Faktura lub rachunek – czy zawsze potrzebne przy kosztach mieszkania?
Przedsiębiorcy prowadzący działalność we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu mogą zaliczyć część wydatków z nim związanych do kosztów uzyskania przychodu. Co ważne, podstawą dokonania zapisu w księdze przychodów i rozchodów w takim wypadku nie musi być faktura lub rachunek. Kliknij i dowiedz się więcej!
Wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie firmy w mieszkaniu lub domu. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ nie generuje nowych wydatków związanych z wynajmem kolejnego lokalu, a dodatkowo pozwala na zaliczenie części kosztów mieszkania do kosztów uzyskania przychodu. Czy by było to możliwe przedsiębiorca każdorazowo musi posiadać fakturę lub rachunek?
Koszty mieszkania muszą być właściwie udokumentowane
Jednym z warunków pozwalających zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu jest jego właściwe udokumentowanie. W zdecydowanej większości przypadków dokumentem, który spełnia to kryterium jest faktura lub rachunek. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej zasady, wśród których znajdziemy m.in. czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą, w przypadku prowadzenia działalności we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu. Wówczas wystarczającym dowodem poniesienia takiego wydatku jest potwierdzenie zapłaty lub np. rozliczenie ze wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej (w przypadku wynajmowanego mieszkania dodatkowo w umowie powinien znaleźć się zapis, że koszty eksploatacji będzie ponosił najemca).
Koszty mieszkania – na podstawie dowodu wewnętrznego
Zgodnie z par. 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia KPiR, wskazane wyżej koszty mieszkania księguje się w kolumnie 13 podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie tzw. dowodów wewnętrznych (sporządzonych w oparciu o dokument obejmujący całość opłat).
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
§14. 1. Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).
2. Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wyłącznie:
7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Bez odwiedzających nie ma sprzedaży – to prosta zasada, którą zna każdy właściciel e-sklepu. Ruch w sklepie internetowym nie bierze się jednak znikąd, dlatego warto działać na kilku frontach jednocześnie. Blog, SEO, reklamy czy media społecznościowe – im więcej kanałów wykorzystasz, tym większe szanse na sukces. Skąd brać ruch na stronę?
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Zastanawiasz się, że co zrobić, gdy dotychczasowe działania egzekucyjne nie przyniosły efektów, bo majątek dłużnika nie wystarcza na spłatę długów, ale zachodzi prawdopodobieństwo, że posiada on jakiś nieujawniony majątek? Pamiętaj, że jako wierzyciel masz prawo złożyć wniosek o wyjawienie majątku dłużnika, który pozwala na uzyskanie informacji o jego pełnym majątku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo