VAT e-commerce w pytaniach i odpowiedziach Ministerstwa Finansów – platformy cyfrowe

Zastanawiasz się, kiedy platforma cyfrowa rozlicza podatek VAT? Przeczytaj artykuł, w którym odpowiadamy na nurtujące pytania.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

W związku z zamieszczonymi na stronie Ministerstwa Finansów pytaniami i odpowiedziami na temat VAT e-commerce napisaliśmy cykl artykułów na ten temat. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do rozliczeń podatku VAT e-commerce dokonywanych przez platformy cyfrowe.

Transakcje dokonywane przez platformy cyfrowe

Przy zagadnieniach związanych z rozliczaniem VAT e-commerce przez platformy cyfrowe wymaga podkreślenia, jakie transakcje będą rozliczane przez interfejsy elektroniczne. Do końca czerwca 2021 r., platformy nie były w żadnym przypadku zobowiązane do rozliczenia podatku VAT. Od 1 lipca 2021 r. jeśli platforma ułatwia dostawy towarów na rzecz konsumentów w dwóch niżej opisanych przypadkach, to jest objęta obowiązkiem zapłaty VAT.

  1. Czy platformę zarejestrowaną w Polsce może dotyczyć obowiązek zapłaty podatku VAT od transakcji przeprowadzanych na tej platformie, czy dotyczy to tylko platform spoza Polski i UE?

  2. Platforma może być odpowiedzialna za zapłatę podatku VAT od sprzedaży na niej przeprowadzanej w sytuacji, gdy ułatwia dokonywanie niektórych dostaw. Nie ma przy tym znaczenia, w jakim kraju zlokalizowana jest jej siedziba lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

  3. Czy nowe obowiązki będą mieć wpływ na polskich przedsiębiorców sprzedających na platformie do konsumentów z innych krajów UE?

  4. Ułatwianie dostaw lub sprzedaży na odległość towarów przy użyciu interfejsu elektronicznego obejmuje wyłącznie sprzedaż na odległość towarów importowanych SOTI w przesyłkach o wartości do 150 euro, niezależnie od tego, w jakim państwie posiada siedzibę tzw. dostawca bazowy, czyli przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na platformie. Czyli jeżeli towary będą wysyłane lub transportowane z kraju trzeciego, spoza UE bezpośrednio do unijnego konsumenta, to platforma w takim przypadku może przejąć w niektórych przypadkach obowiązek rozliczania podatku VAT.

    Natomiast w przypadku dostaw krajowych towarów na rzecz konsumentów (B2C) i WSTO dokonywane przez polskiego przedsiębiorcę na platformie cyfrowej nie spowodują przeniesienia obowiązku rozliczania podatku VAT z przedsiębiorcy na właściciela platformy. Dostawy krajowe winny być rozliczane i deklarowane na dotychczasowych zasadach w JPK_V7. Natomiast do rozliczenia i zadeklarowania VAT z tytułu WSTO przedsiębiorca może zarejestrować się do procedury OSS.

  5. Czy platforma, która organizuje transport do konsumenta może być objęta reżimem uznanego dostawcy?

  6. Tak, istnieje taka możliwość. Jeżeli platforma bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w procesie dostarczania towarów, a więc np. organizuje transport do konsumenta, może zostać objęta reżimem uznanego dostawcy, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek z ustawy o VAT. Każda sytuacja powinna być przeanalizowana indywidualnie.

  7. Czy zakres zmian i nowych obowiązków, o których mówimy w stosunku do obrotu towarami – naliczania VAT poprzez platformę będzie również obejmował usługi?

    Nowe rozwiązanie w pakiecie VAT e-commerce dotyczy jedynie obowiązku rozliczenia VAT wyłącznie do niektórych dostaw towarów do konsumentów w UE, nie dotyczy świadczenia usług.

  8. Czy ewidencja specjalna prowadzona przez platformy będzie przesyłana cyklicznie?

  9. Ewidencja specjalna podlega udostępnieniu drogą elektroniczną wyłącznie na żądanie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, w terminie 14 dni od doręczenia tego żądania.

  10. Jeśli VAT ma być rozliczany poprzez platformę internetową to jak wystawić fakturę dla klienta?

  11. Przy założeniu, że chodzi o polskiego przedsiębiorcę dokonującego dostaw towarów za pośrednictwem platformy uznanej za dostawcę, polski przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do rozliczenia VAT. Tym samym nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT dokumentującej „fikcyjną” dostawę B2B do platformy, jak również „fikcyjną” dostawę B2C do konsumenta, dokonywaną przez platformę uznaną za dostawcę.

  12. W jaki sposób ustalić, czy platforma cyfrowa jest uznanym dostawcą, który ma obowiązek rozliczania VAT?

  13. Obowiązek rozliczania podatku VAT na platformy cyfrowe dotyczy dostaw:

    • w ramach SOTI o wartości do 150 euro na rzecz konsumenta w UE, niezależnie od tego, w jakim kraju UE posiada siedzibę dostawca bazowy,
    • towarów B2C oraz WSTO, w przypadku gdy są dokonywane przez dostawcę bazowego nieposiadającego siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie UE.

Dodatkowo muszą być spełnione wymogi z art. 5b rozporządzenia wykonawczego 282/2011, w którym zostało wyjaśnione znaczenie pojęcia „ułatwia”, o czym piszemy w podlinkowanej publikacji.

Pamiętajmy, że rozliczenia dokonywane przez interfejsy elektroniczne obejmują jedynie transakcje SOTI do 150 euro i sprzedaż w ramach WSTO lub krajową bez względu na kwotę jeżeli jest dokonywana przez dostawcę, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terenie UE.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce