Osoby, które prowadzą firmę zarejestrowaną w CEIDG mogą bezterminowo zawiesić działalność. Po zmianie zasad naliczania składki zdrowotnej w Polskim Ładzie przedsiębiorcy zastanawiają się, czy będą mieli obowiązek zapłacić składkę zdrowotną w sytuacji sprzedaży środka trwałego w trakcie zawieszenia działalności. Na tę wątpliwość będziemy szukali odpowiedzi w dzisiejszej publikacji.
Rozliczenia z ZUS w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca, który decyduje się zawiesić działalność gospodarczą musi ten fakt oficjalnie zgłosić w CEIDG. Na tej podstawie z automatu zostaną sporządzone dokumenty w ZUS na odpowiednich formularzach:
ZUS ZWPA – wyrejestrowanie płatnika składek,
ZUS ZWUA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność gospodarczą,
ZUS ZCNA – wyrejestrowanie z ubezpieczeń członków rodziny osoby ubezpieczonej.
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku składania deklaracji do ZUS i dokonywania płatności składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Jakich czynności może dokonać przedsiębiorca w okresie zawieszenia?
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie można na pewno podejmować czynności, które pozwolą na osiąganie bieżących przychodów. Jest jednak szereg czynności, które można wykonywać a należy do nich m.in. sprzedaż środka trwałego i wyposażenia firmy. W takim przypadku należy pamiętać, żeby obliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od takiej sprzedaży. W tym miejscu rodzi się pytanie, czy od 1 stycznia 2022 roku sprzedaż środka trwałego w okresie zawieszenia firmy znajdzie się również w podstawie do naliczania składki zdrowotnej.
Sprzedaż środka trwałego w trakcie zawieszenia a składka zdrowotna przedsiębiorcy
Zgodnie z przepisami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej do obliczania przychodów i kosztów przy naliczaniu składki zdrowotnej nie uwzględnia się tych osiągniętych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Na pytanie, czy taka sprzedaż będzie uwzględniana przy rocznym ustalaniu składki zdrowotnej na stronie ZUS zamieszczono odpowiedź:
Przedsiębiorca, który dokona sprzedaży środka trwałego w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie będzie miał obowiązku naliczania i opłacania składki zdrowotnej od tej sprzedaży.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Niewątpliwie branża IT jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nic więc dziwnego, że aktualnie mamy tzw. rynek pracownika w tej branży, który przebierając w ofertach pracy dąży do podjęcia jak najbardziej satysfakcjonującego stosunku pracy.
Sumienność i staranność wykonywanych obowiązków pracowniczych leży wśród obowiązków pracowników. Niemniej nie zawsze jakość wykonanej pracy zasługuje na uznanie – brak zaangażowania, nieadekwatne kompetencje do wykonywanej pracy, systematycznie popełniane błędy czy po prostu brak rzetelności w wykonywanych działaniach pracowniczych to tylko niektóre przykłady wadliwie wykonanej pracy. Co wówczas z wynagrodzeniem?
W ostatnich latach praca zdalna zyskała na popularności, stając się powszechnym i chętnie wybieranym rozwiązaniem dla wielu pracowników na całym świecie. W związku z tym coraz częściej pojawiają się pytania, czy możliwe jest, aby pracownicy zdalnie wykonywali swoje obowiązki zawodowe nie tylko z domu, ale także z zagranicy? Czy praca zdalna poza granicami Polski wpływa na podatki i składki ZUS?
Z dniem 1 grudnia 2024 roku zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2831 w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform, znana jako dyrektywa platformowa, mająca na celu uregulowanie i poprawę warunków pracy osób świadczących usługi za pośrednictwem platform cyfrowych. Nowe przepisy wprowadzają m.in. domniemanie istnienia stosunku pracy oraz większą przejrzystość algorytmicznego zarządzania. Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają czas do 2 grudnia 2026 roku na dostosowanie krajowego prawa do nowych unijnych wymogów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo