Wprowadzanie nowinek technologicznych jest w dzisiejszych czasach nieodzownym elementem, który pozwala utrzymać się na rynku. Nie robienie niczego nowego oznacza dla firmy cofanie się. Nie ulega wątpliwości, że każda zmiana niesie za sobą konieczność poniesienia określonych nakładów finansowych, których okres zwrotu może być dość długi. Jednak ci przedsiębiorcy, którzy myślą o zmianach i mają pomysł, jak je sfinansować mogą skorzystać od 2022 roku z ulgi na prototyp. Sprawdźmy, czym jest taka ulga.
Czym jest ulga na prototyp?
Przedsiębiorcy otrzymają od 2022 roku szansę odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia takiego produktu na rynek. Nie musi to być wynalazek na skalę krajową wystarczy, że będzie to nowy produkt w skali firmy. W ramach ulgi na prototyp można odliczyć koszty uruchomienia produkcji próbnej i wprowadzenia na rynek nowego produktu. Jest to etap testowania nowego produktu przed przystąpieniem do produkcji na masową skalę i przed rozpoczęciem sprzedaży.
Jakie koszty można odliczyć w ramach ulgi na prototyp?
W ramach ulgi na prototyp można odliczyć koszty produkcji próbnej i koszty wprowadzenia prototypu na rynek. Nie znajdą się tutaj koszty prac projektowo-konstrukcyjnych i inżynieryjnych, które zostały poniesione na etapie prac badawczo-rozwojowych (B+R). Zgodnie z wyjaśnieniami z uzasadnienia do ustawy wsparciem w ramach ulgi objęta będzie produkcja nowych towarów, z wyłączeniem usług. Katalog takich kosztów wymienionych w ustawie jest obszerny.
Koszty produkcji próbnej
W katalogu kosztów produkcji próbnej znajdą się w nim m.in.:
koszty zakupu wszelkiego rodzaju maszyn i urządzeń niezbędnych do przeprowadzenia produkcji próbnej produktu, muszą to być fabrycznie nowe środki trwałe,
wydatki na ulepszenie środków trwałych wykorzystywanych do produkcji prototypu,
koszty zakupu towarów i materiałów, z których będzie wytworzony prototyp.
Koszty wprowadzenia nowego produktu na rynek
W katalogu kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu znajdą się w nim m.in. koszty:
znaku CE,
pozwoleń, badań, ekspertyz do uzyskania certyfikatu, tylko tych certyfikatów i zezwoleń, bez których zgodnie z prawem nie jest możliwa
sprzedaż nowego produktu,
dopuszczenia do obrotu nowego produktu,
badania cyklu życia produktu,
weryfikacji technologii środowiskowych.
Koszty badania cyklu życia produktu
Koszty badania cyklu życia produktu, tzw. LCA (Life Cycle Assessment) jest metodą służącą do określania oddziaływania na środowisko produktów. Badanie LCA polega na określeniu ilościowym zużycia m.in. surowców mineralnych, energii, wody. LCA ma też odpowiedzieć na pytanie, jakie będzie oddziaływanie na środowisko np.: zużycie wody, zakwaszenie, smog, globalne ocieplenie, promieniowanie jonizujące.
Weryfikacja technologii środowiskowych
Weryfikacja technologii środowiskowych ETV (ETV – Environmental Technology Verification), to system kontroli, który ma potwierdzić, że to co zadeklarował wytwórca jest rzetelne, kompletne i oparte na wiarygodnych wynikach badań.
Zasady rozliczania ulgi na prototyp
W ustawie o podatku dochodowym zostały zapisane warunki rozliczania ulgi na prototyp. Zgodnie z tymi założeniami przedsiębiorca ma prawo do odliczenia 30% kosztów, jednak nie więcej niż 10% dochodu. Oznacza to, że koszty poniesione w związku z produkcją próbną lub z wprowadzeniem na rynek nowego produktu będą ujęte raz w 100% w kosztach uzyskania przychodów w PKPiR i drugi raz 30% tych samych kosztów będzie mogło być odliczone w zeznaniu rocznym odpowiednio w PIT-36 lub PIT-36L. Nie mogą skorzystać z ulgi na prototyp przedsiębiorcy opłacający ryczałt.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rejestr BDO (Baza Danych Odpadowych) to system, który ma na celu monitorowanie i zarządzanie gospodarką odpadami. Umożliwia on rejestrację podmiotów zajmujących się wytwarzaniem, zbieraniem, transportem oraz przetwarzaniem odpadów, a także śledzenie ich obiegu. Sprawdź, czy Twojej firmy dotyczy obowiązek rejestracji BDO, i w jaki sposób prowadzić ewidencję odpadów!
Sprzedaż w erze nowych technologii wymaga wdrażania rozwiązań, które nadążą za dynamicznymi realiami tej branży. Tegoroczna konferencja Sales is the Queen to ukłon w stronę nowoczesnego marketingu. Wydarzenie powstało z myślą o przedsiębiorcach dążących do optymalizacji procesów sprzedażowych, a wśród partnerów pojawi się sama IFIRMA.
Zastanawiasz się jak rozliczyć umowę o pracę ze wspólnikiem spółki cywilnej? W dzisiejszym artykule odpowiemy na te i inne pytania dotyczące zagadnień związanych ze spółką cywilną.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo