Żyjemy w dynamicznych i nieprzewidywalnych czasach. Przedsiębiorcy borykają się z różnymi problemami, a koniunktura na rynku bywa kapryśna. Dlatego też, szczególnie w tym okresie, trudno jest o planowanie długofalowe. Pracodawca, który jeszcze kilka miesięcy temu potrzebował 10 pracowników, może już nie mieć dla wszystkich pracy. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, na co zwrócić uwagę przy rozwiązaniu umowy o pracę w czasie pandemii.
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia – doręczenie
W sytuacji, gdy nastąpi rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia, dojdzie do natychmiastowego zerwania współpracy. Oświadczenie o wypowiedzeniu można pracownikowi wręczyć:
osobiście – jako pracodawca,
przez osobę upoważnioną do działania w sprawach z zakresu prawa pracy, jeśli posiada pełnomocnictwo pracodawcy,
przez pocztę, przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, na wskazany przez pracownika adres zamieszkania. W tym przypadku pracodawca musi mieć potwierdzenie kiedy pracownik odebrał przesyłkę, ponieważ stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu właśnie w dniu odbioru. Przy tej formie wręczania wypowiedzenia istotne jest skuteczne doręczenie, z którym często bywa problem, ponieważ pracownik może unikać odbioru oświadczenia.
Sprawdźmy, co się zmieniło w przepisach w związku z pandemią COVID-19.
Co się zmieniło w przepisach w okresie pandemii?
W obecnej sytuacji epidemiologicznej wprowadzono do ustawy dotyczącej instrumentów wsparcia związanych z COVID-19 (Dz.U.2020 poz. 695 ze zm.) przepis o doręczaniu pism za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej regulacji, w przypadku rozwiązania umowy o pracę nie będzie tzw. “fikcyjnych doręczeń” stosowanych w praktyce. W art. 98 ustawy, o której mowa powyżej zostało zapisane, że nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.
W związku z powyższym, żeby doszło do skutecznego rozwiązania umowy, konieczny jest faktyczny odbiór pisma i najlepiej – posiadanie potwierdzenia odbioru w celach dowodowych. Nie można uznać, że brak odbioru korespondencji po jednokrotnym lub dwukrotnym awizowaniu będzie uznawany za skuteczne doręczenie pisma. Doprecyzowano w ustawie, że obecnie pracownik musi odebrać korespondencję pocztową, aby uznać, że jest skutecznie doręczone oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę.
W tym miejscu należy przypomnieć, że w ustawie Kodeks pracy nie została doprecyzowana forma składania oświadczenia woli. Jest mowa jedynie o formie pisemnej, a oświadczenie ma być skutecznie doręczone. Wydaje się więc, że przesłanie rozwiązania umowy o pracę za pośrednictwem kuriera, który dostarczy pracodawcy potwierdzenie odbioru pisma przez pracownika będzie równie skuteczne, jak wysłanie pocztą.
Pracodawca nie powinien zapominać, że może skorzystać jeszcze z innej formy doręczenia wypowiedzenia umowy o pracę, jak można przeczytać na stronie internetowej PIP. Jest to forma elektroniczna, która jest aktualnie zrównana z formą pisemną. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę może zostać doręczone za pośrednictwem poczty elektronicznej z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego, najlepiej na służbowy adres e-mail z potwierdzeniem doręczenia. Takie oświadczenie jest uznane za złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba (adresat oświadczenia) mogła zapoznać się z jego treścią.
Pracodawcy, którzy chcą rozwiązać umowę o pracę powinni pamiętać o tych szczególnych rozwiązaniach w okresie pandemii.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zwroty w sklepie online nie muszą być koszmarem logistyki. Dobrze zaprojektowany zwrot towaru w sklepie online może zadziałać jak skuteczne narzędzie marketingowe – wspierać sprzedaż, budować zaufanie i lojalność. Zobacz, jak krok po kroku stworzyć wygodny system zwrotów, który pokochają Twoi klienci (i Twoja obsługa klienta też).
Jak wystartować na Allegro, żeby nie zaliczyć od razu bolesnego upadku? Na sukces w w-commerce składa się wiele czynników, więc trudno wskazać doskonały przepis na wysoką sprzedaż od pierwszej oferty. Na pewno podstawą jest jednak dobre przygotowanie do sprzedaży na Allegro od zera.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo