Amortyzacja indywidualna ulepszonych środków trwałych
Przedsiębiorcy, którzy dokonają ulepszenia środka trwałego zanim jeszcze wprowadzą go do ewidencji, mogą skorzystać z indywidualnej stawki amortyzacji takiego składnika majątku. Rozwiązanie takie pozwoli na szybsze rozliczenie w kosztach wydatków o charakterze inwestycyjnym.
Przedsiębiorcy mają możliwość ulepszenia firmowych składników majątku, zarówno przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych, jak również w trakcie ich użytkowania. W pierwszej ze wspomnianych sytuacji – po spełnieniu warunków określonych w ustawach o podatkach dochodowych – możliwe jest zastosowanie indywidualnej amortyzacji przewidzianej dla ulepszonych środków trwałych.
Ulepszone środki trwałe a indywidualna stawka amortyzacji
W sytuacji, gdy środek trwały został ulepszony jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej powiększonej o wydatki poniesione na jego ulepszenie, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia danego składnika majątku. Zgodnie z art. 22j ust. 1 ustawy o PIT, w takim wypadku możliwe jest zastosowanie tzw. indywidualnych stawek amortyzacji, które znacząco mogą wpłynąć na okres amortyzacji środka trwałego.
Art. 22j ust. 1 ustawy o PIT określa minimalny okres amortyzacji określonych rodzajów środków trwałych. I tak w przypadku np.:
składników majątku zaliczanych do grup 3-6 oraz 8 KŚT okres ten nie może być krótszy niż:
24 miesiące, jeśli ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,
36 miesięcy, jeśli ich wartość początkowa mieści się w zakresie od 25 000 do 50 000 zł,
60 miesięcy w pozostałych przypadkach,
środków transportu, w tym również samochodów osobowych amortyzacja nie może trwać krócej niż 30 miesięcy,
budynków i budowli okres ten nie może być krótszy niż 10 lat (z określonymi wyjątkami).
Indywidualna amortyzacja ulepszonych środków trwałych – warunki
By możliwe było skorzystanie z metody indywidualnej, ulepszenie środka trwałego musi nastąpić przed wprowadzeniem go do ewidencji. Co ważne, wartość wydatków poniesionych na taką modernizację musi stanowić co najmniej:
20% wartości początkowej środka trwałego, jeśli ulepszenie to dotyczy składników majątku zaliczanych do grupy 3-6 lub 8 KŚT oraz środków transportu, w tym także samochodów osobowych,
30% wartości początkowej środka trwałego, jeśli ulepszenie to dotyczy budynków mieszkalnych i budowli.
Ważne – Jeśli ulepszenie dotyczy środka trwałego wcześniej wprowadzonego do ewidencji, podlega on amortyzacji od wartości początkowej powiększonej o wydatki na to ulepszenie według takich samych zasad jak przed ulepszeniem.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
KSeF od 2026 roku stanie się obowiązkowy, a faktura ustrukturyzowana będzie jedyną formą dokumentowania sprzedaży w obrocie między przedsiębiorcami. Co w przypadku, gdy sprzedawca wystawia fakturę poza KSeF? Czy nabywca nadal może odliczyć z niej VAT?
W ostatnich latach praca zdalna zyskała na popularności, stając się powszechnym i chętnie wybieranym rozwiązaniem dla wielu pracowników na całym świecie. W związku z tym coraz częściej pojawiają się pytania, czy możliwe jest, aby pracownicy zdalnie wykonywali swoje obowiązki zawodowe nie tylko z domu, ale także z zagranicy? Czy praca zdalna poza granicami Polski wpływa na podatki i składki ZUS?
Nadzór w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością mogą sprawować różne organy i podmioty. Jednakże praktyka pokazuje, że w większości spółek z o.o. nadzór sprawowany jest przez jej wspólników, a rada nadzorcza lub komisja rewizyjna są powoływane wyłącznie w dużych spółkach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo