Każda osoba może udzielić pełnomocnictwa do załatwiania spraw w ZUS. W zależności od tego, jaki charakter spraw będzie wyjaśniał pełnomocnik musi mieć nadane odpowiednie upoważnienia. W ostatnim czasie zmodyfikowane zostały nieco wzory pełnomocnictwa udzielanego najczęściej księgowym i biurom rachunkowym. W dzisiejszej publikacji omówimy kiedy i jak wypełniać formularz pełnomocnictwa do ZUS.
Jaki może być zakres udzielonego pełnomocnictwa?
Osoba udzielająca pełnomocnictwa decyduje jaki zakres uprawnień otrzyma pełnomocnik. Udzielenie pełnomocnictwa może być na kilka sposobów:
- Jednorazowo do załatwienia konkretnej sprawy.
- Do załatwiania spraw w ZUS.
- Do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Pełnomocnictwo w pkt 2 nie obejmuje dostępu do konta na portalu PUE ZUS.
Pełnomocnictwo w pkt 3 natomiast obejmuje wyłącznie dostęp do portalu PUE ZUS.
W zależności od tego, jaką decyzję podejmie przedsiębiorca udzielający pełnomocnictwa osoba uprawniona może mieć możliwość osobistego załatwiania spraw w ZUS lub do załatwiania spraw tylko przez PUE ZUS lub będzie mogła załatwiać i wyjaśniać sprawy zarówno w jednej jak i w drugiej formie.
Jak prawidłowo wypełnić ZUS PEL? – przykład krok po kroku
Druk ZUS PEL składa się z 3 stron i zawarte są na nim wszystkie niezbędne informacje, aby pełnomocnictwo mogło być skutecznie udzielone.
Na początku zamieszczono instrukcję wypełniania, w której zawarto również informacje na temat dodatkowych załączników, które mogą być potrzebne przy składaniu pełnomocnictwa a będą to:
- Załącznik PEL-Z – wypełnia się w przypadku spółek mających wieloosobowe przedstawicielstwo i muszą być wpisane dane więcej niż jednej osoby.
- Formularz PEL-K – wypełnia się w przypadku reprezentowania płatnika składek w trakcie kontroli ZUS.
- Formularz PEL-O – odwołanie pełnomocnictwa.
W części “Dane osoby, która udziela pełnomocnictwa” należy podać szczegółowe dane takie jak: imię, nazwisko, adres, numer PESEL a w przypadku jego braku seria i numer dokumentu tożsamości. Właściwym jest również podanie swojego numeru telefonu aby ułatwić kontakt w przypadku pytań i wątpliwości.
W części “Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa” należy wskazać, w jakim imieniu działamy, czy w imieniu własnym, czy w imieniu firmy i jeżeli jest taka konieczność należy wypełnić i załączyć formularz PEL-Z. W tej części należy również podać dane płatnika składek takie jak: NIP, REGON, nazwę i adres płatnika składek, który udziela pełnomocnictwa.
W części “Dane pełnomocnika” należy podać jego imię i nazwisko, adres, numer PESEL, a jeżeli nie posiada serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Opcjonalnie można podać numer telefonu.
W części “Zakres pełnomocnictwa” należy zaznaczyć pole wyboru w jakim zakresie udzielamy pełnomocnictwa. Jak już wspomniano na wstępie może to być pełnomocnictwo jednorazowe bądź udzielone na czas określony lub nieokreślony w zależności od tego, która opcja zostanie wybrana i czy będzie wpisany okres obowiązywania pełnomocnictwa.
Jeżeli nie będą wpisane daty obowiązywania pełnomocnictwa wówczas będzie to oznaczało, że jest ono udzielane na czas nieokreślony. Jednoczesne zaznaczenie opcji “Do załatwiania spraw w ZUS” i “Do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE ZUS” pełnomocnik będzie miał dostęp do konta na portalu PUE ZUS i będzie mógł załatwić sprawy w ZUS.
W części “W zakresie PUE ZUS pełnomocnictwa udzielam do roli” wypełnia się tylko w sytuacji, gdy pełnomocnictwo obejmuje dostęp do portalu PUE ZUS. Jeżeli pełnomocnictwo zostanie udzielone bez żadnych ograniczeń oznacza to, że pełnomocnik będzie miał pełny dostęp do wskazanej roli. W ramach posiadanych uprawnień będzie mógł składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi jak również będzie miał wgląd do wszystkich danych znajdujących się w ZUS.
Dostęp do danych w zakresie poszczególnych ról:
Ubezpieczony – informacje o stanie konta osoby ubezpieczonej, danych o zgłoszeniach do ubezpieczeń, informacje o podstawach i składkach zwolnień lekarskich, składkach zgromadzonych w OFE i na subkoncie w ZUS.
Świadczeniobiorca – informacje o świadczeniach, które wypłaca/ wypłacił ZUS np. emeryturze, rencie, zasiłku chorobowym, zasiłku macierzyńskim, również informacje o wysokości tych świadczeń, zwolnieniach lekarskich.
Płatnik składek – informacje o stanie rozliczeń z ZUS, danych osób zgłoszonych do ubezpieczeń przez płatnika oraz ich elektronicznych zwolnieniach lekarskich. Jeśli płatnik zgłasza do ubezpieczenia mniej niż 100 ubezpieczonych – dostęp do aplikacji ePłatnik, przez którą można składać dokumenty ubezpieczeniowe.
Komornik – danych kancelarii oraz dostęp do wniosków i odpowiedzi w sprawie udostępnienia danych osobowych.
W końcowej części należy wpisać datę i złożyć podpis przez osobę udzielającą pełnomocnictwa.
Jak widać większość z tych danych są to dane wrażliwe, dlatego każda osoba, która zdecyduje się na udzielenie pełnomocnictwa powinna zdawać sobie z tego sprawę. Zakres udzielanego pełnomocnictwa może być ograniczony tylko do ról, które wymagają działania ze strony pełnomocnika i nie należy o tym zapominać.
Pełnomocnictwo można złożyć osobiście w ZUS, jak również przez platformę usług elektronicznych PUE ZUS.