Zastanawiasz się, czy należy rozliczyć VAT po śmierci przedsiębiorcy? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą lub muszą być czynnymi podatnikami VAT, bądź korzystają ze zwolnienia od tego podatku na mocy przepisów. Rozliczenia związane z podatkiem VAT są w sposób syntetyczny opisane w ustawie o VAT. Jednak czytanie przepisów sprawia wiele problemów nawet prawnikom, a co dopiero przedsiębiorcom. Dzisiaj będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, czy powinien zostać rozliczony podatek VAT po śmierci przedsiębiorcy.
W ustawie o podatku VAT (art. 14) wymienione są przypadki, w których towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym katalogu nie została wymieniona śmierć podatnika. W związku z powyższym brak jest podstawy do nałożenia na spadkobiercę obowiązku sporządzenia spisu z natury na potrzeby podatku VAT i zapłaty od tego remanentu podatku naliczonego do urzędu skarbowego.
Również w ustawie Ordynacja podatkowa nie ma przepisów, które nakładałyby na spadkobiercę odpowiedzialności za zobowiązania, które powstały po śmierci spadkodawcy. Odpowiedzialność spadkobiercy jest ograniczona do zobowiązań powstałych za życia spadkodawcy.
W ustawie o podatku VAT zawarta jest informacja, że w przypadku śmierci przedsiębiorcy naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru podatników VAT (art. 96 ust. 7).
Jak już wspomnieliśmy powyżej, nie ma również w ustawie wzmianki o konieczności rozliczenia podatku VAT od towarów, które nie zostały sprzedane za życia przedsiębiorcy. Obowiązek podatkowy w VAT dotyczy podatnika, o którym jest mowa w art. 15 ustawy, musi być to m.in. osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Po wykreśleniu z rejestru podatników VAT na skutek śmierci nie ma więc podmiotu, który jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.
Konkludując, po śmierci przedsiębiorcy spadkobiercy nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT (nie ma podatnika VAT), jak również zapłaty podatku VAT od towarów znajdujących się w firmie na dzień śmierci podatnika. W takich sytuacjach to organ podatkowy wyda decyzję dla spadkobierców, w której wskaże prawidłową kwotę podatku VAT za ostatni okres rozliczeniowy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Śmierć podatnika a VAT - jak to wygląda w praktyce?
Śmierć podatnika a VAT - co ze spisem z natury?