Tematyka refakturowania kosztów nie została uregulowana w ustawie o podatku VAT ani w żadnej innej. Dlatego też przedsiębiorcy często mają wątpliwości, w jaki sposób dokonywać refakturowania kosztów, w sytuacji gdy rzeczywistość gospodarcza wykreuje taką sytuację. W dzisiejszym artykule odniesiemy się do tematu w kontekście przedsiębiorcy zwolnionego z VAT.
Jak należy rozumieć refakturowanie?
Przyjęło się, że refakturowanie dotyczy przeniesienia kosztów z dostawcy na nabywcę, ale z udziałem podmiotu pośredniczącego. W takim przypadku gdy przedsiębiorca, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten przedsiębiorca sam otrzymał i wyświadczył te usługi, czyli wchodzi w rolę usługodawcy. Najczęściej refaktura odzwierciedla dane zawarte na fakturze, gdzie najczęściej podawana jest stawka i kwota podatku VAT. W tym miejscu rodzi się pytanie, w jaki sposób refakturę powinien wystawić przedsiębiorca zwolniony z podatku VAT.
Zwolnienie podmiotowe z VAT
Jeżeli przedsiębiorca może i chce skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT ze względu na osiągane obroty, to może skorzystać z tego przywileju, jeżeli jego sprzedaż w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Pod kątem refakturowania ważne jest, że do tego limitu nie wlicza się kwoty podatku VAT. Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, wówczas wartość sprzedaży do limitu zwolnienia podmiotowego oblicza się proporcjonalnie.
Refaktura a limit zwolnienia podmiotowego
Jeżeli przedsiębiorca będzie musiał wystawić refakturę na koszty, to musi pamiętać, że kwoty z refaktury będą podlegały sumowaniu do kwoty limitu 200.000 zł. I tutaj zbliżamy się do puenty tematu. Skoro w limicie sprzedaży do zwolnienia podmiotowego nie sumuje się podatku VAT, to w związku z tym wystawienie refaktury na koszty w kraju również nie może zawierać podatku. Należy jeszcze w tym miejscu zauważyć, że przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma obowiązku wystawiania faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej m.in. na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Nievatowiec może wystawić fakturę na żądanie, ale i tak nie będzie ona zawierała pewnych informacji typu: stawka podatku VAT, wartość sprzedaży z podziałem na stawki podatku, kwota podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe ustalenia, dochodzimy do wniosku, że przedsiębiorca zwolniony z VAT wystawiając refakturę np. na media przyjmie w podstawie jedynie kwotę netto bez podatku VAT, jaki znajduje się na fakturze od dostawcy mediów.
Przykład
Pani Anna korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT. W swojej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wynajmem powierzchni biurowych. Odrębnie od usługi najmu, co zostało zapisane w umowie pomiędzy stronami, rozliczane są koszty związane z mediami. W miesiącu styczniu pani Anna otrzymała fakturę od dostawcy gazu na kwotę brutto 1.230 zł, w tym VAT 230 zł. Cała kwota wynikająca z faktury jest refakturowana na najemcę. Pani Anna wystawia refakturę na kwotę netto 1.000 zł podając podstawę zwolnienia podmiotowego art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wynajem mieszkania to dla wielu osób jedyny sposób na posiadanie przestrzeni do życia. Z wynajęciem mieszkania wiążą się jednak obowiązki, które spoczywają zarówno na wynajmującym, jak i na najemcy. Jednym z obowiązków wynajmującego jest dokonywanie napraw koniecznych w wynajmowanym mieszkaniu. Co w przypadku, gdy mieszkanie posiada wady, których nie da się naprawić? Czy wynajmujący zobowiązany jest usuwać je do skutku, czy może obniżyć czynsz?
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
W świecie biznesu i dynamicznego rynku gospodarczego przedsiębiorstwa często łączą siły, aby wspólnie zrealizować wymagające projekty, które przekraczają ich indywidualne możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest tzw. konsorcjum firm, czyli umowne porozumienie podmiotów gospodarczych, które podejmują współpracę w określonym celu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo