Każda osoba może udzielić pełnomocnictwa do załatwiania spraw w ZUS. W zależności od tego, jaki charakter spraw będzie wyjaśniał pełnomocnik musi mieć nadane odpowiednie upoważnienia. W ostatnim czasie zmodyfikowane zostały nieco wzory pełnomocnictwa udzielanego najczęściej księgowym i biurom rachunkowym. W dzisiejszej publikacji omówimy kiedy i jak wypełniać formularz pełnomocnictwa do ZUS.
Jaki może być zakres udzielonego pełnomocnictwa?
Osoba udzielająca pełnomocnictwa decyduje jaki zakres uprawnień otrzyma pełnomocnik. Udzielenie pełnomocnictwa może być na kilka sposobów:
Jednorazowo do załatwienia konkretnej sprawy.
Do załatwiania spraw w ZUS.
Do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Pełnomocnictwo w pkt 2 nie obejmuje dostępu do konta na portalu PUE ZUS.
Pełnomocnictwo w pkt 3 natomiast obejmuje wyłącznie dostęp do portalu PUE ZUS.
W zależności od tego, jaką decyzję podejmie przedsiębiorca udzielający pełnomocnictwa osoba uprawniona może mieć możliwość osobistego załatwiania spraw w ZUS lub do załatwiania spraw tylko przez PUE ZUS lub będzie mogła załatwiać i wyjaśniać sprawy zarówno w jednej jak i w drugiej formie.
Jak prawidłowo wypełnić ZUS PEL? – przykład krok po kroku
Druk ZUS PEL składa się z 3 stron i zawarte są na nim wszystkie niezbędne informacje, aby pełnomocnictwo mogło być skutecznie udzielone.
Na początku zamieszczono instrukcję wypełniania, w której zawarto również informacje na temat dodatkowych załączników, które mogą być potrzebne przy składaniu pełnomocnictwa a będą to:
Załącznik PEL-Z – wypełnia się w przypadku spółek mających wieloosobowe przedstawicielstwo i muszą być wpisane dane więcej niż jednej osoby.
Formularz PEL-K – wypełnia się w przypadku reprezentowania płatnika składek w trakcie kontroli ZUS.
Formularz PEL-O – odwołanie pełnomocnictwa.
W części “Dane osoby, która udziela pełnomocnictwa” należy podać szczegółowe dane takie jak: imię, nazwisko, adres, numer PESEL a w przypadku jego braku seria i numer dokumentu tożsamości. Właściwym jest również podanie swojego numeru telefonu aby ułatwić kontakt w przypadku pytań i wątpliwości.
W części “Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa” należy wskazać, w jakim imieniu działamy, czy w imieniu własnym, czy w imieniu firmy i jeżeli jest taka konieczność należy wypełnić i załączyć formularz PEL-Z. W tej części należy również podać dane płatnika składek takie jak: NIP, REGON, nazwę i adres płatnika składek, który udziela pełnomocnictwa.
W części “Dane pełnomocnika” należy podać jego imię i nazwisko, adres, numer PESEL, a jeżeli nie posiada serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Opcjonalnie można podać numer telefonu.
W części “Zakres pełnomocnictwa” należy zaznaczyć pole wyboru w jakim zakresie udzielamy pełnomocnictwa. Jak już wspomniano na wstępie może to być pełnomocnictwo jednorazowe bądź udzielone na czas określony lub nieokreślony w zależności od tego, która opcja zostanie wybrana i czy będzie wpisany okres obowiązywania pełnomocnictwa.
Jeżeli nie będą wpisane daty obowiązywania pełnomocnictwa wówczas będzie to oznaczało, że jest ono udzielane na czas nieokreślony. Jednoczesne zaznaczenie opcji “Do załatwiania spraw w ZUS” i “Do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE ZUS” pełnomocnik będzie miał dostęp do konta na portalu PUE ZUS i będzie mógł załatwić sprawy w ZUS.
W części “W zakresie PUE ZUS pełnomocnictwa udzielam do roli” wypełnia się tylko w sytuacji, gdy pełnomocnictwo obejmuje dostęp do portalu PUE ZUS. Jeżeli pełnomocnictwo zostanie udzielone bez żadnych ograniczeń oznacza to, że pełnomocnik będzie miał pełny dostęp do wskazanej roli. W ramach posiadanych uprawnień będzie mógł składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi jak również będzie miał wgląd do wszystkich danych znajdujących się w ZUS.
Dostęp do danych w zakresie poszczególnych ról:
Ubezpieczony – informacje o stanie konta osoby ubezpieczonej, danych o zgłoszeniach do ubezpieczeń, informacje o podstawach i składkach zwolnień lekarskich, składkach zgromadzonych w OFE i na subkoncie w ZUS.
Świadczeniobiorca – informacje o świadczeniach, które wypłaca/ wypłacił ZUS np. emeryturze, rencie, zasiłku chorobowym, zasiłku macierzyńskim, również informacje o wysokości tych świadczeń, zwolnieniach lekarskich.
Płatnik składek – informacje o stanie rozliczeń z ZUS, danych osób zgłoszonych do ubezpieczeń przez płatnika oraz ich elektronicznych zwolnieniach lekarskich. Jeśli płatnik zgłasza do ubezpieczenia mniej niż 100 ubezpieczonych – dostęp do aplikacji ePłatnik, przez którą można składać dokumenty ubezpieczeniowe.
Komornik – danych kancelarii oraz dostęp do wniosków i odpowiedzi w sprawie udostępnienia danych osobowych.
W końcowej części należy wpisać datę i złożyć podpis przez osobę udzielającą pełnomocnictwa.
Jak widać większość z tych danych są to dane wrażliwe, dlatego każda osoba, która zdecyduje się na udzielenie pełnomocnictwa powinna zdawać sobie z tego sprawę. Zakres udzielanego pełnomocnictwa może być ograniczony tylko do ról, które wymagają działania ze strony pełnomocnika i nie należy o tym zapominać.
Pełnomocnictwo można złożyć osobiście w ZUS, jak również przez platformę usług elektronicznych PUE ZUS.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jak wypełnić ZUS PEL?
Druk ZUS PEL składa się z 3 stron i zawarte są na nim wszystkie niezbędne informacje, aby pełnomocnictwo mogło być skutecznie udzielone.
Na początku zamieszczono instrukcję wypełniania, w której zawarto również informacje na temat dodatkowych załączników, które mogą być potrzebne przy składaniu pełnomocnictwa.
Jak złożyć ZUS PEL?
Pełnomocnictwo można złożyć osobiście w ZUS, jak również przez platformę usług elektronicznych PUE ZUS.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Od 1 kwietnia 2025 roku będą obowiązywać nowe przepisy dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę oraz zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych rejestrowanych profesjonalnie na terytorium Polski w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które będą przedmiotem badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo