Możliwość wrzucania wydatków w koszty stanowi znaczne odciążenie dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Nie inaczej jest w branży modelingowej. Jest ona jednak na tyle specyficzna, że niekiedy trudno zakreślić jednoznaczną granicę, gdzie kończy się wydatek związany z prowadzoną działalnością, a gdzie zaczyna wydatek osobisty. W razie wątpliwości z pomocą przychodzi instytucja interpretacji podatkowych, o które można wnioskować do Krajowej Informacji Skarbowej. Tak też postąpiła pewna modelka w 2018 roku. Co wynikało ze wskazań organu podatkowego? Jakie wnioski mogą z nich wyciągnąć osoby działające w branży? Zapraszamy do lektury.
Czy wydatki modelki można wrzucić w koszty?
Zgodnie z art. 22. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Dla skutecznego odliczenia kosztów konieczne jest więc jednoczesne spełnienie następujących warunków:
zaistnienie związku poniesionych kosztów z celem prowadzonej działalności gospodarczej bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów,
brak spełnienia wyjątków z art. 23. ustawy,
wykazanie relacji przyczynowo-skutkowej osiągniętych z działalności przychodów i poniesionych kosztów.
Brak spełnienia którejkolwiek z powyższych przesłanek skutkuje sklasyfikowaniem ich w kategorii wydatków osobistych, które nie stanowią kosztu i nie są ujmowane w ewidencji. Dotyczy to, co do zasady, również wydatku o pośrednim związku z osiąganym przychodem.
Odliczenie za wygląd?
Na koszty modelki składa się szereg zabiegów pielęgnacyjnych i kosmetycznych (wykonywanych również we własnym zakresie), o zakupach odzieżowych nie wspominając. Ich rezultaty obserwować można nie tylko w działalności zawodowej, ale również w życiu prywatnym. Czy zatem można je ujmować w kategoriach kosztów modelki pozostających w związku z jej działalnością gospodarczą?
Z takim pytaniem w 2018 roku do Krajowej Informacji Skarbowej zwróciła się pewna osoba z branży prowadząca działalność, rozliczając się według 19-procentowej stawki podatku dochodowego. Wnioskodawczyni podniosła w swoim wniosku, że uczestniczy czynnie, w charakterze modelki, w sesjach zdjęciowych oraz produkcjach filmowych. Zgodnie zaś z wiążącą ją umową to na niej osobiście spoczywają koszty związane z zakupem ubrań, obuwia, zabiegów kosmetycznych i fryzjerskich. Są to zaś koszty nieodzowne z punktu widzenia prowadzonej przez nią działalności, dzięki którym możliwe jest uzyskiwanie przez nią przychodów.
Wszelkie wątpliwości w tym zakresie miała rozwiać interpretacja nr 0115-KDIT3.4011. 396.2018.1.MPŁ. Zgodnie z jej treścią, o ile koszty modelki poniesione w związku z sesją, w której uczestniczy, stanowią niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności nakłady (bez nich nie powstałyby zdjęcia do filmu ani nie zaistniały sesje fotograficzne), zaliczenie do kosztów prowadzonej działalności jest możliwe.
Zaznaczono jednocześnie, iż wspomniane okoliczności mogą być weryfikowane, a ewentualna kontrola będzie wiązała się z koniecznością dowodzenia, iż określone nakłady nie zostały przeznaczone na zaspokojenie jej prywatnych potrzeb. Ocena będzie przy tym uwzględniała nie tylko kwestie formalne (fakturę), ale wszelkie okoliczności wskazujące na celowość poniesienia określonych wydatków oraz ich związek z uzyskanymi z ich wykorzystaniem przychodami z działalności.
Hodowla zwierząt na koszt państwa – czyli sesja ostronosa
Branża modelingu nie zamyka się na nikogo. Wątpliwości interpretacyjne odnośnie do prawa podatkowego powstały swego czasu również po stronie właściciela pewnego osławionego ostronosa. Ten postanowił uczynić z niego jednego z bohaterów podczas organizowanych przez siebie sesji zdjęciowych, co przełożyło się bezpośrednio na jego wyższe przychody z działalności. Do Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił się z pytaniem, czy mógłby odliczyć koszty utrzymania pupila.
Podobnie jak w omówionym powyżej przypadku, organ podatkowy zajął stanowisko przychylne wnioskodawcy, wskazując, iż w tym przypadku w koszty wrzucić można również wydatki związane z wyżywieniem zwierzęcia, z opieką weterynaryjną nad nim oraz z zakupem odpowiednio przystosowanej klatki. Jak widać, polskie prawo podatkowe może zaskoczyć – również z korzyścią dla podatnika.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy modelka może wliczyć w koszty wydatki związane z zakupem ubrań, zabiegów kosmetycznych?
Zaliczenie takich wydatków do kosztów jest możliwe, jeśli stanowią one nakłady niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności.
Pod jakim kątem mogą być weryfikowane wydatki modelki?
Konieczne będzie dowiedzenie, że określone nakłady nie zostały przeznaczone na zaspokojenie prywatnych potrzeb modelki, że są celowe i mają wpływ na uzyskanie przychodów z działalności.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo