|
|
4 minut czytania

Zmiany w VAT lipiec 2018 r. – projekt nowelizacji

2018 r., innowacyjny dla wielu małych przedsiębiorców rozliczających VAT, może przynieść kolejne zmiany w ustawie o VAT. Nowe propozycje – które z założenia miałyby zacząć obowiązywać od 1 lipca 2018 r. – zebrano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o VAT i niektórych innych ustaw z 13 lutego 2018 r. Sprawdźmy nowelizacje, której najbardziej dotknąć mogą małych przedsiębiorców.

przygotuj się na zmiany w VAT

2018 r., innowacyjny dla wielu małych przedsiębiorców rozliczających VAT, może przynieść kolejne zmiany w ustawie o VAT. Nowe propozycje – które z założenia miałyby zacząć obowiązywać od 1 lipca 2018 r. – zebrano w projekcie ustawy o zmianie ustawy o VAT i niektórych innych ustaw z 13 lutego 2018 r. Sprawdźmy nowelizacje, i zmiany w VAT, które mogą najbardziej dotknąć małych przedsiębiorców.

Wykreślenie i likwidacja działalności – zmiany w VAT

Wykreślenie z rejestru podatników VAT czynnych może nastąpić zarówno na wniosek przedsiębiorcy, jak i z urzędu, jeśli zaistnieją określone okoliczności.

Wykreślenie z urzędu może mieć miejsce w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie składał deklaracji VAT lub też składał deklaracje zerowe przez ostatnie 6 miesięcy lub dwa kwartały. Zgodnie z nowymi regulacjami, jeśli deklaracje zerowe wynikają ze specyfiki prowadzonej działalności, a podatnik złoży w tej kwestii wyjaśnienie do urzędu skarbowego, przepis dotyczący wykreślenia nie powinien mieć zastosowania.

Jeśli jednak dojdzie do wykreślenia, przedsiębiorca miałby prawo do przywrócenia do rejestru bez konieczności ponownej rejestracji. Warunkiem będzie złożenie wniosku w terminie do 2 miesięcy od wykreślenia, przy czym – jeśli nie były składane deklaracje – konieczne będzie wcześniej uzupełnienie dokumentacji.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca likwiduje działalność, oprócz ostatniej deklaracji VAT ma obowiązek dostarczyć dodatkową dokumentację – najczęściej spis z natury. Ten obowiązek nie ulegnie zmianie, zostanie jednak obwarowany terminem – złożenie najpóźniej do dnia złożenia ostatniej deklaracji VAT.

Faktury i paragony

Zmiany w VAT dotyczące faktur dotkną przede wszystkim podatników, którzy prowadzą rozliczenia z rolnikami ryczałtowymi. Projekt zakłada w tej kwestii trzy ułatwienia:

  • Zniesienie obowiązku podawania numeru dowodu osobistego rolnika na fakturze VAT-RR
  • Zniesienie 14-dniowego terminu płatności w celu uzyskania prawa do odliczenia VAT z faktur VAT-RR
  • Dodanie możliwości wysyłania elektronicznie faktur VAT-RR, pod warunkiem opatrzenia ich elektronicznym podpisem dostawcy oraz nabywcy.

Zmiany w fakturowaniu mogą także wpłynąć na podatników, którzy korzystają w działalności z kasy fiskalnej. Zgodnie z propozycją, prawo do wystawienia faktury do paragonu dla nabywcy, który posługuje się NIP, będzie przysługiwało wyłącznie w zawarciu rzeczonego NIP na paragonie. Zasada ta miałaby obowiązywać wyłącznie w odniesieniu do paragonów, wystawionych po zmianie przepisów.

Zwrot VAT w 25 dni – nowe wymogi

Zwrot VAT w skróconym terminie obwarowany jest kilkoma wymogami – w tym koniecznością opłacenia wszystkich faktur zakupowych, które zostały ujęte w deklaracji. Obecnie oprócz zapłaty, podatnik byłby zobowiązany do dostarczenia do urzędu skarbowego potwierdzenia zapłaty za faktury. Zapłata powinna być dokonana z konta bankowego zgłoszonego do urzędu, a potwierdzenie dostarczone najpóźniej w dniu złożenia deklaracji.

Pierwsze zasiedlenie także bez VAT

Pierwsze zasiedlenie budowli lub budynków ma niebagatelne znacznie przy korzystaniu w przyszłości z ewentualnego zwolnienia z VAT. Obecnie pierwsze zasiedlenie następuje wyłącznie wtedy, gdy dokonana została czynność opodatkowana. Zgodnie z projektem, taka czynność nie będzie już wymagana – pierwszym zasiedleniem będzie zarówno oddanie zabudowania do używania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, jak też rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne.

Czy wiesz, co zmieniło się na początku 2018 r.? Sprawdź kompendium – zaktualizuj swoją wiedzę!

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie