Druk ZUS EKP stanowi podstawę do poczynienia przez organ rentowy ustaleń w zakresie wartości kapitału początkowego – po raz pierwszy lub wtórny oraz do ostatecznego sformułowania przez niego swojej decyzji. Informacja o stanie kapitału początkowego jest następnie uwidoczniona na indywidualnym koncie ubezpieczonego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i stanowi bazę do obliczenia należnej emerytury.
Czym jest kapitał początkowy?
Przed przybliżeniem kwestii technicznych związanych z wypełnianiem formularza ZUS EKP, warto odpowiedzieć na pytanie co to jest kapitał początkowy.
Rok 1999 nie pojawia się w tym kontekście przypadkowo – wcześniej Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie był zobligowany do prowadzenia indywidualnych kont osób podlegających ubezpieczeniu. Dlatego też za czas pracy wykonywanej przed rokiem 1999 przez osoby urodzone po 1948 roku, naliczana jest modelowa, teoretyczna składka w oparciu o dane, takie jak staż pracy oraz uzyskiwane zarobki. Składkę tę kształtuje się właśnie na drodze obliczenia kapitału początkowego.
Im szybciej, tym lepiej – zwlekanie ze złożeniem wniosku o naliczenie kapitału początkowego może skutkować trudnościami w dotarciu do wymaganej dokumentacji. Jednak w sytuacji, gdy został złożony wniosek o emeryturę, dodatkowe wnioskowanie w sprawie kapitału początkowego jest zbędne. Wówczas to po stronie organu znajduje się inicjatywa w zakresie obliczenia kapitału – czyni to z urzędu.
Kogo dotyczy kapitał początkowy?
Wśród osób, których dotyczy kwestia kapitału początkowego, znajdują się:
- osoby urodzone po 1948 roku, które pracowały w późniejszym okresie lub uiszczały składki na ubezpieczenie społeczne we własnym zakresie aż do roku 1998 włącznie,
- osoby urodzone przed 1949 rokiem, które jednocześnie osiągnęły wiek emerytalny przed 1999 rokiem, wystąpiły z wnioskiem o emeryturę po raz pierwszy w roku 2009 lub później, zawnioskowały o obliczenie emerytury wg nowych zasad, dysponują co najmniej 20-letnim (kobiety) lub 25-letnim (mężczyźni) stażem ubezpieczeniowym oraz mimo osiągnięcia wieku emerytalnego, kontynuowały pracę, odprowadzając równolegle składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
O ponowne obliczenie kapitału początkowego wnioskować zaś można w następujących przypadkach:
- w razie dysponowania dokumentacją istotną dla określenia stażu lub zarobków, która nie została wcześniej złożona organowi,
- w razie zmiany regulacji prawnych odnoszących się do sposobu obliczania uprzednio obliczonego kapitału początkowego.
Jak wypełnić druk ZUS EKP – wniosek o naliczenie kapitału początkowego?
Wnioskując o ustalenie kapitału początkowego lub o ponowne przeliczenie kapitału początkowego, konieczne jest wypełnienie stosownej dokumentacji. Obok druków ERP-6, E 207 PL oraz dokumentów, na których podstawie obliczany jest staż pracy (umowy, legitymacje, świadectwa itd.), należy złożyć wniosek w sprawie kapitału początkowego – ZUS EKP. Jak go wypełnić? Podpowiadamy, co wpisać w kolejnych sekcjach druku ZUS EKP:
Dane wnioskodawcy
Tu należy wskazać swoje dane identyfikujące, wśród których znajdują się kolejno: PESEL, dane identyfikujące dokument tożsamości, imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, wcześniej używane nazwiska, imiona rodziców oraz numer telefonu, dzięki któremu załatwienie sprawy może przebiegać znacznie sprawniej.
Adres zameldowania, zamieszkania, do korespondencji
W tych sekcjach należy podać swoje dane adresowe, w tym ulicę, numer domu, numer lokalu, kod pocztowy, miejscowość, gminę lub dzielnicę oraz nazwę państwa. Jeśli adres zamieszkania różni się od adresu zameldowania, należy wypełnić obie te części.
Zakres wniosku ZUS EKP
W tej sekcji pola wyboru należy oznaczyć znakiem „X” – odpowiednio precyzując czy wniosek dotyczy ustalenia kapitału początkowego, czy też jego ponownego ustalenia. W razie uprzedniego złożenia dokumentów, na których podstawie ustalany ma być kapitał początkowy, należy ten fakt zaznaczyć we wniosku, wskazując, do jakiego wniosku dołączono potrzebną dokumentację, a także placówkę ZUS, w której ją złożono wraz z numerem przyporządkowanym do danej sprawy.
Załączniki
W tej części należy wskazać liczbę załączonych do wniosku dokumentów.
Sposób odbioru odpowiedzi
W tym miejscy możemy wybrać, w jaki sposób chcemy odebrać informację zwrotną – czy stacjonarnie, czy pocztowo lub elektronicznie.
Oświadczenia
W ostatniej części wpisujemy datę oraz podpisujemy się, jednocześnie poświadczając o prawdziwości zawartych we wniosku danych pod groźbą odpowiedzialności karnej.
Tak uzupełniony wniosek o kapitał początkowy, wraz z resztą dokumentacji, należy złożyć w placówce ZUS – stacjonarnie, drogą pocztową lub drogą elektroniczną za pośrednictwem Programu Płatnik lub aplikacji ePłatnik.