Przedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT, mogą wybrać miesięczny lub kwartalny sposób składania plików JPK_V7. Podstawowym okresem rozliczeniowym jest okres miesięczny, ale jeżeli nie występują przesłanki negatywne można wybrać również kwartalne rozliczanie podatku VAT. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do tego, w jaki sposób dokonywać odliczenia podatku VAT w okresie przejściowym przy zmianie z jednej na drugą formę rozliczania.
Jak odliczyć VAT naliczony po zmianie rozliczenia z kwartalnego na miesięczny i na odwrót?
Przepisy ustawy o podatku VAT nie precyzują, w jaki sposób postąpić, jeżeli przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do odliczenia VAT od zakupów w kwartale, w którym przysługiwało mu to prawo, a chce skorzystać z odliczenia już po przejściu na rozliczenie miesięczne.
Przypomnijmy, że przy rozliczeniu kwartalnym prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów “na bieżąco” przysługuje w danym okresie rozliczeniowym i w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, czyli łącznie w ciągu 3 kwartałów.
Przykład 1
Pan Jan przez 2 lata rozliczał podatek VAT kwartalnie. Od 1 stycznia 2021 roku przeszedł na rozliczanie miesięczne. W miesiącu grudniu od jednej faktury zakupowej nie odliczył podatku VAT naliczonego, a więc gdyby nie zmieniał metody rozliczania, miałby prawo do odliczenia “na bieżąco” w I i II kwartale 2021 r.
Z uwagi na brak przepisów, które regulują takie sytuacje, zadano pytanie do Krajowej Informacji Skarbowej. Z udzielonej odpowiedzi wynika, że w takiej sytuacji pan Jan ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od faktury zakupowej z grudnia 2020 r. do końca marca 2021 r., łącznie za 4 okresy rozliczeniowe, a więc już według zasady obowiązującej w 2021 roku dla rozliczenia miesięcznego.
Przykład 2
Pani Karolina rozliczała w 2020 roku podatek VAT miesięcznie, od 1 stycznia 2021 r. zgłosiła informację do urzędu skarbowego, że będzie rozliczała VAT kwartalnie. W grudniu 2020 r. pani Karolina zakupiła urządzenie, od którego nie odliczyła podatku VAT “na bieżąco”. Zgodnie z zasadami obecnie obowiązującymi prawo do odliczenia przy miesięcznym rozliczaniu podatku VAT “na bieżąco” przysługuje przez 4 kolejne okresy rozliczeniowe (miesiąc nabycia prawa do odliczenia+3 następne okresy rozliczeniowe).
Podobnie, jak w przykładzie 1 skierowano zapytanie do KIS. W odpowiedzi wskazano, że w takim przypadku pani Karolina będzie miała prawo do rozliczenia podatku VAT od zakupu na bieżąco również w I i w II kwartale 2021 r., czyli już według zasady obowiązującej po zmianie sposobu rozliczania VAT.
Zwracamy uwagę, że taki sposób rozliczania został wskazany w oparciu o odpowiedź na zapytanie, która nie jest w żaden sposób wiążąca, dlatego należy na bieżąco śledzić stanowisko fiskusa w tej sprawie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Wyróżnianie i nagradzanie człowieka w życiu niesie za sobą bardzo pozytywne konsekwencje dla jego samopoczucia i rozwoju osobistego. Analogicznie działają nagrody i wyróżnienia w miejscu pracy. Pochwała pracownika, niezależnie od tego, jaką formę przybierze, wpływa korzystnie na jego motywację i zaangażowanie. Nagrody i wyróżnienia w kontekście formalnym (pracowniczym) należy przyznawać zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Ustawa ta przewiduje ogólne zasady dotyczące wynagradzania i premiowania pracowników, a także stosowania innych form uznania.
W e-commerce nie ma czasu na nudę. Klienci kupują coraz więcej, sprzedawcy szukają skuteczniejszych sposobów na marketing, a innowacyjne metody płatności zyskują na popularności. Sprawdzamy, co wydarzyło się w branży i jakie lekcje można z tego wyciągnąć.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo