Karta podatkowa to wygodna, ale i wymagająca forma opodatkowania. Tracąc prawo do karty, warto od razu powiadomić urząd skarbowy – dzięki temu w nowej formie opodatkowania nie trzeba cofać się do początku roku. Podatnik zaniedbujący obowiązki, może być zobligowany do zaprowadzenia ewidencji nawet do kilkunastu miesięcy wstecz.
Rozliczenie w formie karty podatkowej, choć wyjątkowo wygodne dla przedsiębiorcy, jest również obłożone sporą liczbą wymogów. Niespełnienie któregoś z ustawowych warunków w trakcie roku podatkowego może skutkować utratą prawa do karty podatkowej. Jak należy postąpić w takim wypadku?
Utrata prawa do karty podatkowej zgłoszona do urzędu skarbowego
Utrata prawa do karty podatkowej może nastąpić na skutek rozwoju firmy, w związku z którym przedsiębiorca wprowadza rozwiązania niezgodne z wymogami karty. Do takich przypadków należą:
Zgłoszenie działalności innej niż te, które zostały wskazane w załączniku nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
Skorzystanie w działalności z usług innych niż specjalistyczne, wykonywanych przez osoby niezatrudnione firmie na umowę o pracę lub przez inne przedsiębiorstwa i zakłady,
Podjęcie innej pozarolniczej działalności gospodarczej, niewymienionej w art. 23 ustawy,
Podjęcie takiej samej działalności gospodarczej przez małżonka przedsiębiorcy,
Wykonywanie działalności gospodarczej poza granicami Polski,
Przekroczenie dopuszczalnego stanu zatrudnienia.
Przedsiębiorca, tracąc prawo do karty podatkowej, jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie do 7 dni od powstania zmiany. Następnie, od dnia w którym wystąpił warunek uchylający możliwość korzystania z karty, należy zaprowadzić właściwą ewidencję księgową. Jeśli przedsiębiorca zachował prawo do korzystania z ryczałtu, wystarczająca będzie ewidencja ryczałtu; w przeciwnym wypadku koniecznym będzie rozliczenie na zasadach ogólnych, a tym samym – zaprowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Co ważne, w momencie utraty prawa do karty podatkowej nie jest możliwe wybranie podatku liniowego.
Uwaga – Zakładając właściwą ewidencję podatkową, podatnik powinien pamiętać także o ewidencji środków trwałych, jeśli posiada on takie składniki majątku w swojej firmie. Gdy przedsiębiorca zaczyna prowadzić KPiR, wymagana może być dodatkowo ewidencja wyposażenia.
Za podstawę opodatkowania po utracie karty podatkowej uznaje się dochód bądź przychód (w zależności od formy opodatkowania) osiągnięty od tego dnia, zatem do jego wyliczenia należałoby przyjąć przychody i koszty poniesione od tego dnia począwszy.
Utrata prawa – brak zgłoszenia do urzędu skarbowego
Utrata prawa do karty podatkowej może wynikać nie tylko z działań zgodnych z przepisami – może być również wynikiem zaniedbania. Przypadki niedopełnienia obowiązków także wynikają z ustawy – są to:
Podanie we wniosku o kartę podatkową danych niezgodnych ze stanem faktycznym, które nie pozwalają na zastosowanie karty lub które wpłynęły na ustalenie opodatkowania w kwocie niższej niż należna,
Prowadzenie nierzetelnie ewidencji zatrudnienia bądź jej nieprowadzenie (mimo obowiązku), kiedy stwierdzony stan zatrudnienia jest wyższy od zgłoszonego,
Niezawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o przesłankach, wymienionych w części pierwszej,
Podanie nieprawidłowych danych na fakturze sprzedaży.
W takiej sytuacji obowiązek zaprowadzenia właściwej ewidencji i opłacania podatku w formie ryczałtu lub na zasadach ogólnych powstaje od początku roku podatkowego, w którym stwierdzono powyższe zaniedbania. Wtedy podatnik powinien uwzględnić w swoich ewidencjach wszystkie przychody (a w przypadku KPiR także koszty), które miały miejsce w danym roku podatkowym.
Uwaga – W przypadku konieczności zmiany formy opodatkowania od początku roku, wpłaty dokonane na poczet podatku w formie karty podatkowej zostaną zaliczone na poczet należnych zaliczek na podatek.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej w Polsce będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT w krajach UE, jeśli spełnią odpowiednie warunki. Sprawdź, co to jest procedura SME i kto może z niej skorzystać.
W dobie internetowej grafika komputerowa jest wszechobecna – od stron internetowych po media społecznościowe. Jednak korzystanie z cudzych grafik bez zgody autora może naruszać prawa autorskie. Jak sprawdzić, czy grafika jest chroniona prawem autorskim i jakie kroki podjąć, aby legalnie z niej korzystać?
Każdy startup, aby odnieść sukces, musi oprzeć swoją działalność na dobrze dobranym modelu biznesowym – strategii, która określa sposób tworzenia wartości, docierania do klientów i generowania przychodów. Wybór odpowiedniego modelu wpływa na skalowalność, rentowność i tempo wzrostu firmy.
W dobie dynamicznie rozwijającej się edukacji online kursy internetowe stały się jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania wiedzy i umiejętności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo