funkcjonowanie sezonowo, wystąpił trudniejszy czas na danym rynku lub przedsiębiorca z innego powodu nie może czasowo prowadzić działalności, może zdecydować się na jej zawieszenie. Co ciekawe, nawet w zawieszonej firmie mogą występować koszty uzyskania przychodów.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Jednoosobowa działalność gospodarcza może zostać zawieszona na okres od 30 dni (dla firm wpisanych do KRS występuje ograniczenie do 24 miesięcy, pozostałe działalności mogą być obecnie zawieszone bezterminowo, zgodnie z art. 23 Ustawy Prawo przedsiębiorców). W trakcie zawieszenia podatnik nie musi regulować podatków ani składek ZUS, z drugiej strony nie może jednak prowadzić firmy, w tym m.in. generować zysków i wystawiać faktur. Tym samym co do zasady, w trakcie zawieszenia nie powinno się również ponosić firmowych wydatków i zaliczać ich do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie jednak przepisy przewidują pewne wyjątki.

Koszty uzyskania przychodów a zawieszenie działalności gospodarczej

Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może m.in. wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że jeżeli poniesienie danego wydatku firmowego jest niezbędne do utrzymania i zabezpieczenia firmy i wynika ze stale obowiązujących umów zawartych przed okresem zawieszenia, to można tego dokonać także w trakcie trwania zawieszenia.

Najczęściej do tego typu niezbędnych wydatków zalicza się m.in. koszty stałe, np. opłaty za wodę czy prąd w miejscu prowadzenia działalności, raty za leasing czy wynajem, koszty związane z niezbędnymi naprawami czy konserwacją (np. pęknięta rura w biurze, przegląd kasy fiskalnej); a także wydatki publicznoprawne, które trzeba regulować nawet w okresie zawieszenia (np. podatek od nieruchomości). Zasadniczo nie powinno się natomiast dokonywać innych wydatków na zapas, np. kupowania towarów handlowych czy zawierania nowych umów leasingowych. Tego typu koszty mogą już spowodować, że organ skarbowy zakwestionuje zasadność zawieszenia firmy.

Uwaga!

W okresie zawieszenia działalności nie jest możliwe dokonywanie amortyzacji środków trwałych. Na czas zawieszenia firmy konieczne jest również zaprzestanie amortyzowania majątku.

Ogólnie katalog wydatków, które można ponosić w okresie zawieszenia działalności, nie jest zamknięty. Najważniejsze jest tu racjonalne podejście do wydatków oraz świadomość, że to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność uzasadnienia, iż dany koszt musiał być poniesiony bez względu na fakt zawieszenia firmy. W razie wątpliwości, warto skonsultować się z właściwym dla przedsiębiorcy urzędem skarbowym.

 

Formalności – zobacz, jak zawiesić działalność gospodarczą krok po kroku!

 

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Dzielimy się wiedzą nie tylko na blogu

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI