



Od 1 lutego 2026 KSeF, czyli Krajowy System Elektroniczny Faktur) będzie już obowiązkowy (z wyjątkami dla mniejszych podatników). Oznacza, to, że od tego roku, większość faktur będzie musiała być wystawiana w KSeF A co zrobić w przypadku awarii systemu lub braku internetu?
Tryb online to wystawianie faktur polegające na wysyłce pliku faktury w czasie rzeczywistym do KSeF. W razie braku lub słabej jakości internetu oraz awarii systemu KSeF, przewidziane są rozwiązania tzw. tryb offline24, tryb offline, awaria systemu. Skorzystanie z konkretnego trybu zależy od przyczyny braku połączenia z KSeF.
Zasadniczo, tryby pozaonline sprowadzają się do wystawienia faktury poza KSeF i dosłaniu jej później do systemu w określonym ustawowo terminie.
Tryb offline24 to rozwiązanie, z którego będzie można skorzystać między innymi w razie trudności w wystawianiu i przesyłaniu e-faktur do KSeF wynikających z jakości sieci transmisyjnej lub braku połączenia z Internetem. Z tego trybu można korzystać np. wtedy, gdy nie ma dostępu do internetu, czy są problemy z siecią.
Wystawiona fakturę w trybie offline24 należy przesłać do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) najpóźniej następnego dnia roboczego po jej wystawieniu, by system nadał jej numer KSeF i umożliwił przekazanie jej nabywcy (jeśli jest to firma z Polski posługująca się NIP-em). Jeżeli jednak po wystawieniu faktury a przed jej przesłaniem do KSeF:
Tryb offline24 jest dobrowolny – można go użyć wtedy, gdy nie da się wystawić faktury online lub faktura jest wystawiana na rzecz podmiotów niemających obowiązku korzystania z KSeF.
Datą wystawienia faktury w trybie offline24 będzie data wskazana przez podatnika w polu P_1 struktury logicznej e-faktury.
Datą otrzymania faktury wystawionej w trybie offline24 dla faktur:
Faktura wystawiona w trybie offline24 na rzecz przedsiębiorców krajowych posługujących się numerem NIP musi być przekazana im w KSeF.
W trybie offline24 można także wystawić fakturę korygującą, jednak należy ją przesłać do KSeF nie później niż w następnym dniu roboczym.
Jeśli korekta dotyczy faktury pierwotnej wystawionej trybie offline24, najpierw trzeba przesłać fakturę pierwotną do KSeF, a następnie wystawić fakturę korygującą. W fakturze korygującej należy podać numer KSeF faktury korygowanej.
Każdy podatnik wystawiający fakturę w okresie ogłoszonej w BIP MF niedostępności KSeF będzie mógł wystawić fakturę w trybie offline. Będzie musiał jednak ją przesłać do KSeF najpóźniej w kolejnym dniu po zakończeniu niedostępności systemu KSeF. Przy czym, jeśli w tym czasie nastąpi awaria systemu KseF, czas na przesłanie faktury do systemu to 7 dni po zakończeniu awarii, a gdy wystąpi w tym czasie awaria całkowita – faktury nie będzie się dosyłać do KSeF.
Do daty wystawienia oraz daty otrzymania faktury wystawionej w trybie offline zastosowanie mają takie same terminy jak dla tych wystawionych w trybie offline24. Czyli, datą wystawienia faktury w trybie offline będzie data podana przez podatnika w polu P_1 e-faktury. A data otrzymania faktury zależeć będzie od jej udostępnienia: dla faktur w KSeF będzie to dzień nadania numeru w systemie, natomiast dla faktur udostępnianych poza KSeF (np. dla konsumentów lub firm zagranicznych) – dzień faktycznego otrzymania przez nabywcę.
Także fakturę korygujące można wystawić w trybie offline. Pamiętając, że jeżeli korekta dotyczy faktury pierwotnej wystawionej w trybie offline, to wystawia się ją dopiero po przydzieleniu fakturze pierwotnej numeru KSeF.
Tryb awaryjny będzie dotyczył sytuacji, gdy w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów (BIP MF) zostanie ogłoszona awaria systemu.
Każdy podatnik wystawiający fakturę w okresie ogłoszonej awarii KSeF będzie mógł wystawić fakturę w trybie awaryjnym. Komunikaty o pracach serwisowych będą publikowane w BIP MF oraz w oprogramowaniu interfejsowym.
Jeśli podatnik musi wystawić fakturę w trybie awaryjnym, powinien użyć aktualnego wzoru e-faktury – od 1 lutego 2026 roku będzie to struktura FA(3). Taka faktura musi być wysłana w formie elektronicznej, a następnie przesłana do KSeF najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych od zakończenia awarii, żeby system mógł nadać jej numer. Następnie zwizualizowaną fakturę (np. w postaci PDF) z oznaczeniem dwoma kodami QR należy przesłać kontrahentowi, w sposób z nim uzgodniony.
Jeśli jednak w ciągu tych 7 dni pojawi się nowy komunikat o kolejnej awarii, wtedy termin na wysłanie faktury liczony jest od zakończenia tej nowej awarii. Natomiast w przypadku ogłoszenia tzw. awarii całkowitej – faktury nie trzeba już przesyłać do KSeF.
Datą wystawienia faktury w trybie awaryjnym będzie data wskazana na tej fakturze przez podatnika w polu P_1 struktury logicznej e-faktury.
Data otrzymania faktury w trybie awaryjnym to:
Faktury wystawione w trybie offline24, offline oraz awarii udostępnione nabywcy w sposób z nim uzgodniony (poza KSeF) powinny mieć dwa kody QR:
Certyfikat KSeF będzie wymagany do oznaczenia faktury kodem umożliwiającym potwierdzenie tożsamości wystawcy przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych: offline24, offline (niedostępność systemu) oraz awaryjnym.
Uwierzytelnienie certyfikatem KSeF oraz jego wykorzystanie przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych będzie możliwe od 1 lutego 2026 r.
Natomiast o wydanie certyfikatu można będzie występować w Module Certyfikatów i Uprawnień (MCU) od 1 listopada 2025 r. Certyfikaty KSeF wydawane będą na okres do 2 lat.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że “tryb online, offline24, offline (niedostępność systemu) i tryb awaryjny to tryby biznesowe i prawne. Od strony technicznej i systemowej tryb offline24, offline (niedostępność systemu) i tryb awaryjny – to w istocie jeden tryb offline. Z tego względu przyjęto jedno, wspólne oznaczenie „OFFLINE” pod kodem QR”.
Awaria całkowita będzie dotyczyć sytuacji nadzwyczajnych jak np.zagrożenie kraju lub jego infrastruktury wynikających z ogólnej sytuacji geopolitycznej Polski.
Komunikaty o awarii KSeF w takiej sytuacji zostaną zamieszczone np. w telewizji, radiu, prasie czy w Internecie. Komunikaty w środkach społecznego przekazu wystąpią gdy nie będzie możliwe zamieszczenie komunikatów o awarii KSeF w BIP MF i w oprogramowaniu interfejsowym.
W razie awarii całkowitej wystawia się faktury w postaci papierowej lub faktury elektroniczne, czyli “po staremu”, bez obowiązku przesyłania jej do KSeF i stosowania wzoru faktury ustrukturyzowanej. Taką fakturę można będzie przesłać nabywcy w dowolny sposób, jak np. e-mailem, osobiście itp.
Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają specjalnych zasad dotyczących daty wystawienia i otrzymania faktury podczas wystąpienia awarii całkowitej. Oznacza to, że w takiej sytuacji datą wystawienia faktura będzie ta wpisana przez przedsiębiorcę na dokumencie, a datą otrzymania – data faktycznego otrzymania przez nabywcę.
Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają specjalnych zasad dotyczących daty wystawienia i otrzymania faktury podczas wystąpienia awarii całkowitej. Oznacza to, że w takiej sytuacji datą wystawienia faktura będzie ta wpisana przez przedsiębiorcę na dokumencie, a datą otrzymania – data faktycznego otrzymania przez nabywcę.
Faktury wystawione bezpośrednio w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) nie wymagają wystawiania duplikatów. Wynika to z faktu, że są one przechowywane w systemie centralnym, co eliminuje ryzyko ich zagubienia lub zniszczenia.
Inaczej jednak wygląda sytuacja w przypadku faktur wystawionych w trybach szczególnych (offline, offline24, awaryjnym). Dokumenty te są tworzone i przekazywane poza KSeF, więc mogą ulec zniszczeniu lub zagubieniu.
W trybach szczególnych offline24 oraz offline, fakturę można przekazać wyłącznie nabywcom, którzy nie korzystają z KSeF. Jeśli taka faktura zostanie zagubiona lub zniszczona, sposób postępowania zależy od tego, czy została już wysłana do KSeF:
W trybie awaryjnym (niedostępność KSeF z powodu prac serwisowych ogłoszona w BIP MF), faktura wystawiona poza systemem może być przekazana każdemu nabywcy, niezależnie od tego, czy korzysta z KSeF. Jeśli taka faktura zaginie lub ulegnie zniszczeniu, to:
Zgodnie z przepisami, naczelnik urzędu skarbowego może nałożyć karę pieniężną, jeśli przedsiębiorca:
Kara ta może wynieść do 100% kwoty podatku VAT z faktury, a w przypadku faktur bez wykazanego podatku – do 18,7% kwoty należności ogółem.
Przepisy w zakresie tych kar wchodzą w życie od 1 stycznia 2027 roku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.