Decydując się na własny biznes, nie zawsze trzeba budować własną markę od zera. Można też skorzystać z pomocy tych, którym udało się już wypromować i ugruntować swoją pozycję na rynku. Zrobić to można, korzystając z dwóch form współpracy, jaką stanowią ajencja i franczyza.
Choć niekiedy spotkać się można z ich zamiennym stosowaniem, mimo wielu cech wspólnych, ajencja i franczyza to odmienne i w znacznej mierze różniące się formy prowadzenia działalności. Na czym polega każda z nich? Dla kogo są dedykowane? Która jest bardziej opłacalna? Zapraszamy do dalszej lektury.
Planujesz założenie firmy?
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Ajencja a franczyza
Punktem wyjścia można uczynić definicję franczyzy i ajencji. Poprzez ajencję należy rozumieć prowadzenie punktu handlowego lub usługowego na podstawie umowy dzierżawy odpowiednio przygotowanego lokalu wraz jego wyposażeniem. Franczyza sprowadza się zaś do zorganizowanego systemu sprzedaży produktów – towarów lub usług – u którego podstaw znajduje się ścisła, skoordynowana i ciągła współpraca odrębnych podmiotów będacych przedsiębiorcami – franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
W związku z tym, że definicje te same w sobie nie obrazują w pełni istoty każdej z omawianych form współpracy, celowe wydaje się pogłębienie każdej z nich.
Na czym polega ajencja?
Zastanawiasz się, jak działa umowa ajencyjna? W jej wykonaniu, ajent – a więc dzierżawca – otrzymuje od swojego kontrahenta do użytku w pełni wyposażoną i zatowarowaną placówkę, przeznaczoną do sprzedaży towarów lub oferowania usług. Nie ponosi w związku z tym kosztów licencyjnych ani kosztów utrzymania lokalu. Jego głównym zadaniem jest sprzedaż produktów oraz usług na rzecz podmiotu, który w ten sposób udostępnia mu swój lokal – to na jego rachunek działa w wykonaniu umowy ajencji.
Oprócz tego na ajencie spoczywają ciężary związane z założeniem własnej działalności gospodarczej, zatrudnianiem pracowników, zapewnieniem kas fiskalnych, prowadzeniem placówki zgodnie z wytycznymi właściciela/ inwestora i regularne rozliczanie się z nim. W zamian otrzymuje określoną w umowie stałą kwotę pieniężną, ewentualne prowizje i bonusy.
Na czym polega franczyza?
W przypadku franczyzy to franczyzobiorca jest właścicielem swojej inwestycji. To na jego barkach spoczywa zapewnienie lokalu, uiszczanie związanych z nim opłat, czy zakup towaru. Obciąża go też obowiązek uiszczania opłat licencyjnych na rzecz franczyzodawcy oraz comiesięcznych opłat franczyzowych, w zamian za które uzyskuje dostęp do know-how i wsparcia w zakresie prowadzenia działalności ze strony kontrahenta.
Ajent a franczyzobiorca
W związku ze spoczywającym na nim większym nakładem inwestycyjnym, ale też większym ryzykiem biznesowym, ma on większą swobodę działania aniżeli ajent – to on podejmuje decyzje w przedmiocie zatowarowania, cen, czy podejmowanych działań promocyjnych. Ma też zdecydowanie wyższy udział w zyskach względem ajenta.
Ajencja i franczyza – wady i zalety
Trudno jednoznacznie wskazać, która z omawianych form współpracy jest korzystniejsza, gdyż zależy to bezpośrednio od sytuacji, w jakiej znajduje się potencjalny ajent lub franczyzobiorca.
Ajencja jest formą przyjazną początkującym przedsiębiorcom, którzy nie mają znacznych środków inwestycyjnych i doświadczenia w zarządzaniu dużymi inwestycjami. W związku z ograniczonym ryzykiem, jakie z niej wynika, będzie też atrakcyjna dla osób o niskiej tolerancji na poczucie niepewności. Należy jednak liczyć się z tym, iż rola ajenta w zakresie decyzyjności biznesowej jest zdecydowanie mniejsza niż ta franczyzobiorcy. Mniejsze są też zyski.
Przechodząc do wad i zalet franczyzy, z pewnością jest to opcja dla osób doświadczonych w danym sektorze, z odpowiednim zapleczem finansowym, którym zależy na zorientowaniu swojej działalności wokół zaufanej, silnej marki. Dzięki uzyskiwanemu, sprawdzonemu know-how i bieżącej obsłudze doradczej, będzie to też forma korzystna dla tych, którym zależy na pozyskaniu prosperujących narzędzi i środków, bez konieczności zgłębiania tajników branży na własną rękę. Kusząca jest też swoboda, jaką zapewnia umowa franczyzy – mimo konieczności spełniania określonych przez franczyzodawcę standardów, franczyzobiorcy wciąż pozostawiony jest znaczna przestrzeń na własne decyzje biznesowe. Wiąże się to jednak z koniecznością poniesienia określonych nakładów, a co za tym idzie – bezpośrednim przełożeniu ryzyka franczyzodawcy na własny biznes.
Przykłady ajencji i franczyzy w Polsce
Przykładem marki podejmującej współprace ajencyjne i franczyzowe jest Carrefour. Na podstawie franczyzy w Polsce działa również sieć sklepów Żabka. Ajencyjną formę współpracy oferuje z kolei Kolporter. Przykłady te można mnożyć.
Choć każda z marek formułuje zasady współpracy w nieco odmienny sposób, wszystkie one realizują wspomniane powyżej założenia. Od potencjalnego kontrahenta zależy jednak, która z form jest dla niego osobiście atrakcyjniejsza. Każda z nich stanowi przy tym szansę na podążanie sprawdzoną ścieżką biznesową, zapewniającą pełne wsparcie ekspertów z danej dziedziny, a co za tym idzie – większą szansę na zysk. Warto więc rozważyć tę formę inwestycji.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest franczyza?
Franczyza to zorganizowany systemu sprzedaży produktów, u którego podstaw znajduje się ścisła, stała współpraca franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
Na czym polega ajencja?
Ajencja to prowadzenie punktu handlowego lub usługowego na podstawie umowy dzierżawy odpowiednio przygotowanego lokalu wraz jego wyposażeniem.
Czym różni się ajencja od franczyzy?
Franczyza wiąże się z większym nakładem inwestycyjnym, ale i większym ryzykiem biznesowym. Franczyzobiorca ma większą swobodę działania od ajenta i zdecydowanie wyższy udział w zyskach względem ajenta. Ajencja to mniejsze ryzyko, ale też mniejsze zyski.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Odszkodowanie i zadośćuczynienie często są używane zamiennie. Z prawnego punktu widzenia są to jednak dwie zupełnie różne formy rekompensaty, które pełnią inne funkcje.
Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których ktoś bez zgody wykorzystuje w Internecie czyjeś zdjęcia, opisy produktów, fragmenty tekstów, a nawet wizerunek, czy to na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy też w ofertach sprzedażowych. Tego typu działania to nie tylko przejaw braku szacunku dla cudzej pracy, ale również naruszenie przepisów prawa autorskiego.
Krajowy System e-Faktur to nie tylko techniczne narzędzie do wystawiania faktur, ale także system, który całkowicie zmienia sposób, w jaki dane o sprzedaży trafiają do organów skarbowych. W praktyce oznacza to, że urząd skarbowy zyskuje dostęp do informacji o transakcjach w czasie rzeczywistym, co może wpływać na sposób prowadzenia kontroli podatkowych i ich częstotliwość.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo