Posiłki dla pracowników a koszty uzyskania przychodu
Posiłki dla pracowników mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, jeśli spełniają ogólne warunki uznania wydatku za koszt. Nie ma tu generalnie znaczenia, czy zapewnienie posiłku jest obligatoryjne, czy też jest to własna inicjatywa pracodawcy.
Posiłki dla pracowników mogą być fundowane przez pracodawcę zarówno w wyniku obowiązku narzuconego przez przepisy, jak i fakultatywnie. Warto zatem wiedzieć, czy różne sytuacje, w których pracownik otrzymuje posiłek, będą różnie rozpatrywane w kosztach uzyskania przychodu przedsiębiorcy.
Posiłki a koszty uzyskania przychodu
Generalnie przepisy podatkowe nie przewidują specjalnych uregulowań, jeśli chodzi o posiłki zapewniane pracownikom. Zatem według ogólnych zasad, posiłki dla pracowników będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że wydatki na nie poniesione będą związane z uzyskaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła przychodu oraz zostaną poprawnie udokumentowane.
Ważne!
Przepisy dotyczące zapewnienia posiłków w firmie dotyczą nie tylko pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, ale także na podstawie umów cywilnoprawnych lub wykonujących pracę na własny rachunek. Warunkiem jest wykonywanie zadań służbowych na terenie zakładu pracy albo na innym terenie, wskazanym przez zatrudniającego.
Posiłki regeneracyjne jako obowiązek przedsiębiorcy
Zapewnienie posiłków regeneracyjnych należy do obowiązków przedsiębiorcy, jeśli pracownicy wykonują swoje zadania w ciężkich warunkach atmosferycznych. W okresie zimowym, kiedy temperatura spadnie poniżej 10 stopni, pracownikom pracującym na otwartej przestrzeni należą się ciepłe posiłki regeneracyjne – raz dziennie, oraz ciepłe napoje regeneracyjne – przez cały okres trwania zmiany.
Pracodawca może dostarczyć pracownikom posiłki regeneracyjne lub – w przypadku braku takiej możliwości – zapewnić im spożycie posiłku w lokalu lub możliwość przygotowania go samodzielnie, z dostarczonych przez pracodawcę składników. Bez względu na przyjęte rozwiązanie, posiłki regeneracyjne spełniają warunki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Rozliczając w firmie fakturę za posiłki dla pracowników warto pamiętać, że w przypadku gastronomii prawo do odliczenia VAT przysługuje co do zasady tylko przy cateringu.
Posiłki pracownicze nienarzucone przepisami
W praktyce gospodarczej zdarza się, że pracodawcy zapewniają swoim pracownikom żywność także w takich sytuacjach, kiedy nie jest to wymagane przepisami. Do najczęstszych wydatków gastronomicznych na rzecz pracowników należy zakup wody, kawy, herbaty, cukru czy soków – dostarczenie takich podstawowych produktów stanowi już pewien standard w firmach. Czasem zdarza się, że pracodawca decyduje się dodatkowo zapewnić także posiłki – np. obiad w okresach natężonej pracy lub przekąski i słodycze na zebraniach pracowniczych. Wydatki takie mają najczęściej na celu zapewnienie jak najlepszej efektywności w firmie, szczególnie w czasie dużego natłoku pracy lub konieczności pracy w ramach nadgodzin.
Linia interpretacyjna organów skarbowych od dawna nie pozostawia już wątpliwości, że tego typu wydatki na gastronomię mogą co do zasady stanowić koszt uzyskania przychodu. Zasadniczo ich zadaniem jest utrzymanie dobrych warunków pracy w firmie oraz jak najefektywniejszego wykorzystania czasu pracy, a co za tym idzie – uzyskanie przychodu.
Uwaga!
Mimo liberalnej linii interpretacyjnej należy pamiętać, że właściwe uzasadnienie oraz poprawne udokumentowanie dokonanego zakupu leży po stronie przedsiębiorcy, według ogólnych zasad uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodu.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Pracownikowi, z którym ustał stosunek pracy na skutek rozwiązania umowy o pracę lub upływu terminu na jaki została zawarta umowa o pracę, przysługuje prawo do wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.
Osoby będące na samozatrudnieniu (B2B) są przedsiębiorcami, którzy według kodeksu cywilnego działają pod firmą (z określoną nazwą). Czy wiesz, jakswoją jednoosobową firmę, aby wybrana nazwa była zgodna z przepisami?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo