Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą przedsiębiorca powinien poinformować o tym fakcie również Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Na szczęście wśród wielu formularzy zgłoszeniowych do ZUS większością nie trzeba sobie zaprzątać głowy – specjaliści z ZUS wypełnią je za nas!
Deklaracje zgłoszeniowe działalności a CEIDG-1
Podstawowym obowiązkiem zgłaszającego działalność gospodarczą jest złożenie do urzędu miasta lub gminy formularza CEIDG-1. Na tej podstawie nie tylko rejestrujemy firmę w urzędzie, ale dostarczamy również informacje, które zostaną przekazane do ZUS.
Po uzyskaniu danych z urzędu, w ZUS sporządzone zostaną następujące deklaracje:
- ZUS-ZAA – zgłoszenie adresu (lub adresów, jeśli mamy filie) prowadzonej działalności gospodarczej
- ZUS-ZBA– zgłoszenie rachunków bankowych, z których będziemy opłacać m.in. składki ZUS
- ZUS-ZFA – zgłoszenie płatnika składek (w tym wypadku przedsiębiorcy)
- ZUS-ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych
- ZUS-ZWPA – wyrejestrowanie płatnika składek.
Powyższe druki składane są nie tylko w momencie rejestracji, ale także wtedy, gdy w trakcie prowadzenia firmy pojawią się zmiany. Aktualizację danych działalności gospodarczej również zgłaszamy za pomocą CEIDG-1, i – analogicznie jak w przypadku zgłoszenia firmy – ZUS wypełni na tej podstawie odpowiednie formularze aktualizacyjne.
Deklaracje zgłoszeniowe do ZUS po stronie przedsiębiorcy
Rejestrując działalność gospodarczą należy zwrócić uwagę, że istnieją wyjątki w deklaracjach zgłoszeniowych ZUS – część z nich przedsiębiorca powinien wypełnić we własnym zakresie. Można je złożyć wraz z drukiem CEIDG-1 w gminie lub urzędzie miasta, lub – w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany – przekazać bezpośrednio do ZUS.
Druki wypełniane samodzielnie przez zgłaszającego to:
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej – jeśli opłacamy standardowe składki społeczne i zdrowotną, lub
- ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej, która opłaca jedynie składkę zdrowotną.