Przepisy podatkowe nie zabraniają wystawiania duplikatów faktury. Jednocześnie nie wprowadzają również odrębnych regulacji dotyczących ich księgowania. Najczęściej duplikat jest wystawiany wówczas, kiedy dojdzie do zgubienia lub zniszczenia faktury pierwotnej. Rodzi się w takim razie pytanie, kiedy zaksięgować koszt z duplikatu faktury. I to będzie przedmiotem naszych rozważań w dzisiejszej publikacji.
Okoliczności wystawiania duplikatów faktur
Do wystawienia duplikatu faktury może dojść w przypadku następujących sytuacji:
Faktura dotarła do kontrahenta, ale uległa zniszczeniu lub zagubieniu.
Faktura nie trafiła do nabywcy, ponieważ zaginęła lub została zniszczona.
W jednym, jak i w drugim przypadku będzie można wystawić duplikat faktury. Jednak ujęcie kosztu uzyskania przychodu będzie zależało jeszcze od pewnych okoliczności.
Rozliczenie kosztu z duplikatu, który wcześniej trafił do kontrahenta
Jeżeli faktura pierwotna dotarła do przedsiębiorcy, jednak wskutek różnych zdarzeń uległa zniszczeniu lub zgubieniu, to należy jeszcze ustalić, czy:
została zaksięgowana w PKPiR,
nie została ujęta w PKPiR.
W pierwszym przypadku nie będzie potrzeby księgowania duplikatu faktury.
W drugim przypadku, gdzie faktura nie została zaksięgowana, powinno się ją ująć w PKPiR w dacie wystawienia i wpływu faktury pierwotnej.
Rozliczenie kosztu z duplikatu, który wcześniej nie trafił do kontrahenta
Jeżeli się tak zdarzy, że faktura pierwotna nie trafiła do przedsiębiorcy, ponieważ zaginęła lub uległa zniszczeniu, to w takim przypadku powinno się ją zaksięgować w kosztach z datą otrzymania duplikatu faktury.
Podsumowanie
Faktura pierwotna:
dotarła do przedsiębiorcy, lecz nie została zaksięgowana w kosztach – duplikat księgujemy w dacie wystawienia faktury pierwotnej,
nie dotarła do przedsiębiorcy – księgowanie w dacie wystawienia duplikatu.
Za dzień poniesienia kosztu w podatku PIT uważa się dzień wystawienia faktury, rachunku lub innego dowodu, nie mówi się nic o duplikatach takich dokumentów. Stanowisko opisane w artykule zostało oparte na dotychczasowej praktyce w tym zakresie i powinno posłużyć jedynie pomocniczo przy ocenie, w którym okresie rozliczeniowym w PKPiR ująć duplikat faktury.
Istnieje pewien istotny wyjątek od sytuacji opisanych powyżej. Mianowicie, jeżeli zakup jest towarem handlowym, materiałem podstawowym lub pomocniczym, to wówczas po jego otrzymaniu, w przypadku braku faktury lub innego dokumentu zakupu, sporządzamy szczegółowy opis i wpisujemy do PKPiR na podstawie tego opisu i podpinamy pod niego duplikat. Czynny podatnik VAT powinien zapoznać się z podlinkowaną publikacją na temat rozliczania duplikatu faktury w ewidencjach VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podatek VAT ma charakter konsumpcyjny. Oznacza to, że opodatkowanie według założeń unijnych powinno co do zasady następować w miejscu rzeczywistej konsumpcji usługi. Aby precyzyjniej odzwierciedlić tę zasadę, w roku 2025 wejdzie w życie zmiana VAT dotycząca usług świadczonych interaktywnie, na przykład usług streamingowych czy szkoleń na żywo. Sprawdź, co zmieni się w VAT od 2025 roku!
Na coraz szerszym polu można dostrzec efekty trwającej rządowej akcji deregulacyjnej. W czercwu inicjatywa SprawdzaMY opublikowała podsumowanie Fazy 1.0, a w lipcu na posiedzeniu sejmu kolejne projekty przeszły przez pierwsze czytanie.
Influencer marketing cieszy się rosnącym zainteresowaniem reklamodawców. Pozwala on na pozyskanie uwagi odbiorców i zdobycie ich zaufania, wzmacniając długotrwałą relację.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo