Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą lub muszą być czynnymi podatnikami VAT, bądź korzystają ze zwolnienia od tego podatku na mocy przepisów. Rozliczenia związane z podatkiem VAT są w sposób syntetyczny opisane w ustawie o VAT. Jednak czytanie przepisów sprawia wiele problemów nawet prawnikom, a co dopiero przedsiębiorcom. Dzisiaj będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy powinien zostać rozliczony podatek VAT po śmierci przedsiębiorcy.
Śmierć przedsiębiorcy a ustawy podatkowe
W ustawie o podatku VAT (art. 14) wymienione są przypadki, w których towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym katalogu nie została wymieniona śmierć podatnika. W związku z powyższym brak jest podstawy do nałożenia na spadkobiercę obowiązku sporządzenia spisu z natury na potrzeby podatku VAT i zapłaty od tego remanentu podatku naliczonego do urzędu skarbowego.
Również w ustawie Ordynacja podatkowa nie ma przepisów, które nakładałyby na spadkobiercę odpowiedzialności za zobowiązania, które powstały po śmierci spadkodawcy. Odpowiedzialność spadkobiercy jest ograniczona do zobowiązań powstałych za życia spadkodawcy.
Jak już wspomnieliśmy powyżej, nie ma również w ustawie wzmianki o konieczności rozliczenia podatku VAT od towarów, które nie zostały sprzedane za życia przedsiębiorcy. Obowiązek podatkowy w VAT dotyczy podatnika, o którym jest mowa w art. 15 ustawy, musi być to m.in. osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Po wykreśleniu z rejestru podatników VAT na skutek śmierci nie ma więc podmiotu, który jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.
Konkludując, po śmierci przedsiębiorcy spadkobiercy nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT (nie ma podatnika VAT), jak również zapłaty podatku VAT od towarów znajdujących się w firmie na dzień śmierci podatnika. W takich sytuacjach to organ podatkowy wyda decyzję dla spadkobierców, w której wskaże prawidłową kwotę podatku VAT za ostatni okres rozliczeniowy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Śmierć podatnika a VAT - jak to wygląda w praktyce?
Po śmierci przedsiębiorcy spadkobiercy nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT (nie ma podatnika VAT), jak również zapłaty podatku VAT od towarów znajdujących się w firmie na dzień śmierci podatnika.
Śmierć podatnika a VAT - co ze spisem z natury?
Brak jest podstawy do nałożenia na spadkobiercę obowiązku sporządzenia spisu z natury na potrzeby podatku VAT i zapłaty od tego remanentu podatku naliczonego do urzędu skarbowego.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
System ifirma.pl umożliwia automatyczne księgowanie e-faktur. Oznacza to, że dokumenty, które otrzymujesz od obsługiwanych przez nas wystawców, możesz łatwo zaksięgować w systemie. Sprawdź, jak to zrobić.
W międzynarodowym obrocie gospodarczym, szczególnie przy sprzedaży towarów, nie zawsze łatwo ustalić, kto ponosi odpowiedzialność za transport, ubezpieczenie czy ryzyko uszkodzenia towaru. Reguły Incoterms to uniwersalne zasady, które precyzyjnie określają obowiązki sprzedającego i kupującego. Dzięki nim kontrahenci z różnych krajów mogą zawierać transakcje szybciej, bezpieczniej i bez nieporozumień.
Czy można połączyć własną firmę i pracę na etacie? Choć to wyzwanie, jest to możliwe, a praktyka pokazuje, że wiele profili działalności można pogodzić z etatem. Taki przedsiębiorca często nie musi opłacać składek społecznych z JDG i ma stałe źródło dochodów. Warto jednak zwrócić uwagę na parę istotnych kwestii.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo