Tematyka refakturowania kosztów nie została uregulowana w ustawie o podatku VAT ani w żadnej innej. Dlatego też przedsiębiorcy często mają wątpliwości, w jaki sposób dokonywać refakturowania kosztów, w sytuacji gdy rzeczywistość gospodarcza wykreuje taką sytuację. W dzisiejszym artykule odniesiemy się do tematu w kontekście przedsiębiorcy zwolnionego z VAT.
Jak należy rozumieć refakturowanie?
Przyjęło się, że refakturowanie dotyczy przeniesienia kosztów z dostawcy na nabywcę, ale z udziałem podmiotu pośredniczącego. W takim przypadku gdy przedsiębiorca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten przedsiębiorca sam otrzymał i wyświadczył te usługi, czyli wchodzi w rolę usługodawcy. Najczęściej refaktura odzwierciedla dane zawarte na fakturze, gdzie najczęściej podawana jest stawka i kwota podatku VAT. W tym miejscu rodzi się pytanie, w jaki sposób refakturę powinien wystawić przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT.
Zwolnienie podmiotowe z VAT
Jeżeli przedsiębiorca może i chce skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na osiągane obroty, to może skorzystać z tego przywileju, jeżeli jego sprzedaż w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Pod kątem refakturowania ważne jest, że do tego limitu nie wlicza się kwoty podatku VAT. Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, wówczas wartość sprzedaży do limitu zwolnienia podmiotowego oblicza się proporcjonalnie.
Refaktura a limit zwolnienia podmiotowego
Jeżeli przedsiębiorca będzie musiał wystawić refakturę na koszty, to musi pamiętać, że kwoty z refaktury będą podlegały sumowaniu do kwoty limitu 200.000 zł. I tutaj zbliżamy się do puenty tematu. Skoro w limicie sprzedaży do zwolnienia podmiotowego nie sumuje się podatku VAT, to w związku z tym wystawienie refaktury na koszty w kraju również nie może zawierać podatku. Należy jeszcze w tym miejscu zauważyć, że przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma obowiązku wystawiania faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej m.in. na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Nievatowiec może wystawić fakturę na żądanie, ale i tak nie będzie ona zawierała pewnych informacji typu: stawka podatku VAT, wartość sprzedaży z podziałem na stawki podatku, kwota podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, dochodzimy do wniosku, że przedsiębiorca zwolniony z VAT wystawiając refakturę np. na media przyjmie w podstawie jedynie kwotę netto bez podatku VAT, jaki znajduje się na fakturze od dostawcy mediów.
Przykład
Pani Anna korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT. W swojej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wynajmem powierzchni biurowych. Odrębnie od usługi najmu, co zostało zapisane w umowie pomiędzy stronami, rozliczane są koszty związane z mediami. W miesiącu styczniu pani Anna otrzymała fakturę od dostawcy gazu na kwotę brutto 1.230 zł, w tym VAT 230 zł. Cała kwota wynikająca z faktury jest refakturowana na najemcę. Pani Anna wystawia refakturę na kwotę netto 1.000 zł podając podstawę zwolnienia podmiotowego art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Unieważnienie uchwały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zaraz obok uchylenia uchwały, stanowi kolejną możliwość zaskarżenia wadliwej uchwały podjętej przez wspólników w spółce z o.o.. Aby jednak móc unieważnić taką uchwałę, trzeba wykazać, iż stoi w sprzeczności z przepisami ustawy, jaką jest ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych.
Przeczytaj, kiedy uchwała spółki z o.o. może zostać unieważniona, jak wygląda procedura jej zaskarżenia oraz jak napisać pozew do sądu o unieważnienie uchwały spółki z o.o.
CSR to coś więcej niż odpowiedzialność – to szansa na rozwój i budowanie silnej marki. Firmy, które angażują się społecznie i ekologicznie, nie tylko poprawiają swój wizerunek, ale także zyskują lojalnych klientów i zmotywowanych pracowników. Sprawdź, jak MŚP mogą skutecznie wdrożyć CSR i wykorzystać go do wzmacniania swojej pozycji na rynku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo