Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą przedsiębiorca powinien poinformować o tym fakcie również Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Na szczęście wśród wielu formularzy zgłoszeniowych do ZUS większością nie trzeba sobie zaprzątać głowy – specjaliści z ZUS wypełnią je za nas!
Deklaracje zgłoszeniowe działalności a CEIDG-1
Podstawowym obowiązkiem zgłaszającego działalność gospodarczą jest złożenie do urzędu miasta lub gminy formularza CEIDG-1. Na tej podstawie nie tylko rejestrujemy firmę w urzędzie, ale dostarczamy również informacje, które zostaną przekazane do ZUS.
Po uzyskaniu danych z urzędu, w ZUS sporządzone zostaną następujące deklaracje:
ZUS-ZAA – zgłoszenie adresu (lub adresów, jeśli mamy filie) prowadzonej działalności gospodarczej
ZUS-ZFA – zgłoszenie płatnika składek (w tym wypadku przedsiębiorcy)
ZUS-ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych
ZUS-ZWPA – wyrejestrowanie płatnika składek.
Powyższe druki składane są nie tylko w momencie rejestracji, ale także wtedy, gdy w trakcie prowadzenia firmy pojawią się zmiany. Aktualizację danych działalności gospodarczej również zgłaszamy za pomocą CEIDG-1, i – analogicznie jak w przypadku zgłoszenia firmy – ZUS wypełni na tej podstawie odpowiednie formularze aktualizacyjne.
Deklaracje zgłoszeniowe do ZUS po stronie przedsiębiorcy
Rejestrując działalność gospodarczą należy zwrócić uwagę, że istnieją wyjątki w deklaracjach zgłoszeniowych ZUS – część z nich przedsiębiorca powinien wypełnić we własnym zakresie. Można je złożyć wraz z drukiem CEIDG-1 w gminie lub urzędzie miasta, lub – w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany – przekazać bezpośrednio do ZUS.
Druki wypełniane samodzielnie przez zgłaszającego to:
ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej – jeśli opłacamy standardowe składki społeczne i zdrowotną, lub
ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej, która opłaca jedynie składkę zdrowotną.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy śmierć jednego ze wspólników oznacza koniec działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Sukcesja w spółce z o.o. niezmiennie rodzi pytania i wątpliwości, w szczególności w firmach rodzinnych oraz przedsiębiorstwach prowadzonych od lat w tej właśnie formie prawnej.
Jako trener personalny w profesjonalny sposób dbasz o zdrowie i kondycję klientów, pomagając w uzyskaniu sportowej sylwetki. My zadbamy o Twoje poprawne rozliczenia podatkowe.
Mandat to dokument potwierdzający nałożenie kary pieniężnej przez uprawniony do tego organ. Mandat zazwyczaj kojarzony jest z karą nakładaną przez policję za wykroczenie drogowe, ale może mieć również charakter karny skarbowy i dotyczyć popełnienia wykroczeń skarbowych.
Reklamacja towaru pomiędzy przedsiębiorcami różni się od klasycznej reklamacji konsumenckiej, ponieważ relacje te podlegają przede wszystkim przepisom Kodeksu cywilnego oraz zapisom umowy sprzedaży zawartej między stronami.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo