W przypadku śmierci zleceniobiorcy, płatnik składek powinien wyrejestrować taką osobę z ubezpieczeń. Sprawdź jakie jeszcze obowiązki ciążą na zleceniodawcy.
Jeżeli chodzi o śmierć zleceniobiorcy, to nie ma takich analogicznych przepisów, które wskazywałyby, kto jest uprawniony do podjęcia wypłaty po zmarłym jak to jest uregulowane w przypadku śmierci pracownika.
W razie śmierci zleceniobiorcy w przypadku umów zlecenia oraz umów o dzieło wynikające z nich prawa majątkowe pozostałe po zmarłym zawsze wchodzą do spadku.
Reguluje to art. 922 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.- Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r., poz.459 ze zm.):
„§ 1. Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
§ 2. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.
§ 3. Do długów spadkowych należą także koszty pogrzebu spadkodawcy w takim zakresie, w jakim pogrzeb ten odpowiada zwyczajom przyjętym w danym środowisku, koszty postępowania spadkowego, obowiązek zaspokojenia roszczeń o zachowek oraz obowiązek wykonania zapisów zwykłych i poleceń, jak również inne obowiązki przewidziane w przepisach księgi niniejszej.„
W związku ze śmiercią zleceniobiorcy na zleceniodawcy spoczywa przede wszystkim obowiązek wypłaty wynagrodzenia po zmarłym zleceniodawcy oraz wyrejestrowanie z ubezpieczeń.
1) Wyrejestrowanie z ubezpieczeń
W sytuacji śmierci zleceniobiorcy płatnik składek jest zobowiązany podobnie jak w przypadku śmierci pracownika wyrejestrować taką osobę z ubezpieczeń, jeżeli z umowy zlecenia była do nich zgłoszona.
Wyrejestrowania z ubezpieczeń należy dokonać na formularzu ZUS ZWUA z kodem przyczyny wyrejestrowania 500 – zgon osoby ubezpieczonej.
2) Wypłata wynagrodzenia
Zleceniodawca powinien naliczyć i wypłacić wynagrodzenie należne zmarłemu zleceniobiorcy.
Wynagrodzenie z wykonywanej umowy zlecenia jako prawo majątkowe wchodzi do spadku i w takim przypadku zleceniodawca powinien wypłacić należności z tej umowy spadkobiercom. Ale wypłacić może dopiero po przedstawieniu przez nich, odpisu prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia. Mówi o tym art. 1027 Kodeksu cywilnego:
„Względem osoby trzeciej, która nie rości sobie praw do spadku z tytułu dziedziczenia, spadkobierca może udowodnić swoje prawa wynikające z dziedziczenia tylko stwierdzeniem nabycia spadku albo zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia.„
Od takiego wynagrodzenia nie należy pobierać zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ należności te są opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn i opłaca je już samodzielnie spadkobierca.
Podstawa prawna:
Art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200),
Art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 644).
Wynagrodzenie takie nie podlega też oskładkowaniu.
Podstawa prawna:
Art. 18 ust. 3 Ustawy z dnia 13 października 1988 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. 2017 poz. 1778) – podstawę wymiaru składek dla zleceniobiorcy stanowi osiągnięty przychód.
Ważne!
Przychody takie należy wypłacić w pełnej kwocie brutto.
3) PIT-11, PIT-4R
Zleceniodawca jest zobowiązany sporządzić informację PIT-11 na nazwisko zmarłego. Na PIT-11 wykazuje przychód jaki zleceniobiorca uzyskał przed śmiercią oraz pobraną zaliczkę na podatek dochodowy. Taką informację sporządza w dwóch egzemplarzach:
jedną przekazuje w formie elektronicznej do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika;
drugą pozostawia w dokumentacji albo wydaje współmałżonkowi zmarłego, który się po nią zgłosi.
Za to co zostanie wypłacone spadkobiercom po śmierci zleceniobiorcy nie składamy PIT-11 i PIT-4R.
Ponadto zleceniodawca wykazuje pobrane zaliczki od dochodu zleceniobiorcy w deklaracji rocznej PIT-4R lub PIT-8AR. Deklarację tę składa w formie elektronicznej do końca stycznia roku następnego.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później staje przed tym dylematem: postawić na fulfillment dla e-commerce czy rozwijać własny magazyn? Ten wybór nie jest kosmetyczny. Przekłada się bowiem bezpośrednio na koszty operacyjne, szybkość realizacji zamówień i satysfakcję klientów. W tym artykule przyjrzymy się obu modelom, aby pomóc Ci wybrać rozwiązanie, które pasuje do Twojego e-sklepu.
Zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to proces, który nie kończy się w momencie podpisania umowy spółki. Bowiem od tego momentu powstaje tzw. spółka z o.o. w organizacji, czyli podmiot, który ma już zdolność prawną, ale jeszcze nie uzyskał osobowości prawnej, bo nie został wpisany do KRS. Wówczas może pojawić się istotne pytanie Kto odpowiada za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę w organizacji?
Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś bez zgody wykorzystuje w Internecie czyjeś zdjęcia, opisy produktów, fragmenty tekstów, a nawet wizerunek, czy to na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy też w ofertach sprzedażowych. Tego typu działania to nie tylko przejaw braku szacunku dla cudzej pracy, ale również naruszenie przepisów prawa autorskiego.
Rejestracja działalności gospodarczej to jeden z pierwszych kroków pozwalających cieszyć się posiadaniem własnej firmy. Jednak proces ten wiąże się także z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji, dopełniając wszelkie formalności.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo