Zmiana rozliczania w procedurze MOSS na OSS

Dokonujesz rozliczenia w procedurze MOSS? Sprawdź, co się zmienia od 1 lipca 2021 r.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dużo się mówi ostatnio na temat pakietu VAT e-commerce. Wprowadzane nowe zasady rozliczania transakcji w e-handlu od 1 lipca 2021 roku mają bezpośredni związek z dostosowaniem przepisów unijnych do regulacji krajowych. Jest to kolejny krok w kierunku uszczelniania podatku VAT. Większość z wprowadzanych zmian dotyczy transakcji handlowych dokonywanych na rzecz konsumentów (sektor B2C). Jedną z takich zmian jest wprowadzenie procedury unijnej OSS.

Zmiana rozliczania w procedurze MOSS na OSS

Obecnie przy rozliczaniu usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz konsumentów, przedsiębiorca może wybrać rozliczanie takich transakcji w procedurze MOSS. Takim rozwiązaniem mają być również objęte niektóre inne usługi i sprzedaż towarów na odległość w ramach Unii Europejskiej od 1 lipca 2021 r.

Procedura MOSS umożliwia przedsiębiorcom uniknąć rejestracji do podatku VAT w każdym państwie UE, w którym znajdują się konsumenci nabywający od nich usługi. Wszystkie rozliczenia dotyczące podatku VAT mogą być dokonywane na terenie Polski. Deklaracje składane w systemie MOSS zawierają zestawienie transakcji realizowanych w danym okresie rozliczeniowym na rzecz konsumentów w poszczególnych krajach UE. Rozliczenia VAT w ramach MOSS są niezależne od deklaracji JPK_V7 składanych dla transakcji krajowych.

Taka sama zasada ma obowiązywać w procedurze szczególnej OSS – punkt kompleksowej obsługi. Jeżeli przedsiębiorca nie będzie chciał dokonywać rejestracji w poszczególnych krajach UE, będzie miał obowiązek:

  1. Rejestracji do podatku VAT w jednym państwie członkowskim UE.
  2. Składania deklaracji kwartalnych i płacenia podatku VAT w ramach procedury OSS.
  3. Współpracy z organami podatkowymi kraju, w którym posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Podsumowanie

Procedura unijna OSS zastąpi MOSS, a więc również usługi telekomunikacyjne, nadawcze i świadczone drogą elektroniczną będą rozliczane od 1 lipca 2021 roku w OSS. Przedsiębiorca musi pamiętać, że nie ma możliwości stosowania procedury OSS wybiórczo, a więc rozliczania części dostaw w OSS i części w kraju konsumenta z UE. Stosowanie procedury OSS wiąże się z dodatkowymi obowiązkami zgłoszeniowymi, ewidencyjnymi i rozliczeniowymi.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
2 komentarze
  1. Pytanie

    czy bedzie mozliwosc rejestracji nie unijnych firm w waszym systemie do rozliczenia OSS?

  2. Ifirma

    Obecnie dostosowujemy serwis do zamian przepisów odnośnie OSS. Serwis umożliwi rozliczenie w procedurze OSS o szczegóły jak będzie to wyglądało zachęcamy do kontaktu bliżej lipca 2021, kiedy już będzie pewna w jakiej formie przepisy weszły w życie oraz funkcja zostanie wdrożona w serwisie.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce